Tanszaki hangversenyre felkészítő óra – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Felkészülés a tanszaki hangversenyre
Szakmai tantárgy(ak)
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
A zenemű stílusos előadása
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók a hangversenyre a művet legyenek képesek az órákon elhangzottak (és hangszeren tanár által is bemutatva) segítségével, stílusosan, technikailag, zeneileg szép megformálással előadni.
Fogalmak
17. századi olasz kamarazene, tempó, hangindítás, technikák, ritmika, táncforma, dallamformálás, díszítés: trilla, dinamika: crescendo, decrescendo.
Szükséges eszközök
Oboa, nád, kotta, kottaállvány, hangológép, ceruza, zongora, tablet.
Időtartam
45 perc
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Köszönés, hangszerek kipakolása, nádak áztatása. Közben megbeszéljük, ki, milyen (lelki, fizikai) állapotban érkezett. Az óra első 10 perce hangképzés, skálázás, zenei kifejezések megbeszélése - majdani alkalmazásuk. YouTube-linkek megtekintése.

Az óra / projekt megvalósítása

A növendékek eljátsszák együtt a művet, mert otthon csak a saját szólamát tudja eljátszani a hangszeren. Véleményezzük, megbeszéljük, mi a jó, mit kell még fejleszteni. Hangindítások gyakorlása, hangminőség, ritmika kialakítása a mű stílusához alkalmazkodjon. Nehezebb technikai ujjváltások lassú gyakorlása. Segítségül tanári előjátszás. Hangszeren együtt való gyakorlás. Majd zongorakísérettel is gyakorlás. Esetleges kérdések megbeszélése, iránymutatás az otthoni gyakorlásra.

Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
NAVA, Khan Academy, YouTube
Értékelési terv

Fentiek alapján a növendékekkel megbeszéljük, mik azok a fejlesztendő részek a darabban, amelyek nagyobb figyelmet és türelmes gyakorlást igényelnek.

Házi feladat, projektfeladat

Az órán megbeszélt instrukciók alapján gyakoroljanak. Készítsenek bármilyen hanghordozón felvételt, amit a következő órán kottával a kezünkben meghallgatunk és kiértékelünk.