- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Terv típusa
Óraterv
Szektor
Gazdálkodás és menedzsment
Témakör, tanulási terület
A pénz
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
Szakmai fogalmak, jelenségek
Tanítási, tanulásszervezési módszer
frontális beszélgetés
Tanulási, fejlesztési célok
Ismerik a pénz fogalmát, funkcióit, a pénz kialakulásának történetét.
Fogalmak
A pénz, elszámolási eszköz funkció, forgalmi eszköz funkció, fizetési eszköz funkció, felhalmozási eszköz funkció, világpénz funkció.
Szükséges eszközök
Számítógép, kivetítő, tábla, kréta/filctoll
Időtartam
1 óra
Bevezető rész, előkészítés
1. Ráhangolódás – 5 perc
- Tanár kérdése: „Mit jelent számotokra a pénz? Mire használjátok nap mint nap? Mit gondoltok, hogyan alakult ki? Mit tekintünk pénznek? A történelem során a pénz úgy nézett ki mint ma?”
- Rövid beszélgetés, asszociációk
Megvalósítás részletes tervezése
2. Új ismeret feldolgozása – 15 perc
- A pénz kialakulása – cserekereskedelemtől a mai pénzig.
- Termékpénz → aranypénz → papírpénz → bankkártya → digitális pénz.
- A pénz fogalma – általánosan elfogadott fizetőeszköz, amely értékmérő, forgalmi és felhalmozási eszköz.
- A pénz funkciói:
- értékmérő,
- forgalmi eszköz,
- fizetési eszköz,
- felhalmozási eszköz,
- világpénz.
3. Csoportmunka – 15 perc
- A tanulókat 4-5 fős csoportokra osztjuk.
- Mindegyik csoport kap egy feladatot:
- Példák gyűjtése a pénz értékmérő szerepére.
- Példák a pénz forgalmi eszköz funkciójára.
- Példák a pénz felhalmozási szerepére.
- Példák a pénz fizetési eszköz szerepére (pl. hitelek, adók).
- Példák a pénz világpénz funkciójára (euró, dollár).
- A csoportok röviden bemutatják eredményeiket.
4. Összegzés, rendszerezés – 5 perc
- Tanár rendszerezi a funkciókat táblán.
- Kérdés a diákokhoz: „Szerintetek a digitális pénz (pl. kriptovaluta) betölti ezeket a funkciókat?”
5. Házi feladat – 5 perc
- Készíts rövid esszét vagy prezentációt a következő témák egyikéről:
- „Miért nélkülözhetetlen a pénz a modern gazdaságban?”
- „A digitális pénz előnyei és kockázatai.”
- „Hogyan változott a pénz szerepe a történelem során?”
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Google Tanterem
Google NotebookLM
Értékelési terv
- Órai aktivitás, csoportmunka értékelése.
- Házi feladat tartalmi és formai szempontból.
Differenciálás
A tananyag megbeszélése során a csapatmunka révén történik differenciálás. A házi feladat szintén lehetőséget ad erre.
Feladatok
A tanóra során igaz-hamis kérdések és feleletválasztós teszt szolgálja az elmélyítést. Amennyben erre a tanórán nem jut idő, ezek megoldása házi feladat vagy a következő óra során felhasználható az ismétlésnél.