A pénz – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Gazdálkodás és menedzsment
Témakör, tanulási terület
A pénz
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Szakmai fogalmak, jelenségek
Tanítási, tanulásszervezési módszer
frontális beszélgetés
Tanulási, fejlesztési célok
Ismerik a pénz fogalmát, funkcióit, a pénz kialakulásának történetét.
Fogalmak
A pénz, elszámolási eszköz funkció, forgalmi eszköz funkció, fizetési eszköz funkció, felhalmozási eszköz funkció, világpénz funkció.
Szükséges eszközök
Számítógép, kivetítő, tábla, kréta/filctoll
Időtartam
1 óra
Bevezető rész, előkészítés

1. Ráhangolódás – 5 perc

  • Tanár kérdése: „Mit jelent számotokra a pénz? Mire használjátok nap mint nap? Mit gondoltok, hogyan alakult ki? Mit tekintünk pénznek? A történelem során a pénz úgy nézett ki mint ma?”
  • Rövid beszélgetés, asszociációk
Megvalósítás részletes tervezése

2. Új ismeret feldolgozása – 15 perc

  1. A pénz kialakulása – cserekereskedelemtől a mai pénzig.
    • Termékpénz → aranypénz → papírpénz → bankkártya → digitális pénz.
  2. A pénz fogalma – általánosan elfogadott fizetőeszköz, amely értékmérő, forgalmi és felhalmozási eszköz.
  3. A pénz funkciói:
    • értékmérő,
    • forgalmi eszköz,
    • fizetési eszköz,
    • felhalmozási eszköz,
    • világpénz.

3. Csoportmunka – 15 perc

  • A tanulókat 4-5 fős csoportokra osztjuk.
  • Mindegyik csoport kap egy feladatot:
    1. Példák gyűjtése a pénz értékmérő szerepére.
    2. Példák a pénz forgalmi eszköz funkciójára.
    3. Példák a pénz felhalmozási szerepére.
    4. Példák a pénz fizetési eszköz szerepére (pl. hitelek, adók).
    5. Példák a pénz világpénz funkciójára (euró, dollár).
  • A csoportok röviden bemutatják eredményeiket.

4. Összegzés, rendszerezés – 5 perc

  • Tanár rendszerezi a funkciókat táblán.
  • Kérdés a diákokhoz: „Szerintetek a digitális pénz (pl. kriptovaluta) betölti ezeket a funkciókat?”

5. Házi feladat – 5 perc

  • Készíts rövid esszét vagy prezentációt a következő témák egyikéről:
    1. „Miért nélkülözhetetlen a pénz a modern gazdaságban?”
    2. „A digitális pénz előnyei és kockázatai.”
    3. „Hogyan változott a pénz szerepe a történelem során?”
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Google Tanterem
Google NotebookLM
Értékelési terv

 

  • Órai aktivitás, csoportmunka értékelése.
  • Házi feladat tartalmi és formai szempontból.
Differenciálás

A tananyag megbeszélése során a csapatmunka révén történik differenciálás. A házi feladat szintén lehetőséget ad erre.

Feladatok

A tanóra során igaz-hamis kérdések és feleletválasztós teszt szolgálja az elmélyítést. Amennyben erre a tanórán nem jut idő, ezek megoldása házi feladat vagy a következő óra során felhasználható az ismétlésnél.