Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Gazdálkodás és menedzsment
Thema, Lernbereich
A pénz
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Szakmai fogalmak, jelenségek
Unterrichtsmethode
frontális beszélgetés
Lern- und Entwicklungsziele
Ismerik a pénz fogalmát, funkcióit, a pénz kialakulásának történetét.
Konzepte
A pénz, elszámolási eszköz funkció, forgalmi eszköz funkció, fizetési eszköz funkció, felhalmozási eszköz funkció, világpénz funkció.
Erforderliche Werkzeuge
Számítógép, kivetítő, tábla, kréta/filctoll
Dauer
1 óra
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

1. Ráhangolódás – 5 perc

  • Tanár kérdése: „Mit jelent számotokra a pénz? Mire használjátok nap mint nap? Mit gondoltok, hogyan alakult ki? Mit tekintünk pénznek? A történelem során a pénz úgy nézett ki mint ma?”
  • Rövid beszélgetés, asszociációk
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

2. Új ismeret feldolgozása – 15 perc

  1. A pénz kialakulása – cserekereskedelemtől a mai pénzig.
    • Termékpénz → aranypénz → papírpénz → bankkártya → digitális pénz.
  2. A pénz fogalma – általánosan elfogadott fizetőeszköz, amely értékmérő, forgalmi és felhalmozási eszköz.
  3. A pénz funkciói:
    • értékmérő,
    • forgalmi eszköz,
    • fizetési eszköz,
    • felhalmozási eszköz,
    • világpénz.

3. Csoportmunka – 15 perc

  • A tanulókat 4-5 fős csoportokra osztjuk.
  • Mindegyik csoport kap egy feladatot:
    1. Példák gyűjtése a pénz értékmérő szerepére.
    2. Példák a pénz forgalmi eszköz funkciójára.
    3. Példák a pénz felhalmozási szerepére.
    4. Példák a pénz fizetési eszköz szerepére (pl. hitelek, adók).
    5. Példák a pénz világpénz funkciójára (euró, dollár).
  • A csoportok röviden bemutatják eredményeiket.

4. Összegzés, rendszerezés – 5 perc

  • Tanár rendszerezi a funkciókat táblán.
  • Kérdés a diákokhoz: „Szerintetek a digitális pénz (pl. kriptovaluta) betölti ezeket a funkciókat?”

5. Házi feladat – 5 perc

  • Készíts rövid esszét vagy prezentációt a következő témák egyikéről:
    1. „Miért nélkülözhetetlen a pénz a modern gazdaságban?”
    2. „A digitális pénz előnyei és kockázatai.”
    3. „Hogyan változott a pénz szerepe a történelem során?”
Verwendete Anwendungen
ChatGPT
Google Tanterem
Google NotebookLM
Evaluierungsplan

 

  • Órai aktivitás, csoportmunka értékelése.
  • Házi feladat tartalmi és formai szempontból.
Differenzierung

A tananyag megbeszélése során a csapatmunka révén történik differenciálás. A házi feladat szintén lehetőséget ad erre.

Hausaufgabe, Projektaufgabe

A tanóra során igaz-hamis kérdések és feleletválasztós teszt szolgálja az elmélyítést. Amennyben erre a tanórán nem jut idő, ezek megoldása házi feladat vagy a következő óra során felhasználható az ismétlésnél.