Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Gazdálkodás és menedzsment
Topic, learning area
A pénz
Vocational subject(s)
Competencies, skills to be developed
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Professional competencies, skills to be developed
Szakmai fogalmak, jelenségek
Teaching method
frontális beszélgetés
Learning and development goals
Ismerik a pénz fogalmát, funkcióit, a pénz kialakulásának történetét.
Concepts
A pénz, elszámolási eszköz funkció, forgalmi eszköz funkció, fizetési eszköz funkció, felhalmozási eszköz funkció, világpénz funkció.
Required tools
Számítógép, kivetítő, tábla, kréta/filctoll
Duration
1 óra
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

1. Ráhangolódás – 5 perc

  • Tanár kérdése: „Mit jelent számotokra a pénz? Mire használjátok nap mint nap? Mit gondoltok, hogyan alakult ki? Mit tekintünk pénznek? A történelem során a pénz úgy nézett ki mint ma?”
  • Rövid beszélgetés, asszociációk
Implementation of the lesson / project plan

2. Új ismeret feldolgozása – 15 perc

  1. A pénz kialakulása – cserekereskedelemtől a mai pénzig.
    • Termékpénz → aranypénz → papírpénz → bankkártya → digitális pénz.
  2. A pénz fogalma – általánosan elfogadott fizetőeszköz, amely értékmérő, forgalmi és felhalmozási eszköz.
  3. A pénz funkciói:
    • értékmérő,
    • forgalmi eszköz,
    • fizetési eszköz,
    • felhalmozási eszköz,
    • világpénz.

3. Csoportmunka – 15 perc

  • A tanulókat 4-5 fős csoportokra osztjuk.
  • Mindegyik csoport kap egy feladatot:
    1. Példák gyűjtése a pénz értékmérő szerepére.
    2. Példák a pénz forgalmi eszköz funkciójára.
    3. Példák a pénz felhalmozási szerepére.
    4. Példák a pénz fizetési eszköz szerepére (pl. hitelek, adók).
    5. Példák a pénz világpénz funkciójára (euró, dollár).
  • A csoportok röviden bemutatják eredményeiket.

4. Összegzés, rendszerezés – 5 perc

  • Tanár rendszerezi a funkciókat táblán.
  • Kérdés a diákokhoz: „Szerintetek a digitális pénz (pl. kriptovaluta) betölti ezeket a funkciókat?”

5. Házi feladat – 5 perc

  • Készíts rövid esszét vagy prezentációt a következő témák egyikéről:
    1. „Miért nélkülözhetetlen a pénz a modern gazdaságban?”
    2. „A digitális pénz előnyei és kockázatai.”
    3. „Hogyan változott a pénz szerepe a történelem során?”
Used digital devices
ChatGPT
Google Tanterem
Google NotebookLM
Evaluation plan

 

  • Órai aktivitás, csoportmunka értékelése.
  • Házi feladat tartalmi és formai szempontból.
Differentiation

A tananyag megbeszélése során a csapatmunka révén történik differenciálás. A házi feladat szintén lehetőséget ad erre.

Homework, project task

A tanóra során igaz-hamis kérdések és feleletválasztós teszt szolgálja az elmélyítést. Amennyben erre a tanórán nem jut idő, ezek megoldása házi feladat vagy a következő óra során felhasználható az ismétlésnél.