A szerződés alanyai és alakiság témakör 'fordított osztályterem módszer' alapján történő feldolgozása – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Üzlet, közigazgatás és jog
Témakör, tanulási terület
Gazdálkodási alaptevékenység ellátása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Vezetés és felelősségvállalás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
A cél a fejlesztő attitűd kialakítása a szerződéses ismeretek megalapozása és gyakorlatias kompetenciák szerzése tekintetében.
Módszer, tanulásszervezési
fordított osztályterem
Tanulási, fejlesztési célok
A tanuló a szerződésesre vonatkozó szabályokat megismerje, és ezeket a gyakorlatban, azaz egy konkrét szerződés esetében alkalmazni is tudja.
Fogalmak
Jogi alapfogalmak, a jogforrás fogalma, szerződéses alapfogalmak
Szükséges eszközök
1) Okos eszköz a podcast tartalom feldolgozásához, 2) Munkaállomás + projektor az órai tevékenységhez, 3) Nyomtató a szerződéses feladathoz
Időtartam
1) Podcast meghallgatása (25 perc), 2) Órai munka: 2*45 perc 3) Értékelés: 45 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

A tanóra előtt a diákok feldolgozták a podcast tartalmat: https://open.spotify.com/episode/0EZRrACsiZLY4sONXgfPlO

Az óra előtt kiadott további tananyag a "Szerződések fogalma" ppt volt, amelyet hagyományos órai feldolgozás előzött meg. 

Ezt követően - előkészítő tevékenység gyanánt a projekt óra felvázolása történt meg, amelynek keretében ismertetésre kerül a projekt tevékenység: 1) háttere, 2) célja, 3) módszertana, 4) technikai feltétele, 5) értékelésének módja

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Az óra bevezető részében: a szerződésekkel kapcsolatos ismeretek ismétlése, illetve megerősítése történik meg, azaz a szerződés alanyaira, alakiságra, semmisség fogalmára, ajánlattételre, ajánlati kötöttségre vonatkozó részeket ismétlik át újból 45 perces időkeretben. 

Az óra / projekt megvalósítása

A második 45 perces projekt óra elején ismertetésre kerül a feladat (5 perc), ami egy konkrét bérleti szerződés csoport keretek között történő feldolgozása. Az előzetes szempontrendszert a diákokkal szintén ismertetni szükséges. Mindhárom csoport ugyanazt a szerződés mintát kapja, de bizonyos pontokon mindhárom szerződés különbözik, vagyis az egyes csoportok külön feladatot kapnak. 

Az egyes csoportra szabott mintaszerződés csoporton belüli átolvasása és megbeszélésének időkerete 10 perc.

A mintaszerződés megismerését követően a csoportok megkapják a testre szabott feladatot egy kérdéssor formájában, majd csoportmunka formájában írásban válaszolnak a kérdésekre (időkeret 15 perc).

A csoportok a teljes osztály előtt bemutatják egymásnak az adott feladatot (csoportonként 5 perc). 

Konklúzió, összefoglalás: az értékelés részeként a következő óra első 15 percében. 

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Anchor - Spotify for Podcasters
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
-
Értékelési terv

Az értékelés fázisai:

- folyamatos tanári visszacsatolás, különös tekintettel a csoportok szóbeli prezentációjára 

- a projekt óra egészének értékelése (a teljes osztály által online formában)

- önértékelés (tanári, tanulói)

- Konklúzió, szóbeli kiértékelés a projekt óra megvalósítását követően

Differenciálás

A differenciálás a csoportokban valósul meg tanári reflexió és magyarázat formájában: azok a tanulók, akik kiegészítő magyarázatot igényelnek, egyéni differenciálás formájában visszacsatolást. 

A projekt óra hozzáadott értéke, hogy mindegyik csoport - a differenciálás elvét követve - különböző feladatot kap, de a megoldást követően valamennyi csoport az osztály egészének ismerteti a megoldást, illetve azt, hogy milyen módon jutottak el a helyes válaszokig.    

Házi feladat, projektfeladat

Előzetes projekt feladat: podcast tartalom megismerése: https://open.spotify.com/episode/0EZRrACsiZLY4sONXgfPlO

Házi feladat: értékelés (megadott kérdéssor és szempontrendszer alapján), önreflexió