Gyomfelismerés digitális eszközökkel a precíziós gazdálkodásban – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Témakör, tanulási terület
Gyomnövényismeret
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Növényismeret
Módszer, tanulásszervezési
projektalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
Óra végére a tanulók a gyomnövényeket felismerik. Magabiztosan használják a növényhatározó applikációt.
Fogalmak
Gyomnövény, morfológia
Szükséges eszközök
okostelefon, laminált képek
Időtartam
26 - 27- 30. óra
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Mezőgazdasági gépszerelő 10. osztályában az agrárdigitalizáció tantárgy témakörében elértünk a gyomfelismeréshez kapcsolódó tanóra anyagaihoz. Az agrárdigitalizáció tantárgy a tanulók érdeklődését és figyelemfelkeltő tantárgy, mert új technológiai lépéseket tanulhatnak, ismerhetnek meg. Különösen fontos, mert jelenkorban a mezőgazdaságban dolgozók részére egy új technológia megismertetése kulcs kérdés a későbbiekben a gazdaságuk gazdaságos és fenntartható működéséhez. 

Gyomnövényekről készített fényképek magyar névvel ellátva, laminált lapokon.

3 - 4 fős csoportok kialakítása

Projekt munkamenetének ismertetése.

A projekt céljainak ismertetése.

Az óra / projekt megvalósítása

Csapatok felállása alkalmával a szántóterületen a laminált képek segítségével - mely a felismerendő gyomokat tartalmazza- a számukra szimpatikus növényt kiválasztják. Okos eszközüket felhasználva egy növényfelismerő applikáción keresztül a növények leírását egymásnak felolvassák és megszámolják, hogy 10méteres x 10méteres területen mennyi általuk kiválasztott gyomot találnak.

Számadatokat és a növények ismertető jegyeit leírják.

Óravázlat ismertetése tanteremben kivetítő segítségével. Videó elindítása megtekintése. Videó elemzése, érdekességek kiemelése. Bevezetéskor a megelőző növényvédelmi eljárások fontosságát ismertetni. 

Összesíteni az óra végén, hogy a terület bejárás alkalmával milyen és mennyi növényt ismertek fel. A kapott adatokat összehasonlítani és az összefüggéseket kiemelve megállapítani, hogy az input-anyagok kijuttatásának minimalizálásával a környezeti hatásokat csökkentvel és költség minimalizálásával egy fenntartható mezgazdaságot lehet fenntartani.

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Google Forms
Értékelési terv

A tanóra alkalmával azon tanulók akik aktívak további biztatással az érdeklődést és a motivációt fenntartani. Órai munkát dicsérni és biztatni a munkára a tanulókat. 

Google űrlappal a tanulók gyom növényismereti tudását felmérni.

Csoportok véleményezhetik egymás munkáját. Kérdéseken keresztül felmérhetik egymást. Pedagógus a csapatokat értékeli