Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Oktatás
Tema, učno področje
Geometria, szögfüggvények
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Szögfüggvények gyakorlati feladatokban való alkalmazása; kritikus gondolkodás erősítése
Metoda poučevanja
Felfedeztető és kutatásalapú tanulás
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
A szögfüggvények definícióinak ismétlése; Szögfüggvények gyakorlati feladatokban való alkalmazása; Kritikus gondolkodás fejlesztése
Koncepti
szinusz, koszinusz, tangens, kotangens, emelkedési szög, depresszió szög
Potrebna orodja
Interaktív tábla; NotebookLM videó (7 perc, előzetesen megnézve) ChatGPT által készített feladatlap (10 feladat); GammaAI prezentáció (házi feladathoz)
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

A diákok NotebookLM segítségével készített videót (7 perces) kapnak előzetesen a Classroom csoportba, mellyel az előzetes tudásukat feleleveníthetik (MP4 fájl, linket nem tudtam generálni, így nem tudom feltölteni). A mesterséges inteligencia által generált videóban néhány csekély hiba maradt, erre előzetesen felhívom a figyelmüket, hogy keressenek benne hibát.

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Ráhangolódás – hibakeresés és megbeszélés (5 perc)

Tanár: röviden rákérdez, ki nézte meg a NotebookLM videót (A háromszögek titkos nyelve).

Diákok: megosztják, milyen hibákat találtak a videóban.

Közös megbeszélés: a hibák kijavítása, helyes definíciók kiemelése.
👉 Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, előzetes tudás aktiválása.

Izvajanje učne ure/projekta

Szögfüggvények definícióinak ismétlése (10 perc)

Tanár felrajzol egy derékszögű háromszöget, jelölésekkel (α szög, szemközti, melletti befogó, átfogó).

Diákok segítségével közösen felírják a definíciókat:

sin α = szemközti befogó / átfogó

cos α = melletti befogó / átfogó

tan α = szemközti befogó / melletti befogó

cot α = melletti befogó / szemközti befogó

Rövid megbeszélés: mikor melyik szögfüggvény alkalmazható.

Páros munka – könnyebb feladatok (15 perc)

Diákok párokba rendeződnek.

6 alapfeladat megoldása (ChatGPT feladatlap első része).

Tanár kéri, hogy minden pár a másik pár megoldását is ellenőrizze (ellenőrzés → metakognitív fejlesztés).

Gyors közös megbeszélés: tipikus hibák kiemelése.

Közös munka a táblánál – összetettebb feladatok (10 perc)

4 összetettebb feladat (ChatGPT feladatlap második része).

Tanár vezeti a megoldást, a diákokat is bevonva.

Példák gyakorlati alkalmazással (pl. magasságmérés, árnyékproblémák).

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Google Tanterem
Google NotebookLM
Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
GammaAI
Načrt vrednotenja

Óra lezárása – összegzés (3 perc)

Rövid kérdés-felelet: Mit tanultunk, mi volt új?

Rámutatás: mesterséges intelligencia segíthet a tanulásban, de kritikusan kell hozzáállni.

Házi feladat

Feladat: a Classroom felületén elérhető GammaAI-prezentáció megtekintése.

Teendő: 3 benne található feladat megoldása, megoldás beküldése a Classroomon keresztül.

Diferenciacija

A lassabban haladó párok kevesebb feladatot oldanak meg a 6 db alapfeladatból és több tanári segítséggel támogatható a feladatmegoldásuk.