Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Topic, learning area
Geometria, szögfüggvények
Competencies, skills to be developed
Digitális készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competencies, skills to be developed
Szögfüggvények gyakorlati feladatokban való alkalmazása; kritikus gondolkodás erősítése
Teaching method
Felfedeztető és kutatásalapú tanulás
General subject(s)
Learning and development goals
A szögfüggvények definícióinak ismétlése; Szögfüggvények gyakorlati feladatokban való alkalmazása; Kritikus gondolkodás fejlesztése
Concepts
szinusz, koszinusz, tangens, kotangens, emelkedési szög, depresszió szög
Required tools
Interaktív tábla; NotebookLM videó (7 perc, előzetesen megnézve) ChatGPT által készített feladatlap (10 feladat); GammaAI prezentáció (házi feladathoz)
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

A diákok NotebookLM segítségével készített videót (7 perces) kapnak előzetesen a Classroom csoportba, mellyel az előzetes tudásukat feleleveníthetik (MP4 fájl, linket nem tudtam generálni, így nem tudom feltölteni). A mesterséges inteligencia által generált videóban néhány csekély hiba maradt, erre előzetesen felhívom a figyelmüket, hogy keressenek benne hibát.

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Ráhangolódás – hibakeresés és megbeszélés (5 perc)

Tanár: röviden rákérdez, ki nézte meg a NotebookLM videót (A háromszögek titkos nyelve).

Diákok: megosztják, milyen hibákat találtak a videóban.

Közös megbeszélés: a hibák kijavítása, helyes definíciók kiemelése.
👉 Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, előzetes tudás aktiválása.

Implementation of the lesson / project plan

Szögfüggvények definícióinak ismétlése (10 perc)

Tanár felrajzol egy derékszögű háromszöget, jelölésekkel (α szög, szemközti, melletti befogó, átfogó).

Diákok segítségével közösen felírják a definíciókat:

sin α = szemközti befogó / átfogó

cos α = melletti befogó / átfogó

tan α = szemközti befogó / melletti befogó

cot α = melletti befogó / szemközti befogó

Rövid megbeszélés: mikor melyik szögfüggvény alkalmazható.

Páros munka – könnyebb feladatok (15 perc)

Diákok párokba rendeződnek.

6 alapfeladat megoldása (ChatGPT feladatlap első része).

Tanár kéri, hogy minden pár a másik pár megoldását is ellenőrizze (ellenőrzés → metakognitív fejlesztés).

Gyors közös megbeszélés: tipikus hibák kiemelése.

Közös munka a táblánál – összetettebb feladatok (10 perc)

4 összetettebb feladat (ChatGPT feladatlap második része).

Tanár vezeti a megoldást, a diákokat is bevonva.

Példák gyakorlati alkalmazással (pl. magasságmérés, árnyékproblémák).

Used digital devices
ChatGPT
Google Tanterem
Google NotebookLM
Other
GammaAI
Evaluation plan

Óra lezárása – összegzés (3 perc)

Rövid kérdés-felelet: Mit tanultunk, mi volt új?

Rámutatás: mesterséges intelligencia segíthet a tanulásban, de kritikusan kell hozzáállni.

Házi feladat

Feladat: a Classroom felületén elérhető GammaAI-prezentáció megtekintése.

Teendő: 3 benne található feladat megoldása, megoldás beküldése a Classroomon keresztül.

Differentiation

A lassabban haladó párok kevesebb feladatot oldanak meg a 6 db alapfeladatból és több tanári segítséggel támogatható a feladatmegoldásuk.