- Prijava ali Registracija za objavo komentarjev
Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Természettudományok, matematika és statisztika
Tema, učno področje
logika, logikai műveletek
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
kritikus gondolkodás, logikai érvelés erősítése
Metoda poučevanja
AI-alapú egyéni és csoportmunka
fordított tanterem
aktív tanulás
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
A tanulók megértsék a kijelentés fogalmát és az alapvető logikai műveleteket (¬, ∧, ∨, →), azok igazságtáblázatát. Felismerjék és elemezzék a hétköznapi logikai hibákat. Tudatosan és kritikusan használják az MI-t.
Koncepti
logikai érték, negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció
Potrebna orodja
Számítógép vagy telefon internet-hozzáféréssel (ha nincs, a tanár előre generálhat MI-válaszokat és kinyomtatja). Tábla, projektor.
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt
NotebookLM által generált videó
https://drive.google.com/file/d/14yxJfFle00wxz21ZpqtfvLKoRLX0taYH/view?usp=sharing
Gamma AI segítségével készített prezentáció
https://drive.google.com/file/d/1MVzV39o6ppX85KEZ8VW6aTnAqBGD0Rlg/view?usp=sharing
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt
Tanár kiosztja a ChatGPT segítségével készített munkalapot:
1. Ráhangolódás – hétköznapi logikai hibák (5 perc)
- Tanár: Kérdés a diákokhoz: „Milyen logikai hibával találkoztatok a közelmúltban?”
- MI szerepe: előre generált példák bemutatása (pl. reklámokból, vitákból).
- Diákok: páros megosztás, majd közös megbeszélés.
Izvajanje učne ure/projekta
2. Új ismeret felfedeztetése (10 perc)
- Tanár: Összegzi - a diákokkal közösen - az előre kiadott MI-vel generált videó és prezentáció alapján a kijelentés, a negáció (tagadás), konjunkció (és), diszjunkció (vagy) és implikáció ("Ha ..., akkor ...") fogalmát, igazságtáblákat.
- MI szerepe: a tanár beírja: „Készíts igazságtáblát a (¬p ∧ q) ∨ p kifejezéshez.”
Diákok: összevetik a saját számításaikat az MI által adott táblázattal, és javítják, ha hibát találnak.
3. Csoportmunka – Logikai detektívek (15 perc)
- Feladat: minden csoport kap két állítást, amelyről el kell dönteni, logikailag helyes-e.
- Példák:
- „Ha esik az eső, akkor vizes az utca. Az utca vizes. → Ezért biztosan esett az eső.”
- „Ha tanulok, akkor sikerül a dolgozat. Nem tanultam. → Biztosan nem sikerül a dolgozat.”
- MI szerepe: a csoportok feltehetik a kérdést: „Ez a következtetés logikailag helyes-e? Magyarázd el!”
Diákok: röviden bemutatják álláspontjukat, vitáznak a többi csoporttal.
4. Alkalmazás – MI hibavadászat (10 perc)
- Feladat: a diákok beírják az MI-nek: „Írj 5 logikai állítást, amelyek közül kettő hibás következtetés legyen.”
- Diákok: kiválasztják a hibásakat, majd indokolják.
Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, hibajavítás gyakorlása.
5. Lezárás, reflektálás (5 perc)
- Tanár: összefoglalja a logikai műveletek lényegét.
- Diákok: válaszolnak: „Miben segített az MI, és miben kellett kritikusnak lennünk vele szemben?”
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Google NotebookLM
Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
Gamma.app
Načrt vrednotenja
- Formatív értékelés:
- A csoportmunka során a tanár figyeli az érveléseket és a logikai hibák felismerését.
- A hibavadász feladatnál a tanár megfigyeli, hogyan indokolják a diákok választásaikat.
- Önértékelés:
- A reflektálás során a diákok önállóan átgondolják, mennyire értették meg a logikai műveleteket és mennyire tudták helyesen kezelni az MI-t.
- Szóbeli visszajelzés:
- Az óra végén a tanár rövid összegző értékelést ad a diákok munkájáról, kiemelve a jó példákat és a javítandó pontokat.