Logikai műveletek gyakorlása MI használatával – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Természettudományok, matematika és statisztika
Témakör, tanulási terület
logika, logikai műveletek
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
kritikus gondolkodás, logikai érvelés erősítése
Tanítási, tanulásszervezési módszer
AI-alapú egyéni és csoportmunka
fordított tanterem
aktív tanulás
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók megértsék a kijelentés fogalmát és az alapvető logikai műveleteket (¬, ∧, ∨, →), azok igazságtáblázatát. Felismerjék és elemezzék a hétköznapi logikai hibákat. Tudatosan és kritikusan használják az MI-t.
Fogalmak
logikai érték, negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció
Szükséges eszközök
Számítógép vagy telefon internet-hozzáféréssel (ha nincs, a tanár előre generálhat MI-válaszokat és kinyomtatja). Tábla, projektor.
Időtartam
45 perc
Bevezető rész, előkészítés

Tanár kiosztja a ChatGPT segítségével készített munkalapot:

https://docs.google.com/document/d/1p7uz-8v12Q_yficPulFxP9LGXtl1SOfE/edit?usp=sharing&ouid=118053821959638881923&rtpof=true&sd=true

1. Ráhangolódás – hétköznapi logikai hibák (5 perc)

  • Tanár: Kérdés a diákokhoz: „Milyen logikai hibával találkoztatok a közelmúltban?”
  • MI szerepe: előre generált példák bemutatása (pl. reklámokból, vitákból).
  • Diákok: páros megosztás, majd közös megbeszélés.
Megvalósítás részletes tervezése

2. Új ismeret felfedeztetése (10 perc)

  • Tanár: Összegzi - a diákokkal közösen -  az előre kiadott MI-vel generált videó és prezentáció alapján a kijelentés, a negáció (tagadás), konjunkció (és), diszjunkció (vagy) és implikáció ("Ha ..., akkor ...") fogalmát, igazságtáblákat.
  • MI szerepe: a tanár beírja: „Készíts igazságtáblát a (¬p ∧ q) ∨ p kifejezéshez.”
  • Diákok: összevetik a saját számításaikat az MI által adott táblázattal, és javítják, ha hibát találnak.
     

    3. Csoportmunka – Logikai detektívek (15 perc)

  • Feladat: minden csoport kap két állítást, amelyről el kell dönteni, logikailag helyes-e.
  • Példák:
    • „Ha esik az eső, akkor vizes az utca. Az utca vizes. → Ezért biztosan esett az eső.”
    • „Ha tanulok, akkor sikerül a dolgozat. Nem tanultam. → Biztosan nem sikerül a dolgozat.”
  • MI szerepe: a csoportok feltehetik a kérdést: „Ez a következtetés logikailag helyes-e? Magyarázd el!”
  • Diákok: röviden bemutatják álláspontjukat, vitáznak a többi csoporttal.

    4. Alkalmazás – MI hibavadászat (10 perc)

  • Feladat: a diákok beírják az MI-nek: „Írj 5 logikai állítást, amelyek közül kettő hibás következtetés legyen.”
  • Diákok: kiválasztják a hibásakat, majd indokolják.
  • Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, hibajavítás gyakorlása.

    5. Lezárás, reflektálás (5 perc)

  • Tanár: összefoglalja a logikai műveletek lényegét.
  • Diákok: válaszolnak: „Miben segített az MI, és miben kellett kritikusnak lennünk vele szemben?”
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Google NotebookLM
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Gamma.app
Értékelési terv
  • Formatív értékelés:
    • A csoportmunka során a tanár figyeli az érveléseket és a logikai hibák felismerését.
    • A hibavadász feladatnál a tanár megfigyeli, hogyan indokolják a diákok választásaikat.
  • Önértékelés:
    • A reflektálás során a diákok önállóan átgondolják, mennyire értették meg a logikai műveleteket és mennyire tudták helyesen kezelni az MI-t.
  • Szóbeli visszajelzés:
    • Az óra végén a tanár rövid összegző értékelést ad a diákok munkájáról, kiemelve a jó példákat és a javítandó pontokat.