Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Természettudományok, matematika és statisztika
Topic, learning area
logika, logikai műveletek
Competencies, skills to be developed
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competencies, skills to be developed
kritikus gondolkodás, logikai érvelés erősítése
Teaching method
AI-alapú egyéni és csoportmunka
fordított tanterem
aktív tanulás
General subject(s)
Learning and development goals
A tanulók megértsék a kijelentés fogalmát és az alapvető logikai műveleteket (¬, ∧, ∨, →), azok igazságtáblázatát. Felismerjék és elemezzék a hétköznapi logikai hibákat. Tudatosan és kritikusan használják az MI-t.
Concepts
logikai érték, negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció
Required tools
Számítógép vagy telefon internet-hozzáféréssel (ha nincs, a tanár előre generálhat MI-válaszokat és kinyomtatja). Tábla, projektor.
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Tanár kiosztja a ChatGPT segítségével készített munkalapot:

https://docs.google.com/document/d/1p7uz-8v12Q_yficPulFxP9LGXtl1SOfE/edit?usp=sharing&ouid=118053821959638881923&rtpof=true&sd=true

1. Ráhangolódás – hétköznapi logikai hibák (5 perc)

  • Tanár: Kérdés a diákokhoz: „Milyen logikai hibával találkoztatok a közelmúltban?”
  • MI szerepe: előre generált példák bemutatása (pl. reklámokból, vitákból).
  • Diákok: páros megosztás, majd közös megbeszélés.
Implementation of the lesson / project plan

2. Új ismeret felfedeztetése (10 perc)

  • Tanár: Összegzi - a diákokkal közösen -  az előre kiadott MI-vel generált videó és prezentáció alapján a kijelentés, a negáció (tagadás), konjunkció (és), diszjunkció (vagy) és implikáció ("Ha ..., akkor ...") fogalmát, igazságtáblákat.
  • MI szerepe: a tanár beírja: „Készíts igazságtáblát a (¬p ∧ q) ∨ p kifejezéshez.”
  • Diákok: összevetik a saját számításaikat az MI által adott táblázattal, és javítják, ha hibát találnak.
     

    3. Csoportmunka – Logikai detektívek (15 perc)

  • Feladat: minden csoport kap két állítást, amelyről el kell dönteni, logikailag helyes-e.
  • Példák:
    • „Ha esik az eső, akkor vizes az utca. Az utca vizes. → Ezért biztosan esett az eső.”
    • „Ha tanulok, akkor sikerül a dolgozat. Nem tanultam. → Biztosan nem sikerül a dolgozat.”
  • MI szerepe: a csoportok feltehetik a kérdést: „Ez a következtetés logikailag helyes-e? Magyarázd el!”
  • Diákok: röviden bemutatják álláspontjukat, vitáznak a többi csoporttal.

    4. Alkalmazás – MI hibavadászat (10 perc)

  • Feladat: a diákok beírják az MI-nek: „Írj 5 logikai állítást, amelyek közül kettő hibás következtetés legyen.”
  • Diákok: kiválasztják a hibásakat, majd indokolják.
  • Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, hibajavítás gyakorlása.

    5. Lezárás, reflektálás (5 perc)

  • Tanár: összefoglalja a logikai műveletek lényegét.
  • Diákok: válaszolnak: „Miben segített az MI, és miben kellett kritikusnak lennünk vele szemben?”
Used digital devices
ChatGPT
Google NotebookLM
Other
Gamma.app
Evaluation plan
  • Formatív értékelés:
    • A csoportmunka során a tanár figyeli az érveléseket és a logikai hibák felismerését.
    • A hibavadász feladatnál a tanár megfigyeli, hogyan indokolják a diákok választásaikat.
  • Önértékelés:
    • A reflektálás során a diákok önállóan átgondolják, mennyire értették meg a logikai műveleteket és mennyire tudták helyesen kezelni az MI-t.
  • Szóbeli visszajelzés:
    • Az óra végén a tanár rövid összegző értékelést ad a diákok munkájáról, kiemelve a jó példákat és a javítandó pontokat.