Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Természettudományok, matematika és statisztika
Argomento / Materia
logika, logikai műveletek
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
kritikus gondolkodás, logikai érvelés erősítése
Metodo didattico
AI-alapú egyéni és csoportmunka
fordított tanterem
aktív tanulás
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A tanulók megértsék a kijelentés fogalmát és az alapvető logikai műveleteket (¬, ∧, ∨, →), azok igazságtáblázatát. Felismerjék és elemezzék a hétköznapi logikai hibákat. Tudatosan és kritikusan használják az MI-t.
Concetti
logikai érték, negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció
Strumenti necessari
Számítógép vagy telefon internet-hozzáféréssel (ha nincs, a tanár előre generálhat MI-válaszokat és kinyomtatja). Tábla, projektor.
Durata
45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task
Introduzione e preparazione della lezione / project task

Tanár kiosztja a ChatGPT segítségével készített munkalapot:

https://docs.google.com/document/d/1p7uz-8v12Q_yficPulFxP9LGXtl1SOfE/edit?usp=sharing&ouid=118053821959638881923&rtpof=true&sd=true

1. Ráhangolódás – hétköznapi logikai hibák (5 perc)

  • Tanár: Kérdés a diákokhoz: „Milyen logikai hibával találkoztatok a közelmúltban?”
  • MI szerepe: előre generált példák bemutatása (pl. reklámokból, vitákból).
  • Diákok: páros megosztás, majd közös megbeszélés.
Realizzazione della lezione / project task

2. Új ismeret felfedeztetése (10 perc)

  • Tanár: Összegzi - a diákokkal közösen -  az előre kiadott MI-vel generált videó és prezentáció alapján a kijelentés, a negáció (tagadás), konjunkció (és), diszjunkció (vagy) és implikáció ("Ha ..., akkor ...") fogalmát, igazságtáblákat.
  • MI szerepe: a tanár beírja: „Készíts igazságtáblát a (¬p ∧ q) ∨ p kifejezéshez.”
  • Diákok: összevetik a saját számításaikat az MI által adott táblázattal, és javítják, ha hibát találnak.
     

    3. Csoportmunka – Logikai detektívek (15 perc)

  • Feladat: minden csoport kap két állítást, amelyről el kell dönteni, logikailag helyes-e.
  • Példák:
    • „Ha esik az eső, akkor vizes az utca. Az utca vizes. → Ezért biztosan esett az eső.”
    • „Ha tanulok, akkor sikerül a dolgozat. Nem tanultam. → Biztosan nem sikerül a dolgozat.”
  • MI szerepe: a csoportok feltehetik a kérdést: „Ez a következtetés logikailag helyes-e? Magyarázd el!”
  • Diákok: röviden bemutatják álláspontjukat, vitáznak a többi csoporttal.

    4. Alkalmazás – MI hibavadászat (10 perc)

  • Feladat: a diákok beírják az MI-nek: „Írj 5 logikai állítást, amelyek közül kettő hibás következtetés legyen.”
  • Diákok: kiválasztják a hibásakat, majd indokolják.
  • Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, hibajavítás gyakorlása.

    5. Lezárás, reflektálás (5 perc)

  • Tanár: összefoglalja a logikai műveletek lényegét.
  • Diákok: válaszolnak: „Miben segített az MI, és miben kellett kritikusnak lennünk vele szemben?”
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Google NotebookLM
Altro
Gamma.app
Programma di valutazione
  • Formatív értékelés:
    • A csoportmunka során a tanár figyeli az érveléseket és a logikai hibák felismerését.
    • A hibavadász feladatnál a tanár megfigyeli, hogyan indokolják a diákok választásaikat.
  • Önértékelés:
    • A reflektálás során a diákok önállóan átgondolják, mennyire értették meg a logikai műveleteket és mennyire tudták helyesen kezelni az MI-t.
  • Szóbeli visszajelzés:
    • Az óra végén a tanár rövid összegző értékelést ad a diákok munkájáról, kiemelve a jó példákat és a javítandó pontokat.