- Accedi o registrati per poter commentare
Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Természettudományok, matematika és statisztika
Argomento / Materia
logika, logikai műveletek
Voto
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
kritikus gondolkodás, logikai érvelés erősítése
Metodo didattico
AI-alapú egyéni és csoportmunka
fordított tanterem
aktív tanulás
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A tanulók megértsék a kijelentés fogalmát és az alapvető logikai műveleteket (¬, ∧, ∨, →), azok igazságtáblázatát. Felismerjék és elemezzék a hétköznapi logikai hibákat. Tudatosan és kritikusan használják az MI-t.
Concetti
logikai érték, negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció
Strumenti necessari
Számítógép vagy telefon internet-hozzáféréssel (ha nincs, a tanár előre generálhat MI-válaszokat és kinyomtatja). Tábla, projektor.
Durata
45 perc
Materials to be shared before the lesson/project task
NotebookLM által generált videó
https://drive.google.com/file/d/14yxJfFle00wxz21ZpqtfvLKoRLX0taYH/view?usp=sharing
Gamma AI segítségével készített prezentáció
https://drive.google.com/file/d/1MVzV39o6ppX85KEZ8VW6aTnAqBGD0Rlg/view?usp=sharing
Introduzione e preparazione della lezione / project task
Tanár kiosztja a ChatGPT segítségével készített munkalapot:
1. Ráhangolódás – hétköznapi logikai hibák (5 perc)
- Tanár: Kérdés a diákokhoz: „Milyen logikai hibával találkoztatok a közelmúltban?”
- MI szerepe: előre generált példák bemutatása (pl. reklámokból, vitákból).
- Diákok: páros megosztás, majd közös megbeszélés.
Realizzazione della lezione / project task
2. Új ismeret felfedeztetése (10 perc)
- Tanár: Összegzi - a diákokkal közösen - az előre kiadott MI-vel generált videó és prezentáció alapján a kijelentés, a negáció (tagadás), konjunkció (és), diszjunkció (vagy) és implikáció ("Ha ..., akkor ...") fogalmát, igazságtáblákat.
- MI szerepe: a tanár beírja: „Készíts igazságtáblát a (¬p ∧ q) ∨ p kifejezéshez.”
Diákok: összevetik a saját számításaikat az MI által adott táblázattal, és javítják, ha hibát találnak.
3. Csoportmunka – Logikai detektívek (15 perc)
- Feladat: minden csoport kap két állítást, amelyről el kell dönteni, logikailag helyes-e.
- Példák:
- „Ha esik az eső, akkor vizes az utca. Az utca vizes. → Ezért biztosan esett az eső.”
- „Ha tanulok, akkor sikerül a dolgozat. Nem tanultam. → Biztosan nem sikerül a dolgozat.”
- MI szerepe: a csoportok feltehetik a kérdést: „Ez a következtetés logikailag helyes-e? Magyarázd el!”
Diákok: röviden bemutatják álláspontjukat, vitáznak a többi csoporttal.
4. Alkalmazás – MI hibavadászat (10 perc)
- Feladat: a diákok beírják az MI-nek: „Írj 5 logikai állítást, amelyek közül kettő hibás következtetés legyen.”
- Diákok: kiválasztják a hibásakat, majd indokolják.
Cél: kritikus gondolkodás fejlesztése, hibajavítás gyakorlása.
5. Lezárás, reflektálás (5 perc)
- Tanár: összefoglalja a logikai műveletek lényegét.
- Diákok: válaszolnak: „Miben segített az MI, és miben kellett kritikusnak lennünk vele szemben?”
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Google NotebookLM
Altro
Gamma.app
Programma di valutazione
- Formatív értékelés:
- A csoportmunka során a tanár figyeli az érveléseket és a logikai hibák felismerését.
- A hibavadász feladatnál a tanár megfigyeli, hogyan indokolják a diákok választásaikat.
- Önértékelés:
- A reflektálás során a diákok önállóan átgondolják, mennyire értették meg a logikai műveleteket és mennyire tudták helyesen kezelni az MI-t.
- Szóbeli visszajelzés:
- Az óra végén a tanár rövid összegző értékelést ad a diákok munkájáról, kiemelve a jó példákat és a javítandó pontokat.