Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Társadalomtudományok
Tema, učno področje
A reformkor programadói: Széchenyi István reformprogramja
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Lényegkiemelés, emlékezet, kommunikatív készség, rendszerezés
Metoda poučevanja
csoport munka
(556) magyarázat
szemléltetés
A téma közös megbeszélése
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Széchenyi István gróf életútjának bemutatása a reformkorig, reformelképzelései
Koncepti
reform, polgári átalakulás, liberális nemesség, közteherviselés, jobbágyfelszabadítás
Potrebna orodja
Füzet, aktív tábla, Classroom kurzus
Trajanje
45 perc
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Ráhangolódás: előzetes ismeretek előhívása, érdeklődés felkeltése, rövid vázlat kiosztása

A bevezető videóval megismerjük a reformkorhoz vezető eseményeket. Széchenyi elméleti és gyakorlati tevékenységét.A bevezető videóval megismerjük a reformkorhoz vezető eseményeket. Széchenyi elméleti és gyakorlati tevékenységét.

https://zanza.tv/tortenelem/ujkor-reformkor-forradalom-es-szabadsagharc-magyarorszagon/reformmozgalom-kibontakozasa

Kapcsolódó kérdések:

  • Milyen társadalmi problémák jelentek meg a reformkor előtt?
  • Miért vált szükségessé a változás?

Tanulói tevékenység:

  • Videó megtekintése
  • Kérdések megválaszolása szóban
  • Kapott rövid vázlat áttekintése Széchenyi életéről
Izvajanje učne ure/projekta

Jelentésteremtés - célkitűzés, tananyag feldolgozása

Tisztázzuk, hogy a mai órán gróf Széchenyi István életét, munkásságát dolgozzuk fel. A „legnagyobb magyar” szerepének kontextusba helyezése..

Témakör bevezetése, új ismeretközlés

A korszak bemutatása, a reformmozgalom előzményei

Széchenyi származása, fiatalsága

Gazdasági elképzelések, gyakorlati intézkedések: MTA, gőzhajózás, Lánchíd

https://zanza.tv/tortenelem/ujkor-reformkor-forradalom-es-szabadsagharc-magyarorszagon/reformkori-gazdasag-es-kultura

(2:55-ig a videó)

A feldolgozás lépései:

Új ismeretanyag feldolgozása, előzetes ismeretek előhívása 

  • PPT-s szemléltetés (családfa, katonai szolgálat, utazások)
  • Kérdés: Milyen tapasztalatokat szerzett Széchenyi, amelyek hatottak gondolkodására?

Ismeretszerzés, elemzés

Gazdasági reformelképzelések

  • Tanári magyarázat, kulcspontok:
    • elmaradottság felismerése
    • hitelképesség kérdése
    • közlekedés, infrastruktúra fejlesztése
  • Zanza.tv videó 2:55-ig (reformkori gazdaság és kultúra)

Gyakorlati intézkedések

Témák:

  • Lánchíd szerepe, jelentősége
  • További kezdeményezések: lóverseny, gőzhajózás, akadémia, kaszinó
  • A reformgondolat társadalmi hatása
  • YouTube részlet, amely Széchenyi tevékenységeit mutatja be (2:00–5:10)

Tanulói aktivitások:

  • Vázlat követése (családi háttér / reformgondolatok)
  • Kérdések megválaszolása
  • Kulcsfogalmak rögzítése

https://www.youtube.com/watch?v=PunZRd853CU (2:00-5:10 perc)

Az intézkedések átismétlése

A Lánchíd

https://www.youtube.com/watch?v=gttgIPyGt8I

További kezdeményezések

Visszacsatolás, ellenőrzés

https://wordwall.net/hu/resource/34860/sz%C3%A9chenyi-kv%C3%ADz (az utolsó válasz megoldása rossz)

interaktív feladatlap

Rövid reflektálás: Miért tartjuk Széchenyit a „legnagyobb magyarnak”?

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Načrt vrednotenja

Formatív / fejlesztő értékelés:

  • szóbeli visszajelzés a videók utáni kérdésekre
  • tanulói vázlatok átnézése (azonnali korrekció)
  • feladatlap eredményeinek megbeszélése
  • Wordwall-kvíz automatikus pontszámai

Diagnosztikus elemek:

  • óra eleji előzetes tudás feltárása
  • problémamegoldó kérdések (pl. „Miért volt szükség hitelre?”)

Szóbeli értékelés

Diferenciacija
  • interaktív kvíz a gyorsabban haladóknak
  • papíralapú feladatlap a lassabb tempójúaknak
Domača naloga, projektna naloga

interaktív feladatlap visszacsatoláshoz, ellenőrzéshez