- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
Ráhangolódás: előzetes ismeretek előhívása, érdeklődés felkeltése, rövid vázlat kiosztása
A bevezető videóval megismerjük a reformkorhoz vezető eseményeket. Széchenyi elméleti és gyakorlati tevékenységét.A bevezető videóval megismerjük a reformkorhoz vezető eseményeket. Széchenyi elméleti és gyakorlati tevékenységét.
Kapcsolódó kérdések:
- Milyen társadalmi problémák jelentek meg a reformkor előtt?
- Miért vált szükségessé a változás?
Tanulói tevékenység:
- Videó megtekintése
- Kérdések megválaszolása szóban
- Kapott rövid vázlat áttekintése Széchenyi életéről
Jelentésteremtés - célkitűzés, tananyag feldolgozása
Tisztázzuk, hogy a mai órán gróf Széchenyi István életét, munkásságát dolgozzuk fel. A „legnagyobb magyar” szerepének kontextusba helyezése..
Témakör bevezetése, új ismeretközlés
A korszak bemutatása, a reformmozgalom előzményei
Széchenyi származása, fiatalsága
Gazdasági elképzelések, gyakorlati intézkedések: MTA, gőzhajózás, Lánchíd
(2:55-ig a videó)
A feldolgozás lépései:
Új ismeretanyag feldolgozása, előzetes ismeretek előhívása
- PPT-s szemléltetés (családfa, katonai szolgálat, utazások)
- Kérdés: Milyen tapasztalatokat szerzett Széchenyi, amelyek hatottak gondolkodására?
Ismeretszerzés, elemzés
Gazdasági reformelképzelések
- Tanári magyarázat, kulcspontok:
- elmaradottság felismerése
- hitelképesség kérdése
- közlekedés, infrastruktúra fejlesztése
- Zanza.tv videó 2:55-ig (reformkori gazdaság és kultúra)
Gyakorlati intézkedések
Témák:
- Lánchíd szerepe, jelentősége
- További kezdeményezések: lóverseny, gőzhajózás, akadémia, kaszinó
- A reformgondolat társadalmi hatása
- YouTube részlet, amely Széchenyi tevékenységeit mutatja be (2:00–5:10)
Tanulói aktivitások:
- Vázlat követése (családi háttér / reformgondolatok)
- Kérdések megválaszolása
- Kulcsfogalmak rögzítése
https://www.youtube.com/watch?v=PunZRd853CU (2:00-5:10 perc)
Az intézkedések átismétlése
A Lánchíd
https://www.youtube.com/watch?v=gttgIPyGt8I
További kezdeményezések
Visszacsatolás, ellenőrzés
https://wordwall.net/hu/resource/34860/sz%C3%A9chenyi-kv%C3%ADz (az utolsó válasz megoldása rossz)
interaktív feladatlap
Rövid reflektálás: Miért tartjuk Széchenyit a „legnagyobb magyarnak”?
Formatív / fejlesztő értékelés:
- szóbeli visszajelzés a videók utáni kérdésekre
- tanulói vázlatok átnézése (azonnali korrekció)
- feladatlap eredményeinek megbeszélése
- Wordwall-kvíz automatikus pontszámai
Diagnosztikus elemek:
- óra eleji előzetes tudás feltárása
- problémamegoldó kérdések (pl. „Miért volt szükség hitelre?”)
Szóbeli értékelés
- interaktív kvíz a gyorsabban haladóknak
- papíralapú feladatlap a lassabb tempójúaknak
interaktív feladatlap visszacsatoláshoz, ellenőrzéshez