Gróf Széchenyi István élete, munkássága – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Társadalomtudományok
Témakör, tanulási terület
A reformkor programadói: Széchenyi István reformprogramja
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Lényegkiemelés, emlékezet, kommunikatív készség, rendszerezés
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoport munka
(556) magyarázat
szemléltetés
A téma közös megbeszélése
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Széchenyi István gróf életútjának bemutatása a reformkorig, reformelképzelései
Fogalmak
reform, polgári átalakulás, liberális nemesség, közteherviselés, jobbágyfelszabadítás
Szükséges eszközök
Füzet, aktív tábla, Classroom kurzus
Időtartam
45 perc
Bevezető rész, előkészítés

Ráhangolódás: előzetes ismeretek előhívása, érdeklődés felkeltése, rövid vázlat kiosztása

A bevezető videóval megismerjük a reformkorhoz vezető eseményeket. Széchenyi elméleti és gyakorlati tevékenységét.A bevezető videóval megismerjük a reformkorhoz vezető eseményeket. Széchenyi elméleti és gyakorlati tevékenységét.

https://zanza.tv/tortenelem/ujkor-reformkor-forradalom-es-szabadsagharc-magyarorszagon/reformmozgalom-kibontakozasa

Kapcsolódó kérdések:

  • Milyen társadalmi problémák jelentek meg a reformkor előtt?
  • Miért vált szükségessé a változás?

Tanulói tevékenység:

  • Videó megtekintése
  • Kérdések megválaszolása szóban
  • Kapott rövid vázlat áttekintése Széchenyi életéről
Megvalósítás részletes tervezése

Jelentésteremtés - célkitűzés, tananyag feldolgozása

Tisztázzuk, hogy a mai órán gróf Széchenyi István életét, munkásságát dolgozzuk fel. A „legnagyobb magyar” szerepének kontextusba helyezése..

Témakör bevezetése, új ismeretközlés

A korszak bemutatása, a reformmozgalom előzményei

Széchenyi származása, fiatalsága

Gazdasági elképzelések, gyakorlati intézkedések: MTA, gőzhajózás, Lánchíd

https://zanza.tv/tortenelem/ujkor-reformkor-forradalom-es-szabadsagharc-magyarorszagon/reformkori-gazdasag-es-kultura

(2:55-ig a videó)

A feldolgozás lépései:

Új ismeretanyag feldolgozása, előzetes ismeretek előhívása 

  • PPT-s szemléltetés (családfa, katonai szolgálat, utazások)
  • Kérdés: Milyen tapasztalatokat szerzett Széchenyi, amelyek hatottak gondolkodására?

Ismeretszerzés, elemzés

Gazdasági reformelképzelések

  • Tanári magyarázat, kulcspontok:
    • elmaradottság felismerése
    • hitelképesség kérdése
    • közlekedés, infrastruktúra fejlesztése
  • Zanza.tv videó 2:55-ig (reformkori gazdaság és kultúra)

Gyakorlati intézkedések

Témák:

  • Lánchíd szerepe, jelentősége
  • További kezdeményezések: lóverseny, gőzhajózás, akadémia, kaszinó
  • A reformgondolat társadalmi hatása
  • YouTube részlet, amely Széchenyi tevékenységeit mutatja be (2:00–5:10)

Tanulói aktivitások:

  • Vázlat követése (családi háttér / reformgondolatok)
  • Kérdések megválaszolása
  • Kulcsfogalmak rögzítése

https://www.youtube.com/watch?v=PunZRd853CU (2:00-5:10 perc)

Az intézkedések átismétlése

A Lánchíd

https://www.youtube.com/watch?v=gttgIPyGt8I

További kezdeményezések

Visszacsatolás, ellenőrzés

https://wordwall.net/hu/resource/34860/sz%C3%A9chenyi-kv%C3%ADz (az utolsó válasz megoldása rossz)

interaktív feladatlap

Rövid reflektálás: Miért tartjuk Széchenyit a „legnagyobb magyarnak”?

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Értékelési terv

Formatív / fejlesztő értékelés:

  • szóbeli visszajelzés a videók utáni kérdésekre
  • tanulói vázlatok átnézése (azonnali korrekció)
  • feladatlap eredményeinek megbeszélése
  • Wordwall-kvíz automatikus pontszámai

Diagnosztikus elemek:

  • óra eleji előzetes tudás feltárása
  • problémamegoldó kérdések (pl. „Miért volt szükség hitelre?”)

Szóbeli értékelés

Differenciálás
  • interaktív kvíz a gyorsabban haladóknak
  • papíralapú feladatlap a lassabb tempójúaknak
Feladatok

interaktív feladatlap visszacsatoláshoz, ellenőrzéshez

Fájl csatolása