Tanítási és tanulási módszerek

Hogyan készíthetjük fel a fiatalokat a jövőre, mit kell tennünk pedagógusként, oktatóként, hogy ne csak eredményesen tanítsunk, hanem fejlesszük is a diákok szakmai és transzverzális kompetenciáit? Milyen módszerekkel, hogyan tudjuk aktivizálni a fiatalokat, motiválni arra, hogy saját tudásukért, fejlődésükért maguk is tegyenek, felelősséget vállaljanak?

Szerteágazó utak, módszerek léteznek a kompetenciafejlesztésben. A motiváló tanítási módszereknek (játék, csoportmunka, kutatás-felfedezés, vita, projekt) jelentős gyakorlati szerepük van a kompetenciafejlesztésben. A játékalapú és felfedeztető tanulás, a biztonságos tanulási környezet megteremtése, a kapcsolatteremtés és együttműködés támogatása tanítás-módszertani és tanulásszervezési innováció, amelyben a diákok személyiségének erősségeire és az aktív részvételre helyeződik a hangsúly.

A nevelés és oktatás reformja magában foglalja a tanár és a tanuló közötti új típusú kapcsolatot, a tanítás és tudásszerzés új stratégiáit, az eredményesebb módszereket, formákat és a hatékonyságot is befolyásoló eszközrendszert. A tanárok módszer- és eszköztárának gazdagításához ajánljuk az alábbi tanulóközpontú, aktivizáló módszereket.

Diagnosztikus értékelés

Egyének és csoportok jellemzőinek fejlesztéséhez gyűjtünk tanulási információkat értékelés segítségével.

Diagnosztikus értékelés

Egyének és csoportok jellemzőinek megváltoztatásához, fejlesztéséhez kívánunk információkat gyűjteni.

Formatív/Fejlesztő értékelés

A formatív értékelésről, olvashatunk formáló, segítő, vagy fejlesztő értékelésként egyaránt.

Gyakorlati munka értékelése

Többféle célból elvégezhetjük, szolgálhat formatív és fejlesztő értékelési célokat, illetve összegző értékelésként is alkalmazhatjuk a különböző vizsgákon.

Innovatív értékelési módszerek

Olyan innováció, melyek kapcsolódnak az aktív tanuláshoz, a fejlesztő értékeléshez, másrészt a digitális technológiai fejlődés eredményeként jöttek létre.

Írásbeli értékelés

A tanuló teljesítményének írásbeli értékelési formái közül a leggyakoribbak: dolgozat (házi és tanári felügyelettel megírt), teszt, esszé és szakdolgozat.

Önértékelés

A tanulói önértékelés lehetővé teszi a tanárok és a diákok számára, hogy partnerek legyenek a tanulásban, és értéket ad ennek a partnerségnek.

Pedagógiai projekt értékelése

A projektértékelés több lépcsőben történik, többszintű és komplex.

Portfólió értékelés

Az egyéni fejlődés és tanulási út nyomkövetésének, bemutatásának és dokumentálásának egyik leghatékonyabb módja.

Szóbeli értékelés

A szóbeli formái közül a leggyakrabban alkalmazottak: frontális beszélgetés, feleltetés, szóbeli vizsga, gyakorlattal összekötött szóbeli, beszámoló, bemutató.