- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Ennek az értékelési módszernek a formái a közoktatás, szakképzés 9-14. évfolyamán a következők lehetnek: házi feladat, tanórán elvégzett tantárgyi feladat, témazáró feladat, gyakorlati vizsgafeladat (alapozó oktatás, szakmai oktatás), vizsgamunka (amely többféle lehet. Így előre elkészített és a vizsgán bemutatott, helyszínen a vizsgabizottság jelenlétében elvégzett, a vizsgabizottság által megfigyelt, vagy ugyanez szóbeli kérdezéssel kiegészített.
Tanulók gyakorlat értékelésének formái lehetnek még a szakképzésben: tanulói szakmai gyakorlat során megszerzett ismeretek és képességek értékelése, mobilitási programban való tudásszerzés és a különböző kompetenciák fejlődésének értékelése.
Az értékelést a tantervi követelmények, tanulási eredmények, illetve a feladat jellegének megfelelően kell tervezni és elvégezni. A gyakorlati feladat leírásának minden esetben része kell legyen az értékelés szempontjairól ("követelmények", elvárások) szóló előzetes tájékoztatás (érdemjegy, pontszám, szempontrendszer). A közoktatási tantárgyak esetében a NAT tantervi követelményei az irányadóak.
Szakképzésben a tantárgyi feladatoknál és vizsgafeladatok esetében előírható alkalmazással kapcsolatos elvárás (eszközök, módszerek), a kivitelezés mozzanatai, továbbá az elvárt produktum is.
A gyakorlati feladatok alapján történő mérés-értékelés megbízható eredményeket biztosíthat, a tudás és képesség több dimenzióját tárja fel (ismeret, értés, alkalmazás), továbbá a feladatmegoldás során és a produktum alapján megállapítható a különböző kompetenciák megléte vagy hiánya. A gyakorlati feladatmegoldás megmutathatja az önállóság mértékét és tájékoztathat a tanuló értékorientációjáról is.
A gyakorlati feladatok alapján történő értékelés a legnagyobb kihívás minden tanár számára, különösen igaz ez most, amikor a tanulási eredmény követelmények alapján szükséges mérőeszközöket (feladatokat) megfogalmazni, továbbá a feladatokhoz az értékelési szempontokat is meg kell határozni.
Nagyon sok munka a jó feladatok elkészítése, melyek releváns értékelési eredményt biztosítanak. Javasoljuk a minta áttekintését, továbbá a szakirodalomban feltüntetett – letölthető kézikönyv – használatát.
A leggyakrabban elkövetett tanári hiba az értékelésre való előzetes felkészítés elmaradása; a „razzia” jellegű értékelés lefolytatása. Ez a versenyhelyzethez és a váratlan kihívásokhoz nehezebben alkalmazkodó tanulóknál teljesítményromlást eredményez és nem tudósít a tényleges tanulási eredményekről.
Az értékelési szempontokat az alábbiak szerint szükséges kidolgozni:
- Tantárgy/téma tantervi követelményei (tudás, kompetenciafejlesztés)
- Az adott szakma tanulási szakaszában (tantárgy, alapozó képzés, szakmai képzés) elvárt tanulási eredmény követelményei
- Az adott gyakorlat/kivitelezés/megvalósítás lépéseinek sorrendje
- Az adott gyakorlat/megvalósítás elemeinek szakszerű kivitelezése (szakmai protokoll, szakszerűség, időbeli ütemezés, minőség
- A gyakorlati feladat során alkalmazott gépek, berendezések, eszközök, anyagok használata
- A kommunikáció minősége
- A szükséges dokumentáció
- A tanulók előzetes tájékoztatása és a jó felkészüléshez adott pedagógiai tanácsok
- A munkavégzés biztonsági előírásainak betartása