- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
PPT
Az adattárolás a digitális információk megőrzésének folyamata, amely különböző eszközök és technológiák segítségével történik. A modern világban minden digitális tartalom - legyen az fénykép, zenefájl, dokumentum vagy videó - valamilyen adattároló eszközön található meg.
Fontos, hogy az adatok biztonságban és könnyen elérhetőek legyenek. Az adattárolás fejlődése lehetővé tette, hogy egyre több információt őrizzünk meg egyre kisebb fizikai térben, miközben a hozzáférés sebessége is folyamatosan nő.
Két részre bontanám a tanórát:
1. Általános minta (projektekhez, beadandókhoz)
- Pontosan meghatározom a feladat célját és a várt eredményeket.
- Összegyűjtöm a szükséges eszközöket és információkat.
- Időbeosztást készítek: melyik lépést mikor végzem el.
- Elkészítem a feladat egyes részeit (pl. kutatás, adatgyűjtés, tervezés, kivitelezés).
- Kipróbálom / tesztelem az elkészült részeket.
- Javítom a hibákat, finomítom az eredményt.
- A végén összegzem, dokumentálom és értékelem a folyamatot.
2. Pedagógiai minta (óravázlathoz / tanmenethez)
- Az óra céljainak meghatározása (mit kell megtanulniuk a diákoknak).
- Az eszközök előkészítése (digitális anyagok, feladatlapok, szemléltetőeszközök).
- A ráhangolódó feladat kidolgozása.
- Az új tananyag átadásának lépései (magyarázat, bemutatás, példák).
- Gyakorló feladatok megszervezése (egyéni, páros vagy csoportmunka).
- Az óra végi összefoglalás és ellenőrzés módjának leírása.
- A házi feladat meghatározása.
Értékelési lehetőségek:
- Formatív (folyamat közbeni) értékelés
- A csoportmunka során figyelem: együttműködés, feladatmegosztás, megfigyelések pontossága.
- A tanulók válaszai a ráhangolódó beszélgetésben.
- Digitális feladatlap eredményei (párosítás, felismerés, igaz/hamis).
- Szummatív (összegző) értékelés
- Óra végi kvíz (Kahoot/ LearningApps) teljesítménye.
- Az adathordozók jellemzőinek helyes megnevezése.
- Annak felismerése, hogy melyik adathordozó melyik helyzetben hasznos.
- Szóbeli visszajelzés
- Tanári visszacsatolás a csoportok összehasonlításaira.
- Pozitív megerősítés a helyes példákra, pontos megfogalmazásokra.
- Házi feladat értékelése
- A választott adathordozó helyes bemutatása.
- A kapacitás, sebesség és megbízhatóság szempontjainak megjelenése.
- Szabatos, 5–6 mondatos megfogalmazás.
Az óravázlat jól differenciálható:
- különböző szintű feladatokkal,
- változatos módszerekkel (egyéni, páros, heterogén csoportmunka),
- különböző mélységű tudástartalmakkal,
- tempókhoz igazított feladatokkal.
1. Képes felismerési feladat (alapszint)
Nézz meg 4–6 különböző adathordozót (pendrive, HDD, SSD, CD, SD-kártya).
Feladat: Írd melléjük a nevüket és azt, hogy melyik kategóriába tartoznak:
- mágneses
- optikai
- félvezető
2. Párosítás (alapszint / középszint)
Párosítsd össze az adathordozót a jellemzőjével:
Adathordozók:
- HDD
- SSD
- Pendrive
- DVD
Jellemzők:
- Nagyon gyors, nincs benne mozgó alkatrész
- Közepes sebességű, mágneses elven működik
- Lassúbb, lézer olvassa
- Kicsi, hordozható, félvezető alapú
3. Összehasonlító feladat (középszint)
Válassz ki két adathordozót (pl. HDD vs. SSD), és hasonlítsd össze őket a következő szempontok szerint:
- kapacitás
- sebesség
- megbízhatóság
- hordozhatóság
Írj minden szempont alá 1–1 rövid mondatot.
4. Döntési feladat (középszint / haladó)
Döntsd el, melyik adathordozót javasolnád az alábbi helyzetekben, és indokold meg:
- Nagy méretű videók tárolása hosszú távra
- Iskolai dokumentumok hordozása
- Játékok gyors futtatása
- Filmek megírása fizikai lemezre
- Fotók másolása telefonról laptopra
5. Mini projektfeladat (haladó)
Készíts egy rövid (5–8 mondatos) bemutatót egy általad választott adathordozóról. Térj ki:
- mikor jelent meg,
- hogyan működik,
- milyen előnyei és hátrányai vannak,
- mire használják ma a leggyakrabban.