Digitális kultúra - Adattárolás – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Információs és kommunikációs technológiák
Témakör, tanulási terület
Adattárolás
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
digitális írástudás
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Frontális oktatás
Tanulási, fejlesztési célok
Ismerje meg és tudja használni az informatikában használatos adattárolási technológiákat
Fogalmak
adattárolás, hdd, ssd, memória, cd, dvd, adatbiztonság
Szükséges eszközök
interaktív tábla, számítógépek
Időtartam
45 perc
Előre kiadott anyagok

PPT

Bevezető rész, előkészítés

Az adattárolás a digitális információk megőrzésének folyamata, amely különböző eszközök és technológiák segítségével történik. A modern világban minden digitális tartalom - legyen az fénykép, zenefájl, dokumentum vagy videó - valamilyen adattároló eszközön található meg.

Fontos, hogy az adatok biztonságban és könnyen elérhetőek legyenek. Az adattárolás fejlődése lehetővé tette, hogy egyre több információt őrizzünk meg egyre kisebb fizikai térben, miközben a hozzáférés sebessége is folyamatosan nő.

 

Megvalósítás részletes tervezése

Két részre bontanám a tanórát:

1. Általános minta (projektekhez, beadandókhoz)

  • Pontosan meghatározom a feladat célját és a várt eredményeket.
  • Összegyűjtöm a szükséges eszközöket és információkat.
  • Időbeosztást készítek: melyik lépést mikor végzem el.
  • Elkészítem a feladat egyes részeit (pl. kutatás, adatgyűjtés, tervezés, kivitelezés).
  • Kipróbálom / tesztelem az elkészült részeket.
  • Javítom a hibákat, finomítom az eredményt.
  • A végén összegzem, dokumentálom és értékelem a folyamatot.

2. Pedagógiai minta (óravázlathoz / tanmenethez)

  • Az óra céljainak meghatározása (mit kell megtanulniuk a diákoknak).
  • Az eszközök előkészítése (digitális anyagok, feladatlapok, szemléltetőeszközök).
  • A ráhangolódó feladat kidolgozása.
  • Az új tananyag átadásának lépései (magyarázat, bemutatás, példák).
  • Gyakorló feladatok megszervezése (egyéni, páros vagy csoportmunka).
  • Az óra végi összefoglalás és ellenőrzés módjának leírása.
  • A házi feladat meghatározása.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Értékelési terv

Értékelési lehetőségek:

  • Formatív (folyamat közbeni) értékelés
    • A csoportmunka során figyelem: együttműködés, feladatmegosztás, megfigyelések pontossága.
    • A tanulók válaszai a ráhangolódó beszélgetésben.
    • Digitális feladatlap eredményei (párosítás, felismerés, igaz/hamis).
  • Szummatív (összegző) értékelés
    • Óra végi kvíz (Kahoot/ LearningApps) teljesítménye.
    • Az adathordozók jellemzőinek helyes megnevezése.
    • Annak felismerése, hogy melyik adathordozó melyik helyzetben hasznos.
  • Szóbeli visszajelzés
    • Tanári visszacsatolás a csoportok összehasonlításaira.
    • Pozitív megerősítés a helyes példákra, pontos megfogalmazásokra.
  • Házi feladat értékelése
    • A választott adathordozó helyes bemutatása.
    • A kapacitás, sebesség és megbízhatóság szempontjainak megjelenése.
    • Szabatos, 5–6 mondatos megfogalmazás.
Differenciálás

Az óravázlat jól differenciálható:

  • különböző szintű feladatokkal,
  • változatos módszerekkel (egyéni, páros, heterogén csoportmunka),
  • különböző mélységű tudástartalmakkal,
  • tempókhoz igazított feladatokkal.
Feladatok

1. Képes felismerési feladat (alapszint)

Nézz meg 4–6 különböző adathordozót (pendrive, HDD, SSD, CD, SD-kártya).
Feladat: Írd melléjük a nevüket és azt, hogy melyik kategóriába tartoznak:

  • mágneses
  • optikai
  • félvezető

2. Párosítás (alapszint / középszint)

Párosítsd össze az adathordozót a jellemzőjével:

Adathordozók:

  • HDD
  • SSD
  • Pendrive
  • DVD

Jellemzők:

  • Nagyon gyors, nincs benne mozgó alkatrész
  • Közepes sebességű, mágneses elven működik
  • Lassúbb, lézer olvassa
  • Kicsi, hordozható, félvezető alapú

3. Összehasonlító feladat (középszint)

Válassz ki két adathordozót (pl. HDD vs. SSD), és hasonlítsd össze őket a következő szempontok szerint:

  • kapacitás
  • sebesség
  • megbízhatóság
  • hordozhatóság

Írj minden szempont alá 1–1 rövid mondatot.

4. Döntési feladat (középszint / haladó)

Döntsd el, melyik adathordozót javasolnád az alábbi helyzetekben, és indokold meg:

  1. Nagy méretű videók tárolása hosszú távra
  2. Iskolai dokumentumok hordozása
  3. Játékok gyors futtatása
  4. Filmek megírása fizikai lemezre
  5. Fotók másolása telefonról laptopra

5. Mini projektfeladat (haladó)

Készíts egy rövid (5–8 mondatos) bemutatót egy általad választott adathordozóról. Térj ki:

  • mikor jelent meg,
  • hogyan működik,
  • milyen előnyei és hátrányai vannak,
  • mire használják ma a leggyakrabban.
Fájl csatolása