Type of plan
Óraterv
Sector
Információs és kommunikációs technológiák
Topic, learning area
Adattárolás
Vocational subjects
Grade
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Vocational competences, skills to be developed
digitális írástudás
Teaching method
Frontális oktatás
Learning and development goals
Ismerje meg és tudja használni az informatikában használatos adattárolási technológiákat
Concepts
adattárolás, hdd, ssd, memória, cd, dvd, adatbiztonság
Required tools
interaktív tábla, számítógépek
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

PPT

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Az adattárolás a digitális információk megőrzésének folyamata, amely különböző eszközök és technológiák segítségével történik. A modern világban minden digitális tartalom - legyen az fénykép, zenefájl, dokumentum vagy videó - valamilyen adattároló eszközön található meg.

Fontos, hogy az adatok biztonságban és könnyen elérhetőek legyenek. Az adattárolás fejlődése lehetővé tette, hogy egyre több információt őrizzünk meg egyre kisebb fizikai térben, miközben a hozzáférés sebessége is folyamatosan nő.

 

Implementation of the lesson / project plan

Két részre bontanám a tanórát:

1. Általános minta (projektekhez, beadandókhoz)

  • Pontosan meghatározom a feladat célját és a várt eredményeket.
  • Összegyűjtöm a szükséges eszközöket és információkat.
  • Időbeosztást készítek: melyik lépést mikor végzem el.
  • Elkészítem a feladat egyes részeit (pl. kutatás, adatgyűjtés, tervezés, kivitelezés).
  • Kipróbálom / tesztelem az elkészült részeket.
  • Javítom a hibákat, finomítom az eredményt.
  • A végén összegzem, dokumentálom és értékelem a folyamatot.

2. Pedagógiai minta (óravázlathoz / tanmenethez)

  • Az óra céljainak meghatározása (mit kell megtanulniuk a diákoknak).
  • Az eszközök előkészítése (digitális anyagok, feladatlapok, szemléltetőeszközök).
  • A ráhangolódó feladat kidolgozása.
  • Az új tananyag átadásának lépései (magyarázat, bemutatás, példák).
  • Gyakorló feladatok megszervezése (egyéni, páros vagy csoportmunka).
  • Az óra végi összefoglalás és ellenőrzés módjának leírása.
  • A házi feladat meghatározása.
Digital tools used
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Google NotebookLM
Evaluation plan

Értékelési lehetőségek:

  • Formatív (folyamat közbeni) értékelés
    • A csoportmunka során figyelem: együttműködés, feladatmegosztás, megfigyelések pontossága.
    • A tanulók válaszai a ráhangolódó beszélgetésben.
    • Digitális feladatlap eredményei (párosítás, felismerés, igaz/hamis).
  • Szummatív (összegző) értékelés
    • Óra végi kvíz (Kahoot/ LearningApps) teljesítménye.
    • Az adathordozók jellemzőinek helyes megnevezése.
    • Annak felismerése, hogy melyik adathordozó melyik helyzetben hasznos.
  • Szóbeli visszajelzés
    • Tanári visszacsatolás a csoportok összehasonlításaira.
    • Pozitív megerősítés a helyes példákra, pontos megfogalmazásokra.
  • Házi feladat értékelése
    • A választott adathordozó helyes bemutatása.
    • A kapacitás, sebesség és megbízhatóság szempontjainak megjelenése.
    • Szabatos, 5–6 mondatos megfogalmazás.
Differentiation

Az óravázlat jól differenciálható:

  • különböző szintű feladatokkal,
  • változatos módszerekkel (egyéni, páros, heterogén csoportmunka),
  • különböző mélységű tudástartalmakkal,
  • tempókhoz igazított feladatokkal.
Homework, project task

1. Képes felismerési feladat (alapszint)

Nézz meg 4–6 különböző adathordozót (pendrive, HDD, SSD, CD, SD-kártya).
Feladat: Írd melléjük a nevüket és azt, hogy melyik kategóriába tartoznak:

  • mágneses
  • optikai
  • félvezető

2. Párosítás (alapszint / középszint)

Párosítsd össze az adathordozót a jellemzőjével:

Adathordozók:

  • HDD
  • SSD
  • Pendrive
  • DVD

Jellemzők:

  • Nagyon gyors, nincs benne mozgó alkatrész
  • Közepes sebességű, mágneses elven működik
  • Lassúbb, lézer olvassa
  • Kicsi, hordozható, félvezető alapú

3. Összehasonlító feladat (középszint)

Válassz ki két adathordozót (pl. HDD vs. SSD), és hasonlítsd össze őket a következő szempontok szerint:

  • kapacitás
  • sebesség
  • megbízhatóság
  • hordozhatóság

Írj minden szempont alá 1–1 rövid mondatot.

4. Döntési feladat (középszint / haladó)

Döntsd el, melyik adathordozót javasolnád az alábbi helyzetekben, és indokold meg:

  1. Nagy méretű videók tárolása hosszú távra
  2. Iskolai dokumentumok hordozása
  3. Játékok gyors futtatása
  4. Filmek megírása fizikai lemezre
  5. Fotók másolása telefonról laptopra

5. Mini projektfeladat (haladó)

Készíts egy rövid (5–8 mondatos) bemutatót egy általad választott adathordozóról. Térj ki:

  • mikor jelent meg,
  • hogyan működik,
  • milyen előnyei és hátrányai vannak,
  • mire használják ma a leggyakrabban.
Fájl csatolása