- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Nincs ilyen
A terem berendezése 5-6 fős csoportok egy-egy asztal körül egy számítógép és egy egy mobil csapatonként.
A csoportalakítás fontos szempontja, hogy minden csoportban legyen angolul jobban tudó, és olyan aki már használta az MI-t. Szempont lehet még a Garnier féle intelligencia típusok felosztása (Nyelvi/ zenei/ interperszonális/ természeti/ vizuális/ A többi típus a feladatok szempontjából nem releváns
Óravázlat
1. Ráhangolódás – Bevezető beszélgetés (10 perc)
Cél: Aktivizálás, előzetes tudás mozgósítása
Módszer: irányított beszélgetés, rövid videó
Tanári kérdések:
- Hol találkoztatok már mesterséges intelligenciával?
- Miben segíthet az MI a hétköznapokban?
- Tudtok példát mondani, amikor MI-t használtatok (pl. Google Translate, Spotify ajánlások, ChatGPT)?
Szemléltető videót „MI a mindennapokban” (YouTube: .
2. Csoportmunka – MI eszközök kipróbálása (20 perc)
Cél: Tapasztalatszerzés, felfedezés, élményszerzés, kritikus értékelés
Eszköz: mobil / laptop, internet
Csoportalakítás: 4-6 fős csoportok
Feladat:
Minden csoport próbáljon ki egy online MI-eszközt, majd röviden számoljon be róla a segítő kérdések segítségével:
1.ChatGPT
Kérjetek ötletet egy szülinapi ajándékra egy 12 éves fiúnak!
- Érthető, amit ír? Segítőkész a válasz?
- Kérdez vissza?
- Van, amit nem tud? Érdemes vele találtatni ki a tesód ajándékát?
2.Canva AI
Készítsetek egy posztert egy környezetvédelmi kampányhoz!
- Mennyire egyszerű használni?
- Szép lett a plakát?
- Mi az előnye ennek az eszköznek?
3.Google Lens / Image AI +ChatGPT
Próbáljátok meg kideríteni, milyen virág van egy képen és hogy hogyan kell gondozni?
- Mennyire pontos az eredmény?
- Milyen helyzetekben lehetne ezt használni?
4.DeepL Translator
Fordítsatok le egy rövid szöveget angolról magyarra, majd hasonlítsátok össze a Google Fordítóval!
- Melyik ad jobb magyar szöveget?
- Melyik érthetőbb vagy természetesebb?
- Van-e hiba?
5. Mubert / Soundraw AI zene
Készítsetek rövid háttérzenét egy reklámhoz!
- Milyen gyorsan generál zenét?
- Hallgatnád ezt? Találnál jobb zenét?
- Hol lehetne ilyet használni a való életben?
3. Beszámolók: (20 perc)
Minden csoport 2-3 percben bemutatja, mire jutottak. Késztessük őket az eredmények értékelésére. Hangsúlyozzuk, hogy ezek, az ingyenes egyszerű alkalmazások, amik hihetetlenül fejlődnek.
4. Etikai kérdések megbeszélése – vita, érvelés (30 perc)
Cél: Kritikai gondolkodás, véleményalkotás, etikai érzék fejlesztése
Módszer: irányított vita / szerepjáték
Vita tételmondata: Az MI hamarosan megkönnyíti, és jobbá teszi az életünket
Segítő kérdések
- Lehet-e hazudni egy MI-nek? Számít ez?
- Elfogadható, ha egy diák dolgozatot írat a ChatGPT-vel?
- Ki a felelős, ha egy MI rosszul dönt? (pl. önvezető autó balesetet okoz)
- Veszélyezteti-e az MI a munkahelyeket?
- Mi van, ha a MI jobban ért valamihez, mint az ember? Melyik vélemény számít jobban?
Módszertani javaslat:
– Ossz ki véletlenszerűen pro/kontra szerepeket a diákoknak
– Párokban vagy kiscsoportban készüljenek fel, majd röviden „összecsapnak”
– A végén mindenki megmondhatja, hogy valójában mi az ő véleménye
5. Zárás, reflexió (10 perc)
Kérdések a diákokhoz:
- Mi volt számodra a legérdekesebb?
- Mit gondolsz, mire fogod használni az MI-t a jövőben?
- Van, ami miatt aggódsz ezzel kapcsolatban?
Lezárásként: Tanári összegzés, néhány pozitív és kritikus gondolat kiemelése a diákoktól.
A következő órán visszatérünk arra, hogy merült-e föl bennük valami a témával kapcsolatban.
A differenciálás a csoportalakításnál jelent meg, ahol érdeklődési terület alapján soroltuk csoportba a gyerekeket.