Az MI megszépíti-e az életünket? – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Nem jellemző
Argomento / Materia
MI használata, Kritikai gondolkodás, etikai érzékenység
Competenze e abilità da sviluppare
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
Kommunikáció
Metodo didattico
csoportmunka
Felfedeztető tanulás
csoportmunka AI-alapú reflektív tanulás Vita és érvelés
Obiettivi di apprendimento
A mesterséges intelligencia felhasználási tMI felhasználási területeinek megismerése, Kritikai gondolkodás fejlesztése, Vitakultúra fejlesztése
Concetti
MI,
Strumenti necessari
Csoportonként egy számítógép,kártyák a vitához
Durata
90 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Nincs ilyen

Introduzione e preparazione della lezione / project task

A terem berendezése 5-6 fős csoportok egy-egy asztal körül egy számítógép és egy egy mobil csapatonként.

A csoportalakítás fontos szempontja, hogy minden csoportban legyen angolul jobban tudó, és olyan aki már használta az MI-t.  Szempont lehet még a Garnier féle intelligencia típusok felosztása (Nyelvi/ zenei/ interperszonális/ természeti/ vizuális/ A többi típus a feladatok szempontjából nem releváns

Realizzazione della lezione / project task

Óravázlat

1. Ráhangolódás – Bevezető beszélgetés (10 perc)

Cél: Aktivizálás, előzetes tudás mozgósítása
Módszer: irányított beszélgetés, rövid videó

Tanári kérdések:

  • Hol találkoztatok már mesterséges intelligenciával?
  • Miben segíthet az MI a hétköznapokban?
  • Tudtok példát mondani, amikor MI-t használtatok (pl. Google Translate, Spotify ajánlások, ChatGPT)?

Szemléltető videót „MI a mindennapokban” (YouTube: .

2. Csoportmunka – MI eszközök kipróbálása (20 perc)

Cél: Tapasztalatszerzés, felfedezés, élményszerzés, kritikus értékelés
Eszköz: mobil / laptop, internet
Csoportalakítás: 4-6 fős csoportok

Feladat:
Minden csoport próbáljon ki egy online MI-eszközt, majd röviden számoljon be róla a segítő kérdések segítségével:

1.ChatGPT

Kérjetek ötletet egy szülinapi ajándékra egy 12 éves fiúnak!

  • Érthető, amit ír? Segítőkész a válasz?
  • Kérdez vissza?
  • Van, amit nem tud? Érdemes vele találtatni ki a tesód ajándékát?

2.Canva AI

Készítsetek egy posztert egy környezetvédelmi kampányhoz!

  • Mennyire egyszerű használni?
  • Szép lett a plakát?
  • Mi az előnye ennek az eszköznek?

3.Google Lens / Image AI +ChatGPT

Próbáljátok meg kideríteni, milyen virág van egy képen és hogy hogyan kell gondozni?

  • Mennyire pontos az eredmény?
  • Milyen helyzetekben lehetne ezt használni?

4.DeepL Translator

Fordítsatok le egy rövid szöveget angolról magyarra, majd hasonlítsátok össze a Google Fordítóval!

  • Melyik ad jobb magyar szöveget?
  • Melyik érthetőbb vagy természetesebb?
  • Van-e hiba?

5. Mubert / Soundraw AI zene

Készítsetek rövid háttérzenét egy reklámhoz!

  • Milyen gyorsan generál zenét?
  • Hallgatnád ezt? Találnál jobb zenét?
  • Hol lehetne ilyet használni a való életben?

3. Beszámolók:   (20 perc)  

Minden csoport 2-3 percben bemutatja, mire jutottak. Késztessük őket az eredmények értékelésére. Hangsúlyozzuk, hogy ezek, az ingyenes egyszerű alkalmazások, amik hihetetlenül fejlődnek.

4. Etikai kérdések megbeszélése – vita, érvelés (30 perc)

Cél: Kritikai gondolkodás, véleményalkotás, etikai érzék fejlesztése
Módszer: irányított vita / szerepjáték

Vita tételmondata: Az MI hamarosan megkönnyíti, és jobbá teszi az életünket

 

Segítő kérdések

  • Lehet-e hazudni egy MI-nek? Számít ez?
  • Elfogadható, ha egy diák dolgozatot írat a ChatGPT-vel?
  • Ki a felelős, ha egy MI rosszul dönt? (pl. önvezető autó balesetet okoz)
  • Veszélyezteti-e az MI a munkahelyeket?
  • Mi van, ha a MI jobban ért valamihez, mint az ember? Melyik vélemény számít jobban?

Módszertani javaslat:
– Ossz ki véletlenszerűen pro/kontra szerepeket a diákoknak
– Párokban vagy kiscsoportban készüljenek fel, majd röviden „összecsapnak”
– A végén mindenki megmondhatja, hogy valójában mi az ő véleménye

 

5. Zárás, reflexió (10 perc)

Kérdések a diákokhoz:

  • Mi volt számodra a legérdekesebb?
  • Mit gondolsz, mire fogod használni az MI-t a jövőben?
  • Van, ami miatt aggódsz ezzel kapcsolatban?

Lezárásként: Tanári összegzés, néhány pozitív és kritikus gondolat kiemelése a diákoktól.

 

Applicazioni utilizzate
Canva
ChatGPT
Altro
Image AI, Google Lens, DeepL Translator
Programma di valutazione

A következő órán visszatérünk arra, hogy merült-e föl bennük valami a témával kapcsolatban. 

Differenziazione

A differenciálás a csoportalakításnál jelent meg, ahol érdeklődési terület alapján soroltuk csoportba a gyerekeket.