Az MI megszépíti-e az életünket? – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Nem jellemző
Topic, learning area
MI használata, Kritikai gondolkodás, etikai érzékenység
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Információs műveltség
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competences, skills to be developed
Kommunikáció
Teaching method
csoportmunka
Felfedeztető tanulás
csoportmunka AI-alapú reflektív tanulás Vita és érvelés
Learning and development goals
A mesterséges intelligencia felhasználási tMI felhasználási területeinek megismerése, Kritikai gondolkodás fejlesztése, Vitakultúra fejlesztése
Concepts
MI,
Required tools
Csoportonként egy számítógép,kártyák a vitához
Duration
90 perc
Materials released before class or for a project

Nincs ilyen

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

A terem berendezése 5-6 fős csoportok egy-egy asztal körül egy számítógép és egy egy mobil csapatonként.

A csoportalakítás fontos szempontja, hogy minden csoportban legyen angolul jobban tudó, és olyan aki már használta az MI-t.  Szempont lehet még a Garnier féle intelligencia típusok felosztása (Nyelvi/ zenei/ interperszonális/ természeti/ vizuális/ A többi típus a feladatok szempontjából nem releváns

Implementation of the lesson / project plan

Óravázlat

1. Ráhangolódás – Bevezető beszélgetés (10 perc)

Cél: Aktivizálás, előzetes tudás mozgósítása
Módszer: irányított beszélgetés, rövid videó

Tanári kérdések:

  • Hol találkoztatok már mesterséges intelligenciával?
  • Miben segíthet az MI a hétköznapokban?
  • Tudtok példát mondani, amikor MI-t használtatok (pl. Google Translate, Spotify ajánlások, ChatGPT)?

Szemléltető videót „MI a mindennapokban” (YouTube: .

2. Csoportmunka – MI eszközök kipróbálása (20 perc)

Cél: Tapasztalatszerzés, felfedezés, élményszerzés, kritikus értékelés
Eszköz: mobil / laptop, internet
Csoportalakítás: 4-6 fős csoportok

Feladat:
Minden csoport próbáljon ki egy online MI-eszközt, majd röviden számoljon be róla a segítő kérdések segítségével:

1.ChatGPT

Kérjetek ötletet egy szülinapi ajándékra egy 12 éves fiúnak!

  • Érthető, amit ír? Segítőkész a válasz?
  • Kérdez vissza?
  • Van, amit nem tud? Érdemes vele találtatni ki a tesód ajándékát?

2.Canva AI

Készítsetek egy posztert egy környezetvédelmi kampányhoz!

  • Mennyire egyszerű használni?
  • Szép lett a plakát?
  • Mi az előnye ennek az eszköznek?

3.Google Lens / Image AI +ChatGPT

Próbáljátok meg kideríteni, milyen virág van egy képen és hogy hogyan kell gondozni?

  • Mennyire pontos az eredmény?
  • Milyen helyzetekben lehetne ezt használni?

4.DeepL Translator

Fordítsatok le egy rövid szöveget angolról magyarra, majd hasonlítsátok össze a Google Fordítóval!

  • Melyik ad jobb magyar szöveget?
  • Melyik érthetőbb vagy természetesebb?
  • Van-e hiba?

5. Mubert / Soundraw AI zene

Készítsetek rövid háttérzenét egy reklámhoz!

  • Milyen gyorsan generál zenét?
  • Hallgatnád ezt? Találnál jobb zenét?
  • Hol lehetne ilyet használni a való életben?

3. Beszámolók:   (20 perc)  

Minden csoport 2-3 percben bemutatja, mire jutottak. Késztessük őket az eredmények értékelésére. Hangsúlyozzuk, hogy ezek, az ingyenes egyszerű alkalmazások, amik hihetetlenül fejlődnek.

4. Etikai kérdések megbeszélése – vita, érvelés (30 perc)

Cél: Kritikai gondolkodás, véleményalkotás, etikai érzék fejlesztése
Módszer: irányított vita / szerepjáték

Vita tételmondata: Az MI hamarosan megkönnyíti, és jobbá teszi az életünket

 

Segítő kérdések

  • Lehet-e hazudni egy MI-nek? Számít ez?
  • Elfogadható, ha egy diák dolgozatot írat a ChatGPT-vel?
  • Ki a felelős, ha egy MI rosszul dönt? (pl. önvezető autó balesetet okoz)
  • Veszélyezteti-e az MI a munkahelyeket?
  • Mi van, ha a MI jobban ért valamihez, mint az ember? Melyik vélemény számít jobban?

Módszertani javaslat:
– Ossz ki véletlenszerűen pro/kontra szerepeket a diákoknak
– Párokban vagy kiscsoportban készüljenek fel, majd röviden „összecsapnak”
– A végén mindenki megmondhatja, hogy valójában mi az ő véleménye

 

5. Zárás, reflexió (10 perc)

Kérdések a diákokhoz:

  • Mi volt számodra a legérdekesebb?
  • Mit gondolsz, mire fogod használni az MI-t a jövőben?
  • Van, ami miatt aggódsz ezzel kapcsolatban?

Lezárásként: Tanári összegzés, néhány pozitív és kritikus gondolat kiemelése a diákoktól.

 

Digital tools used
Canva
ChatGPT
Other tool not included in the previous list
Image AI, Google Lens, DeepL Translator
Evaluation plan

A következő órán visszatérünk arra, hogy merült-e föl bennük valami a témával kapcsolatban. 

Differentiation

A differenciálás a csoportalakításnál jelent meg, ahol érdeklődési terület alapján soroltuk csoportba a gyerekeket.