Mozart: F-dúr variáció – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
klasszikus zongora
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
zenei gyakorlatok elsajátítása
Módszer, tanulásszervezési
problémaalapú tanulás
Tanulási, fejlesztési célok
Készülés az év első tanszaki hangversenyére. A tanuló a tanszaki koncertre a művet tanulja meg fejből eljátszani és legyen képes az órákon elhangzottak stílushű, technikailag a szintjének megfelelő tolmácsolására.
Időtartam
60 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Kották:

·       Mozart: variations für Klavier (BA 5746)

Felvételek:

·       YouTube felvétel Mozart: Don Giovanni, Cosi fan tutte, c. operájából (Teodor Currentzis).

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Ráhangolódás: rákérdezek, hogy van, milyen napja volt. Beszélünk az otthoni gyakorlás sikerességéről, elmeséli, ha esetleg elakadt valamiben. 

A művet most hozza majd először kotta nélkül. Én a másik zongorától figyelem kottával a kezemben, játéka közben jegyzetelek.

Az óra / projekt megvalósítása
  • A darab tanulói eljátszása
  • A bemutatott mű véleményezése, problémák kiemelése
  • A tanuló korábbi tudásanyagára rákérdezni, a darabról alkotott véleményét megvitatni, ha nincs, akkor véleményalkotásra inspirálni.
  • A nehezebb területeken ujjrendjavaslatok.
  • Szóbeli magyarázat, tanári bemutatás (előjátszás).
  • Az instrukciók kipróbálása tanári irányítással és reflektálással.
  • Instrukcióimat igyekszem úgy megfogalmazni, hogy a fókusz azon legyen, hogy mit csináljon és nem azon, hogy mit ne.
  • Tanulói kérdések esetén azok átbeszélése.
Értékelési terv

Rávilágítok, ha siet, kiemelem, hogy a variációk tempóit összhangba kell hozni. Reflektálok a tartására, mozdulataira, az egész összképre. A ritmus hibák javításánál sosem játszom le rögtön a helyes ritmust, hanem igyekszem rávezetni. Ütöm, vagy vezényelem a metrumot, kérem, hogy arra rájátszva javítsa a hibát. Ha így sem megy, vagy nem 100%-ban tudja lokalizálni a problémát, akkor kiszámoljuk. Ebből már kiderül, hogy hol csent el, vagy toldott be egy-egy plusz ritmusértéket. 

 

Beszélünk a kadencia szerepéről és formai szabadságáról. Fontos, hogy ritmikaileg rendben legyen, nem játszhatunk minden ritmust tetszés szerint. Megkérem, hogy merjen szélsőségesebb dinamikai és érzelmi skálán mozogni.

A díszítésekre különösen nagy figyelmet szeretnék szentelni. Megbeszéljük, hol, milyen funkciót látnak el. A hang élettartamát növelő, melodikus természetű, részeket összekapcsoló, vagy kiemelő díszítésről beszélünk? A helyes kivitelezés elősegítése érdekében felhívom a növendék figyelmét, ha túl nagy mozgástartományt jár be a csukló és túl magasra emeli az ujjakat. Megkérem, hogy figyelje meg mozdulatsorait, alakítson ki egy megfelelő önmonitorozást ezzel kapcsolatban. Fontos, hogy mindenki, ujjak-csukló-könyök-váll, tudja a helyét és a szerepét. 

Átlapozzuk még egyszer a kottát, kérem, hogy mondja el, mikről beszéltünk, mire fog figyelni az otthoni gyakorlása során.

Házi feladat, projektfeladat

A tanuló otthon rögzítse bármilyen hangfelvevő eszközzel a következő óráig a művet. Ezt a következő órán együtt, kottával majd meghallgatjuk és kiértékeljük.