Mozart: F-dúr variáció – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Oktatás
Tema, učno področje
klasszikus zongora
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kreativitás és innováció
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
zenei gyakorlatok elsajátítása
Metoda poučevanja
problémaalapú tanulás
Cilji učenja in razvoja
Készülés az év első tanszaki hangversenyére. A tanuló a tanszaki koncertre a művet tanulja meg fejből eljátszani és legyen képes az órákon elhangzottak stílushű, technikailag a szintjének megfelelő tolmácsolására.
Trajanje
60 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Kották:

·       Mozart: variations für Klavier (BA 5746)

Felvételek:

·       YouTube felvétel Mozart: Don Giovanni, Cosi fan tutte, c. operájából (Teodor Currentzis).

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Ráhangolódás: rákérdezek, hogy van, milyen napja volt. Beszélünk az otthoni gyakorlás sikerességéről, elmeséli, ha esetleg elakadt valamiben. 

A művet most hozza majd először kotta nélkül. Én a másik zongorától figyelem kottával a kezemben, játéka közben jegyzetelek.

Izvajanje učne ure/projekta
  • A darab tanulói eljátszása
  • A bemutatott mű véleményezése, problémák kiemelése
  • A tanuló korábbi tudásanyagára rákérdezni, a darabról alkotott véleményét megvitatni, ha nincs, akkor véleményalkotásra inspirálni.
  • A nehezebb területeken ujjrendjavaslatok.
  • Szóbeli magyarázat, tanári bemutatás (előjátszás).
  • Az instrukciók kipróbálása tanári irányítással és reflektálással.
  • Instrukcióimat igyekszem úgy megfogalmazni, hogy a fókusz azon legyen, hogy mit csináljon és nem azon, hogy mit ne.
  • Tanulói kérdések esetén azok átbeszélése.
Načrt vrednotenja

Rávilágítok, ha siet, kiemelem, hogy a variációk tempóit összhangba kell hozni. Reflektálok a tartására, mozdulataira, az egész összképre. A ritmus hibák javításánál sosem játszom le rögtön a helyes ritmust, hanem igyekszem rávezetni. Ütöm, vagy vezényelem a metrumot, kérem, hogy arra rájátszva javítsa a hibát. Ha így sem megy, vagy nem 100%-ban tudja lokalizálni a problémát, akkor kiszámoljuk. Ebből már kiderül, hogy hol csent el, vagy toldott be egy-egy plusz ritmusértéket. 

 

Beszélünk a kadencia szerepéről és formai szabadságáról. Fontos, hogy ritmikaileg rendben legyen, nem játszhatunk minden ritmust tetszés szerint. Megkérem, hogy merjen szélsőségesebb dinamikai és érzelmi skálán mozogni.

A díszítésekre különösen nagy figyelmet szeretnék szentelni. Megbeszéljük, hol, milyen funkciót látnak el. A hang élettartamát növelő, melodikus természetű, részeket összekapcsoló, vagy kiemelő díszítésről beszélünk? A helyes kivitelezés elősegítése érdekében felhívom a növendék figyelmét, ha túl nagy mozgástartományt jár be a csukló és túl magasra emeli az ujjakat. Megkérem, hogy figyelje meg mozdulatsorait, alakítson ki egy megfelelő önmonitorozást ezzel kapcsolatban. Fontos, hogy mindenki, ujjak-csukló-könyök-váll, tudja a helyét és a szerepét. 

Átlapozzuk még egyszer a kottát, kérem, hogy mondja el, mikről beszéltünk, mire fog figyelni az otthoni gyakorlása során.

Domača naloga, projektna naloga

A tanuló otthon rögzítse bármilyen hangfelvevő eszközzel a következő óráig a művet. Ezt a következő órán együtt, kottával majd meghallgatjuk és kiértékeljük.