Mozart: F-dúr variáció – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Topic, learning area
klasszikus zongora
Vocational subjects
Competences, skills to be developed
Kreativitás és innováció
Professional competences, skills to be developed
zenei gyakorlatok elsajátítása
Teaching method
problémaalapú tanulás
Learning and development goals
Készülés az év első tanszaki hangversenyére. A tanuló a tanszaki koncertre a művet tanulja meg fejből eljátszani és legyen képes az órákon elhangzottak stílushű, technikailag a szintjének megfelelő tolmácsolására.
Duration
60 perc
Materials released before class or for a project

Kották:

·       Mozart: variations für Klavier (BA 5746)

Felvételek:

·       YouTube felvétel Mozart: Don Giovanni, Cosi fan tutte, c. operájából (Teodor Currentzis).

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Ráhangolódás: rákérdezek, hogy van, milyen napja volt. Beszélünk az otthoni gyakorlás sikerességéről, elmeséli, ha esetleg elakadt valamiben. 

A művet most hozza majd először kotta nélkül. Én a másik zongorától figyelem kottával a kezemben, játéka közben jegyzetelek.

Implementation of the lesson / project plan
  • A darab tanulói eljátszása
  • A bemutatott mű véleményezése, problémák kiemelése
  • A tanuló korábbi tudásanyagára rákérdezni, a darabról alkotott véleményét megvitatni, ha nincs, akkor véleményalkotásra inspirálni.
  • A nehezebb területeken ujjrendjavaslatok.
  • Szóbeli magyarázat, tanári bemutatás (előjátszás).
  • Az instrukciók kipróbálása tanári irányítással és reflektálással.
  • Instrukcióimat igyekszem úgy megfogalmazni, hogy a fókusz azon legyen, hogy mit csináljon és nem azon, hogy mit ne.
  • Tanulói kérdések esetén azok átbeszélése.
Evaluation plan

Rávilágítok, ha siet, kiemelem, hogy a variációk tempóit összhangba kell hozni. Reflektálok a tartására, mozdulataira, az egész összképre. A ritmus hibák javításánál sosem játszom le rögtön a helyes ritmust, hanem igyekszem rávezetni. Ütöm, vagy vezényelem a metrumot, kérem, hogy arra rájátszva javítsa a hibát. Ha így sem megy, vagy nem 100%-ban tudja lokalizálni a problémát, akkor kiszámoljuk. Ebből már kiderül, hogy hol csent el, vagy toldott be egy-egy plusz ritmusértéket. 

 

Beszélünk a kadencia szerepéről és formai szabadságáról. Fontos, hogy ritmikaileg rendben legyen, nem játszhatunk minden ritmust tetszés szerint. Megkérem, hogy merjen szélsőségesebb dinamikai és érzelmi skálán mozogni.

A díszítésekre különösen nagy figyelmet szeretnék szentelni. Megbeszéljük, hol, milyen funkciót látnak el. A hang élettartamát növelő, melodikus természetű, részeket összekapcsoló, vagy kiemelő díszítésről beszélünk? A helyes kivitelezés elősegítése érdekében felhívom a növendék figyelmét, ha túl nagy mozgástartományt jár be a csukló és túl magasra emeli az ujjakat. Megkérem, hogy figyelje meg mozdulatsorait, alakítson ki egy megfelelő önmonitorozást ezzel kapcsolatban. Fontos, hogy mindenki, ujjak-csukló-könyök-váll, tudja a helyét és a szerepét. 

Átlapozzuk még egyszer a kottát, kérem, hogy mondja el, mikről beszéltünk, mire fog figyelni az otthoni gyakorlása során.

Homework, project task

A tanuló otthon rögzítse bármilyen hangfelvevő eszközzel a következő óráig a művet. Ezt a következő órán együtt, kottával majd meghallgatjuk és kiértékeljük.