Mozart: F-dúr variáció – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Oktatás
Argomento / Materia
klasszikus zongora
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Kreativitás és innováció
Competenze e abilità professionali da sviluppare
zenei gyakorlatok elsajátítása
Metodo didattico
problémaalapú tanulás
Obiettivi di apprendimento
Készülés az év első tanszaki hangversenyére. A tanuló a tanszaki koncertre a művet tanulja meg fejből eljátszani és legyen képes az órákon elhangzottak stílushű, technikailag a szintjének megfelelő tolmácsolására.
Durata
60 perc
Materials to be shared before the lesson/project task

Kották:

·       Mozart: variations für Klavier (BA 5746)

Felvételek:

·       YouTube felvétel Mozart: Don Giovanni, Cosi fan tutte, c. operájából (Teodor Currentzis).

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Ráhangolódás: rákérdezek, hogy van, milyen napja volt. Beszélünk az otthoni gyakorlás sikerességéről, elmeséli, ha esetleg elakadt valamiben. 

A művet most hozza majd először kotta nélkül. Én a másik zongorától figyelem kottával a kezemben, játéka közben jegyzetelek.

Realizzazione della lezione / project task
  • A darab tanulói eljátszása
  • A bemutatott mű véleményezése, problémák kiemelése
  • A tanuló korábbi tudásanyagára rákérdezni, a darabról alkotott véleményét megvitatni, ha nincs, akkor véleményalkotásra inspirálni.
  • A nehezebb területeken ujjrendjavaslatok.
  • Szóbeli magyarázat, tanári bemutatás (előjátszás).
  • Az instrukciók kipróbálása tanári irányítással és reflektálással.
  • Instrukcióimat igyekszem úgy megfogalmazni, hogy a fókusz azon legyen, hogy mit csináljon és nem azon, hogy mit ne.
  • Tanulói kérdések esetén azok átbeszélése.
Programma di valutazione

Rávilágítok, ha siet, kiemelem, hogy a variációk tempóit összhangba kell hozni. Reflektálok a tartására, mozdulataira, az egész összképre. A ritmus hibák javításánál sosem játszom le rögtön a helyes ritmust, hanem igyekszem rávezetni. Ütöm, vagy vezényelem a metrumot, kérem, hogy arra rájátszva javítsa a hibát. Ha így sem megy, vagy nem 100%-ban tudja lokalizálni a problémát, akkor kiszámoljuk. Ebből már kiderül, hogy hol csent el, vagy toldott be egy-egy plusz ritmusértéket. 

 

Beszélünk a kadencia szerepéről és formai szabadságáról. Fontos, hogy ritmikaileg rendben legyen, nem játszhatunk minden ritmust tetszés szerint. Megkérem, hogy merjen szélsőségesebb dinamikai és érzelmi skálán mozogni.

A díszítésekre különösen nagy figyelmet szeretnék szentelni. Megbeszéljük, hol, milyen funkciót látnak el. A hang élettartamát növelő, melodikus természetű, részeket összekapcsoló, vagy kiemelő díszítésről beszélünk? A helyes kivitelezés elősegítése érdekében felhívom a növendék figyelmét, ha túl nagy mozgástartományt jár be a csukló és túl magasra emeli az ujjakat. Megkérem, hogy figyelje meg mozdulatsorait, alakítson ki egy megfelelő önmonitorozást ezzel kapcsolatban. Fontos, hogy mindenki, ujjak-csukló-könyök-váll, tudja a helyét és a szerepét. 

Átlapozzuk még egyszer a kottát, kérem, hogy mondja el, mikről beszéltünk, mire fog figyelni az otthoni gyakorlása során.

Compiti a casa, project task

A tanuló otthon rögzítse bármilyen hangfelvevő eszközzel a következő óráig a művet. Ezt a következő órán együtt, kottával majd meghallgatjuk és kiértékeljük.