Klasszikus gitár óra – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Klasszikus gitár darabok tanulása, gyakorlása
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kreativitás és innováció
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, a zenemű helyes interpretálásához megfelelő eszközöket társítani
Tanítási, tanulásszervezési módszer
projektalapú tanulás
Eredeti szerző
puerjudit
Tanulási, fejlesztési célok
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, illetve a még ismeretlen zenei anyagok feldolgozása
Fogalmak
zenei kifejezések: crescendo, descrescendo, diminuendo, ritartando, barokk előadásmód, díszítések
Szükséges eszközök
gitár hangszer és a tanulandó zeneművek kottája
Időtartam
60 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

J.S. Bach: Air on G String és Gaspar Sanz: Canarios zeneművek kottája

Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube-alkalmazásból a művekről 

https://www.youtube.com/watch?v=GMkmQlfOJDk

https://www.youtube.com/watch?v=iyhF9KEiDsc

https://www.youtube.com/watch?v=cp-JTGMMdsI

https://www.youtube.com/watch?v=jh-94sxuduI

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A darabhoz szükséges technikai szintű bemelegítő ujjgyakorlatzok: G-dúr skála és kromatiuks ujjygakorlat különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd szabad/tirando pengetéses arpeggio gyakorlatok.    A darabban szereplő trillák és más díszítések külön kigyakorlása.

Az óra / projekt megvalósításának tervezése

A zenemű ( J.S.Bach: Air on G String) részenkénti eljátszása, a részekben előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának bemutatása a tanár részéről, előadás közeben a figyelmét felhívni a dinamikai eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás, levegők),  helyes használatára. Ezután a diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet. 

Ezt a művet már ismétlésként tanulja a növendék, játékában egyre inkább tud figyelni a saját, egyéni előadásmódjára, zenei kifejezésre. Már csak csiszolni kell az apróbb részleteket, így készülünk az elkövetkező koncertekre, ahol előadhatja közönség előtt a művet.

Ezután Gaspar Sanz: Canarios művét vesszük elő,  egy új még feldolgozatlan zenei anyag, melyet lassan, precíz, pontos kottaolvasással kezdünk. Megbeszéljük  az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, beszélünk a barokk korszak előadásmódjáról. 

Az óra utolsó harmadában meghallgatjuk a kiválasztott youtube felvételeket: először az autentikus előadásmódot, majd egy különlegres felvételt, melyben flamenco stílussal ötvöződik az interpretáció. Végül megnézünk egy olyan videót, amelyben a korhű barokk hangszereken előadott canarios dallamára barokk táncot táncolnak, így bemutatva a zenei mű igazi barokk tánc stílusát.

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
Canva
Értékelési terv

J.S.Bach: Air előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes hangversenyen is előadni a művet.

Az új darab: Gaspar Sanz: Canarios feldolgozása nem okozott problémát a növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő. Tehetséges növendék, technikailag és zeneileg is hamar ráérez a megbeszélt zenei formákra.

Házi feladat, projektfeladat

Egy új skála gyakorlása: három oktávos E-dúr, különböző ritmikai feladatokkal.

J.S. Bach: Air on G Sting darabot memorizálni, minél előbb kívülről tudja játszani, mert készülünk az előttünk álló hangversenyekre.

Gaspar Sanz: Canarios darabot kottából gyakorolni, lassan, precízen, betartani a megbeszélt ujjrendeket, kötéseket.