J.S. Bach: Air on G String és Gaspar Sanz: Canarios zeneművek kottája
Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube-alkalmazásból a művekről
https://www.youtube.com/watch?v=GMkmQlfOJDk
https://www.youtube.com/watch?v=iyhF9KEiDsc
https://www.youtube.com/watch?v=cp-JTGMMdsI
https://www.youtube.com/watch?v=jh-94sxuduI
A darabhoz szükséges technikai szintű bemelegítő ujjgyakorlatzok: G-dúr skála és kromatiuks ujjygakorlat különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd szabad/tirando pengetéses arpeggio gyakorlatok. A darabban szereplő trillák és más díszítések külön kigyakorlása.
A zenemű ( J.S.Bach: Air on G String) részenkénti eljátszása, a részekben előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának bemutatása a tanár részéről, előadás közeben a figyelmét felhívni a dinamikai eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás, levegők), helyes használatára. Ezután a diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet.
Ezt a művet már ismétlésként tanulja a növendék, játékában egyre inkább tud figyelni a saját, egyéni előadásmódjára, zenei kifejezésre. Már csak csiszolni kell az apróbb részleteket, így készülünk az elkövetkező koncertekre, ahol előadhatja közönség előtt a művet.
Ezután Gaspar Sanz: Canarios művét vesszük elő, egy új még feldolgozatlan zenei anyag, melyet lassan, precíz, pontos kottaolvasással kezdünk. Megbeszéljük az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, beszélünk a barokk korszak előadásmódjáról.
Az óra utolsó harmadában meghallgatjuk a kiválasztott youtube felvételeket: először az autentikus előadásmódot, majd egy különlegres felvételt, melyben flamenco stílussal ötvöződik az interpretáció. Végül megnézünk egy olyan videót, amelyben a korhű barokk hangszereken előadott canarios dallamára barokk táncot táncolnak, így bemutatva a zenei mű igazi barokk tánc stílusát.
J.S.Bach: Air előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes hangversenyen is előadni a művet.
Az új darab: Gaspar Sanz: Canarios feldolgozása nem okozott problémát a növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő. Tehetséges növendék, technikailag és zeneileg is hamar ráérez a megbeszélt zenei formákra.
Egy új skála gyakorlása: három oktávos E-dúr, különböző ritmikai feladatokkal.
J.S. Bach: Air on G Sting darabot memorizálni, minél előbb kívülről tudja játszani, mert készülünk az előttünk álló hangversenyekre.
Gaspar Sanz: Canarios darabot kottából gyakorolni, lassan, precízen, betartani a megbeszélt ujjrendeket, kötéseket.