Klasszikus gitár óra – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Művészetek és humán tudományok
Topic, learning area
Klasszikus gitár darabok tanulása, gyakorlása
Vocational subject(s)
Grade
Competencies, skills to be developed
Kreativitás és innováció
Professional competencies, skills to be developed
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, a zenemű helyes interpretálásához megfelelő eszközöket társítani
Teaching method
projektalapú tanulás
Eredeti szerző
puerjudit
Learning and development goals
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, illetve a még ismeretlen zenei anyagok feldolgozása
Concepts
zenei kifejezések: crescendo, descrescendo, diminuendo, ritartando, barokk előadásmód, díszítések
Required tools
gitár hangszer és a tanulandó zeneművek kottája
Duration
60 perc
Materials released before class or for a project

J.S. Bach: Air on G String és Gaspar Sanz: Canarios zeneművek kottája

Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube-alkalmazásból a művekről 

https://www.youtube.com/watch?v=GMkmQlfOJDk

https://www.youtube.com/watch?v=iyhF9KEiDsc

https://www.youtube.com/watch?v=cp-JTGMMdsI

https://www.youtube.com/watch?v=jh-94sxuduI

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

A darabhoz szükséges technikai szintű bemelegítő ujjgyakorlatzok: G-dúr skála és kromatiuks ujjygakorlat különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd szabad/tirando pengetéses arpeggio gyakorlatok.    A darabban szereplő trillák és más díszítések külön kigyakorlása.

Implementation of the lesson / project plan

A zenemű ( J.S.Bach: Air on G String) részenkénti eljátszása, a részekben előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának bemutatása a tanár részéről, előadás közeben a figyelmét felhívni a dinamikai eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás, levegők),  helyes használatára. Ezután a diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet. 

Ezt a művet már ismétlésként tanulja a növendék, játékában egyre inkább tud figyelni a saját, egyéni előadásmódjára, zenei kifejezésre. Már csak csiszolni kell az apróbb részleteket, így készülünk az elkövetkező koncertekre, ahol előadhatja közönség előtt a művet.

Ezután Gaspar Sanz: Canarios művét vesszük elő,  egy új még feldolgozatlan zenei anyag, melyet lassan, precíz, pontos kottaolvasással kezdünk. Megbeszéljük  az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, beszélünk a barokk korszak előadásmódjáról. 

Az óra utolsó harmadában meghallgatjuk a kiválasztott youtube felvételeket: először az autentikus előadásmódot, majd egy különlegres felvételt, melyben flamenco stílussal ötvöződik az interpretáció. Végül megnézünk egy olyan videót, amelyben a korhű barokk hangszereken előadott canarios dallamára barokk táncot táncolnak, így bemutatva a zenei mű igazi barokk tánc stílusát.

Used digital devices
Canva
Evaluation plan

J.S.Bach: Air előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes hangversenyen is előadni a művet.

Az új darab: Gaspar Sanz: Canarios feldolgozása nem okozott problémát a növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő. Tehetséges növendék, technikailag és zeneileg is hamar ráérez a megbeszélt zenei formákra.

Homework, project task

Egy új skála gyakorlása: három oktávos E-dúr, különböző ritmikai feladatokkal.

J.S. Bach: Air on G Sting darabot memorizálni, minél előbb kívülről tudja játszani, mert készülünk az előttünk álló hangversenyekre.

Gaspar Sanz: Canarios darabot kottából gyakorolni, lassan, precízen, betartani a megbeszélt ujjrendeket, kötéseket.