Klasszikus gitár óra – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Tema, učno področje
Klasszikus gitár darabok tanulása, gyakorlása
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kreativitás és innováció
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, a zenemű helyes interpretálásához megfelelő eszközöket társítani
Metoda poučevanja
projektalapú tanulás
Eredeti szerző
puerjudit
Cilji učenja in razvoja
A zenedarabok előadásához szükséges technikai tudás fejlesztése, illetve a még ismeretlen zenei anyagok feldolgozása
Koncepti
zenei kifejezések: crescendo, descrescendo, diminuendo, ritartando, barokk előadásmód, díszítések
Potrebna orodja
gitár hangszer és a tanulandó zeneművek kottája
Trajanje
60 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

J.S. Bach: Air on G String és Gaspar Sanz: Canarios zeneművek kottája

Segédanyag: Kiválasztott, szakmailag megfelelő hangfelvétel a Youtube-alkalmazásból a művekről 

https://www.youtube.com/watch?v=GMkmQlfOJDk

https://www.youtube.com/watch?v=iyhF9KEiDsc

https://www.youtube.com/watch?v=cp-JTGMMdsI

https://www.youtube.com/watch?v=jh-94sxuduI

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

A darabhoz szükséges technikai szintű bemelegítő ujjgyakorlatzok: G-dúr skála és kromatiuks ujjygakorlat különböző ritmikai megoldásokkal és tempóban, majd szabad/tirando pengetéses arpeggio gyakorlatok.    A darabban szereplő trillák és más díszítések külön kigyakorlása.

Izvajanje učne ure/projekta

A zenemű ( J.S.Bach: Air on G String) részenkénti eljátszása, a részekben előforduló technikai problémát okozó ütemek, zenei fordulatok kigyakorlása. A problémák kialakulásának okaira felhívni a figyelmet, eszközöket adni, melyek segítségével megoldhatóak a növendék nehézségei. A zenei hangzásának bemutatása a tanár részéről, előadás közeben a figyelmét felhívni a dinamikai eszközök ( erősítés, halkítás, lassítás, levegők),  helyes használatára. Ezután a diák is megpróbálja ezek alapján előadni a művet. 

Ezt a művet már ismétlésként tanulja a növendék, játékában egyre inkább tud figyelni a saját, egyéni előadásmódjára, zenei kifejezésre. Már csak csiszolni kell az apróbb részleteket, így készülünk az elkövetkező koncertekre, ahol előadhatja közönség előtt a művet.

Ezután Gaspar Sanz: Canarios művét vesszük elő,  egy új még feldolgozatlan zenei anyag, melyet lassan, precíz, pontos kottaolvasással kezdünk. Megbeszéljük  az ujjrendeket, a szükséges kötéseket, beszélünk a barokk korszak előadásmódjáról. 

Az óra utolsó harmadában meghallgatjuk a kiválasztott youtube felvételeket: először az autentikus előadásmódot, majd egy különlegres felvételt, melyben flamenco stílussal ötvöződik az interpretáció. Végül megnézünk egy olyan videót, amelyben a korhű barokk hangszereken előadott canarios dallamára barokk táncot táncolnak, így bemutatva a zenei mű igazi barokk tánc stílusát.

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Canva
Načrt vrednotenja

J.S.Bach: Air előadási módja megfelelő, technikai téren is sokat fejlődött. A díszítések gyakorlásához adott gyakorlatok segítségére lesznek, hogy ne okozzon problémát a későbbiekben az eljátszás során. Hamarosan érdemes hangversenyen is előadni a művet.

Az új darab: Gaspar Sanz: Canarios feldolgozása nem okozott problémát a növendéknek, könnyen vette az akadályokat, a stílusérzéke megfelelő. Tehetséges növendék, technikailag és zeneileg is hamar ráérez a megbeszélt zenei formákra.

Domača naloga, projektna naloga

Egy új skála gyakorlása: három oktávos E-dúr, különböző ritmikai feladatokkal.

J.S. Bach: Air on G Sting darabot memorizálni, minél előbb kívülről tudja játszani, mert készülünk az előttünk álló hangversenyekre.

Gaspar Sanz: Canarios darabot kottából gyakorolni, lassan, precízen, betartani a megbeszélt ujjrendeket, kötéseket.