"Beporzók napi" projekt – Óraterv

Terv típusa
Projektterv
Szektor
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Témakör, tanulási terület
Állattan: méhészet
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Környezeti problémákkal szembeni érzékenység
Módszer, tanulásszervezési
csoportmunka
beszélgetés
szemléltetés
Tanulási, fejlesztési célok
A tanulók környezeti érzékenyítése egy "nem szeretem" állatcsoporttal kapcsolatban
Fogalmak
beporzás; beporzó rovarok; darázsgarázs; méhlegelő
Szükséges eszközök
élelmiszerek, virágzó növény, virágpor, kaptár a tartozékaival, bogárlesők, élő beporzó rovarok, darázsgarázs alapanyagok, virágmagok
Időtartam
egy gyakorlati nap (6 tanítási óra)
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

A projekt lebonyolításához közvetlenül nincs szükség előzetesen kiadott anyagokra.

Nagyban megkönnyíti a feldolgozást, ha előzetesen, az elméleti órák keretében tisztázásra kerülnek az alábbi,  növényismerethez kapcsolódó témák:

- virágos növények felépítése;

- virágok, virágzatok típusai;

- virág felépítése.

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

A projekt előkészítését a szükséges anyagok, eszközök és élő növények, állatok beszerzése és begyűjtése jelenti.

Ez a projekt meglehetősen sok és alapos előkészítést igényel ebből a szempontból - alaposan végig kell gondolni, hogy melyik bemutató anyagot hol, hogyan szeretnénk felhasználni; illetve azokat a projekt során viszonylag gyorsan el és át is kell tudni mozgatni!

Az óra / projekt megvalósítása

A projekt lebonyolításának az alapvető módja:

kérdés-felvetés - majd arra elméleti válasz megfogalmazása és / vagy gyakorlati feladat végrehajtása.

A felvetett kérdések a projekt során:

  • Mit jelent a beporzás? Hallottatok-e róla?
  • Mi a beporzás jelentősége a növények szempontjából?
  • Hogyan történik a beporzás?
  • Mi a beporzás jelentősége a beporzó rovarok szempontjából? Miért látogatják a beporzó rovarok a virágokat?
  • Mire jó a virágpor?
  • Hogy gyűjtik a méhek a virágport?
  • Miért fontos ez a folyamat az emberek számára?
  • Ismerkedjünk meg (a mézelő méhen kívül) más beporzókkal is!
  • Hogyan élnek a magányos méhek?
  • Mi az a darázsgarázs?
  • Mi az a méhlegelő?

A végrehajtott gyakorlati feladatok a projekt során:

  • Mindenki kap egy virágot. Ismerkedjetek meg vele! Óvatosan nyissátok ketté! Nézzük meg a virág fő részeit!
  • Nézzétek meg, kóstoljátok meg, milyen a méhek által gyűjtött virágpor?
  • Nézzünk át egy teli bevásárló kosarat! Vajon mi maradna benne, ha nem lennének beporzók?!

  • A rovarlesőkben különböző poszméheket és darazsat láttok! Barátkozzunk meg velük! Vegyük szemügyre testfelépítésüket! Beszéljünk róla, milyen fajokat láttok!

  • Ti is tehettek a beporzó rovarokért! Készítsetek darázsgarázst! Mutatok Nektek néhány példát! Milyen anyagok felhasználásával készíthetjük el? Milyen szempontokat kell figyelembe venni az elkészítés során?

  • Ti is tehettek a beporzó rovarokért! Mindenki kap egy zacskó virágmagot! Ezek mind olyan virágok, amelyeket ilyenkor kora tavasszal kell elültetni! Nézzük meg, milyen jelek/ültetési javaslatok vannak a zacskó hátulján.

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Redmenta
Google Tanterem
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Értékelési terv

A projekt értékelése egyrészt megtörténik:

  • az egyes feladatok végrehajtása során, végén - azonnali, szóbeli visszajelzés formájában;
  • a projekt lebonyolítása után - egy online kérdőív kitöltésével.

A kérdőív visszajelzést ad a diákok vonatkozásában az elsajátított tudásanyaggal, az érzékenyítés eredményével kapcsolatban, és a projektet lebonyolítók számára az egyes feladatok népszerűségével kapcsolatban is.

Differenciálás

A projekt lebonyolítása során vannak egyéni (pl: virág elemzés, virágpor kóstolás) és csoportos feladatok (pl.: bevásárló kosár elemzése, darázsgarázs készítése).

A csoportos feladatok végrehajtása heterogén csoportokban a legszerencsésebb, egyéb differenciálásra nincs szükség!

Házi feladat, projektfeladat

Az ellenőrző / visszajelző kérdőív kitöltése.

Szorgalmi feladat lehet otthon, saját darázsgarázs elkészitése, amit külön is díjazhatunk.