"Beporzók napi" projekt – lesson / project plan

Type of plan
Project plan
Sector
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Topic, learning area
Állattan: méhészet
Grade
Competences, skills to be developed
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competences, skills to be developed
Környezeti problémákkal szembeni érzékenység
Teaching method
csoportmunka
beszélgetés
szemléltetés
Learning and development goals
A tanulók környezeti érzékenyítése egy "nem szeretem" állatcsoporttal kapcsolatban
Concepts
beporzás; beporzó rovarok; darázsgarázs; méhlegelő
Required tools
élelmiszerek, virágzó növény, virágpor, kaptár a tartozékaival, bogárlesők, élő beporzó rovarok, darázsgarázs alapanyagok, virágmagok
Duration
egy gyakorlati nap (6 tanítási óra)
Materials released before class or for a project

A projekt lebonyolításához közvetlenül nincs szükség előzetesen kiadott anyagokra.

Nagyban megkönnyíti a feldolgozást, ha előzetesen, az elméleti órák keretében tisztázásra kerülnek az alábbi,  növényismerethez kapcsolódó témák:

- virágos növények felépítése;

- virágok, virágzatok típusai;

- virág felépítése.

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

A projekt előkészítését a szükséges anyagok, eszközök és élő növények, állatok beszerzése és begyűjtése jelenti.

Ez a projekt meglehetősen sok és alapos előkészítést igényel ebből a szempontból - alaposan végig kell gondolni, hogy melyik bemutató anyagot hol, hogyan szeretnénk felhasználni; illetve azokat a projekt során viszonylag gyorsan el és át is kell tudni mozgatni!

Implementation of the lesson / project plan

A projekt lebonyolításának az alapvető módja:

kérdés-felvetés - majd arra elméleti válasz megfogalmazása és / vagy gyakorlati feladat végrehajtása.

A felvetett kérdések a projekt során:

  • Mit jelent a beporzás? Hallottatok-e róla?
  • Mi a beporzás jelentősége a növények szempontjából?
  • Hogyan történik a beporzás?
  • Mi a beporzás jelentősége a beporzó rovarok szempontjából? Miért látogatják a beporzó rovarok a virágokat?
  • Mire jó a virágpor?
  • Hogy gyűjtik a méhek a virágport?
  • Miért fontos ez a folyamat az emberek számára?
  • Ismerkedjünk meg (a mézelő méhen kívül) más beporzókkal is!
  • Hogyan élnek a magányos méhek?
  • Mi az a darázsgarázs?
  • Mi az a méhlegelő?

A végrehajtott gyakorlati feladatok a projekt során:

  • Mindenki kap egy virágot. Ismerkedjetek meg vele! Óvatosan nyissátok ketté! Nézzük meg a virág fő részeit!
  • Nézzétek meg, kóstoljátok meg, milyen a méhek által gyűjtött virágpor?
  • Nézzünk át egy teli bevásárló kosarat! Vajon mi maradna benne, ha nem lennének beporzók?!

  • A rovarlesőkben különböző poszméheket és darazsat láttok! Barátkozzunk meg velük! Vegyük szemügyre testfelépítésüket! Beszéljünk róla, milyen fajokat láttok!

  • Ti is tehettek a beporzó rovarokért! Készítsetek darázsgarázst! Mutatok Nektek néhány példát! Milyen anyagok felhasználásával készíthetjük el? Milyen szempontokat kell figyelembe venni az elkészítés során?

  • Ti is tehettek a beporzó rovarokért! Mindenki kap egy zacskó virágmagot! Ezek mind olyan virágok, amelyeket ilyenkor kora tavasszal kell elültetni! Nézzük meg, milyen jelek/ültetési javaslatok vannak a zacskó hátulján.

Digital tools used
Redmenta
Google Tanterem
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Evaluation plan

A projekt értékelése egyrészt megtörténik:

  • az egyes feladatok végrehajtása során, végén - azonnali, szóbeli visszajelzés formájában;
  • a projekt lebonyolítása után - egy online kérdőív kitöltésével.

A kérdőív visszajelzést ad a diákok vonatkozásában az elsajátított tudásanyaggal, az érzékenyítés eredményével kapcsolatban, és a projektet lebonyolítók számára az egyes feladatok népszerűségével kapcsolatban is.

Differentiation

A projekt lebonyolítása során vannak egyéni (pl: virág elemzés, virágpor kóstolás) és csoportos feladatok (pl.: bevásárló kosár elemzése, darázsgarázs készítése).

A csoportos feladatok végrehajtása heterogén csoportokban a legszerencsésebb, egyéb differenciálásra nincs szükség!

Homework, project task

Az ellenőrző / visszajelző kérdőív kitöltése.

Szorgalmi feladat lehet otthon, saját darázsgarázs elkészitése, amit külön is díjazhatunk.