"Beporzók napi" projekt – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt projekta
Sector
Mezőgazdaság, erdészet, halászat és állategészségügy
Tema, učno področje
Állattan: méhészet
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Környezeti problémákkal szembeni érzékenység
Metoda poučevanja
csoportmunka
beszélgetés
szemléltetés
Cilji učenja in razvoja
A tanulók környezeti érzékenyítése egy "nem szeretem" állatcsoporttal kapcsolatban
Koncepti
beporzás; beporzó rovarok; darázsgarázs; méhlegelő
Potrebna orodja
élelmiszerek, virágzó növény, virágpor, kaptár a tartozékaival, bogárlesők, élő beporzó rovarok, darázsgarázs alapanyagok, virágmagok
Trajanje
egy gyakorlati nap (6 tanítási óra)
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

A projekt lebonyolításához közvetlenül nincs szükség előzetesen kiadott anyagokra.

Nagyban megkönnyíti a feldolgozást, ha előzetesen, az elméleti órák keretében tisztázásra kerülnek az alábbi,  növényismerethez kapcsolódó témák:

- virágos növények felépítése;

- virágok, virágzatok típusai;

- virág felépítése.

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

A projekt előkészítését a szükséges anyagok, eszközök és élő növények, állatok beszerzése és begyűjtése jelenti.

Ez a projekt meglehetősen sok és alapos előkészítést igényel ebből a szempontból - alaposan végig kell gondolni, hogy melyik bemutató anyagot hol, hogyan szeretnénk felhasználni; illetve azokat a projekt során viszonylag gyorsan el és át is kell tudni mozgatni!

Izvajanje učne ure/projekta

A projekt lebonyolításának az alapvető módja:

kérdés-felvetés - majd arra elméleti válasz megfogalmazása és / vagy gyakorlati feladat végrehajtása.

A felvetett kérdések a projekt során:

  • Mit jelent a beporzás? Hallottatok-e róla?
  • Mi a beporzás jelentősége a növények szempontjából?
  • Hogyan történik a beporzás?
  • Mi a beporzás jelentősége a beporzó rovarok szempontjából? Miért látogatják a beporzó rovarok a virágokat?
  • Mire jó a virágpor?
  • Hogy gyűjtik a méhek a virágport?
  • Miért fontos ez a folyamat az emberek számára?
  • Ismerkedjünk meg (a mézelő méhen kívül) más beporzókkal is!
  • Hogyan élnek a magányos méhek?
  • Mi az a darázsgarázs?
  • Mi az a méhlegelő?

A végrehajtott gyakorlati feladatok a projekt során:

  • Mindenki kap egy virágot. Ismerkedjetek meg vele! Óvatosan nyissátok ketté! Nézzük meg a virág fő részeit!
  • Nézzétek meg, kóstoljátok meg, milyen a méhek által gyűjtött virágpor?
  • Nézzünk át egy teli bevásárló kosarat! Vajon mi maradna benne, ha nem lennének beporzók?!

  • A rovarlesőkben különböző poszméheket és darazsat láttok! Barátkozzunk meg velük! Vegyük szemügyre testfelépítésüket! Beszéljünk róla, milyen fajokat láttok!

  • Ti is tehettek a beporzó rovarokért! Készítsetek darázsgarázst! Mutatok Nektek néhány példát! Milyen anyagok felhasználásával készíthetjük el? Milyen szempontokat kell figyelembe venni az elkészítés során?

  • Ti is tehettek a beporzó rovarokért! Mindenki kap egy zacskó virágmagot! Ezek mind olyan virágok, amelyeket ilyenkor kora tavasszal kell elültetni! Nézzük meg, milyen jelek/ültetési javaslatok vannak a zacskó hátulján.

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Redmenta
Google Tanterem
PowerPoint 2016+ videó rögzítés
Načrt vrednotenja

A projekt értékelése egyrészt megtörténik:

  • az egyes feladatok végrehajtása során, végén - azonnali, szóbeli visszajelzés formájában;
  • a projekt lebonyolítása után - egy online kérdőív kitöltésével.

A kérdőív visszajelzést ad a diákok vonatkozásában az elsajátított tudásanyaggal, az érzékenyítés eredményével kapcsolatban, és a projektet lebonyolítók számára az egyes feladatok népszerűségével kapcsolatban is.

Diferenciacija

A projekt lebonyolítása során vannak egyéni (pl: virág elemzés, virágpor kóstolás) és csoportos feladatok (pl.: bevásárló kosár elemzése, darázsgarázs készítése).

A csoportos feladatok végrehajtása heterogén csoportokban a legszerencsésebb, egyéb differenciálásra nincs szükség!

Domača naloga, projektna naloga

Az ellenőrző / visszajelző kérdőív kitöltése.

Szorgalmi feladat lehet otthon, saját darázsgarázs elkészitése, amit külön is díjazhatunk.