Artikulációs tanítási tervezet "CS" hang fejlesztéséhez – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
artikulációs tanítási tervezet
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
vizuális figyelem fejlesztése, kategóriákban való gondolkodás fejlesztése, főfogalom alá rendelés, szókincsfejlesztés, finommotorika fejlesztése
Módszer, tanulásszervezési
szimuláció
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
A "CS" hang automatizálásának elősegítése
Fogalmak
hangfejlesztés
Szükséges eszközök
dobokocka, színesceruza, matrica, tükör, képkártyák
Időtartam
30
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

nincsen

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Ráhangolódás, Köszöntés, Tartalmi-technikai előkészítés, Elhelyezkedés a tükör előtt, Beszélgetés az aktuális iskola eseményekről   

Az óra / projekt megvalósítása

Artikulációs mozgásügyesítő gyakorlatok

Áll-ajakgyakorlatok

- laza-nyitás -zárás (feszesség oldására) Instrukció: “ Nyisd ki lazán, majd zárd a szádat!”

- kerekítés-terpesztés (a felesleges izomfeszültség kiküszöbölésére) Instrukció: “Csücsöríts az ajkaiddal, majd húz az ajkaidat széles mosolyra!”

- puszi dobása csücsörített ajakkal. Instrukció: “Most csücsörített ajakkal dobj minél több puszit nekem! Megszámolom hány puszit küldtél.”

Szájtéren kívüli- és belüli gyakorlatok: 

- felső ajak betakarása széles nyelvvel Instrukció: “Széles nyelvedet felemelve, rejtsd el a felső ajkadat!”

-felső ajak betakarása széles nyelvvel, tartása 5-10 mp-ig Instrukció: “Tartsd meg a takarást 5-10 mp-ig!”

 - ajak felett elhelyezett pálcika széles nyelvevvel történő tartása  5-10 mp-ig Instrukció: “Tartsd meg a széles nyelveddel a felső ajkad fölé elhelyezett pálcikát!"

 - kanál formájú nyelv kialakítása. Instrukció: “Formálj a nyelvedből egy kanalat!”

- kanál formájú nyelv felső fogmederhez történő emelései Instrukció: “Nemsokára itt a fagyizás ideje. Képzeljük azt, hogy fagyit nyalunk. Kanalazó mozdulattal próbáljunk meg minél nagyobbat nyalni a fagyiból, majd rejtsük el a nyelvünket a felső fogsorunk mögé, hogy senki se lássa mit eszünk! Ismételjük meg néhányszor!” 

CS hang rögzítése

 - vokálisok végén Instrukció: “Most beszéljünk csöpögő nyelven! Mondjuk együtt: ucs-ücs-ocs-öcs-acs-ács-ecs-écs-ics”

CS hang automatizálása szavak végén

1. feladat: cs hangot tartalmazó képek nevének utánmondása

2. feladat: feladatlap a körülírt képek nevének kitalálása, a kitalált képek bekarikázása                Instrukció: -Mondd utánam a képek nevét!” (A képek megnevezése közben ismeretlen szavak megmagyarázása, szavak mondatba foglalása.)

 - “Melyik képre gondolok? Ha kitaláltad, karikázd be a képeket! Számold meg, hány képet karikáztál be!

(szarvas hordja a fején, otthon viseljük a lábunkon, a medve kicsinye, ezt lenyomva jutunk be a házba/szobába, gyönyörű, piros virág, ezzel verjük be a szöget) 

képanyag: papucs, csúcs, bocs, kapocs, kenőcs, kulacs, pipacs, pamacs, kalács,

Játékos szókincsfejlesztés

Instrukció: “Dobj a dobókockával!, Majd mondd meg mit látsz a kockán?”                   

Dobókockára főfogalmak képét ragasztottam. A dobás után a tanulónak az adott főfogalom alá tartozó szavakat kell mondania.

Kocka képei: autó, nyuszi, virág, répa, cseresznye, szék

Főfogalmak: jármű, állat, virág, zöldség, gyümölcs, bútor

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Quizlet
Értékelési terv

Szóbeli értékelés, jutalmazás (matrica)