Artikulációs tanítási tervezet "CS" hang fejlesztéséhez – lesson / project plan

Type of lesson / project plan
Lesson plan
Sector
Oktatás
Topic, learning area
artikulációs tanítási tervezet
Vocational subject(s)
Grade
Competencies, skills to be developed
Kommunikáció és együttműködés
Professional competencies, skills to be developed
vizuális figyelem fejlesztése, kategóriákban való gondolkodás fejlesztése, főfogalom alá rendelés, szókincsfejlesztés, finommotorika fejlesztése
Teaching method
szimuláció
General subject(s)
Learning and development goals
A "CS" hang automatizálásának elősegítése
Concepts
hangfejlesztés
Required tools
dobokocka, színesceruza, matrica, tükör, képkártyák
Duration
30
Materials released before class or for a project

nincsen

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Ráhangolódás, Köszöntés, Tartalmi-technikai előkészítés, Elhelyezkedés a tükör előtt, Beszélgetés az aktuális iskola eseményekről   

Implementation of the lesson / project plan

Artikulációs mozgásügyesítő gyakorlatok

Áll-ajakgyakorlatok

- laza-nyitás -zárás (feszesség oldására) Instrukció: “ Nyisd ki lazán, majd zárd a szádat!”

- kerekítés-terpesztés (a felesleges izomfeszültség kiküszöbölésére) Instrukció: “Csücsöríts az ajkaiddal, majd húz az ajkaidat széles mosolyra!”

- puszi dobása csücsörített ajakkal. Instrukció: “Most csücsörített ajakkal dobj minél több puszit nekem! Megszámolom hány puszit küldtél.”

Szájtéren kívüli- és belüli gyakorlatok: 

- felső ajak betakarása széles nyelvvel Instrukció: “Széles nyelvedet felemelve, rejtsd el a felső ajkadat!”

-felső ajak betakarása széles nyelvvel, tartása 5-10 mp-ig Instrukció: “Tartsd meg a takarást 5-10 mp-ig!”

 - ajak felett elhelyezett pálcika széles nyelvevvel történő tartása  5-10 mp-ig Instrukció: “Tartsd meg a széles nyelveddel a felső ajkad fölé elhelyezett pálcikát!"

 - kanál formájú nyelv kialakítása. Instrukció: “Formálj a nyelvedből egy kanalat!”

- kanál formájú nyelv felső fogmederhez történő emelései Instrukció: “Nemsokára itt a fagyizás ideje. Képzeljük azt, hogy fagyit nyalunk. Kanalazó mozdulattal próbáljunk meg minél nagyobbat nyalni a fagyiból, majd rejtsük el a nyelvünket a felső fogsorunk mögé, hogy senki se lássa mit eszünk! Ismételjük meg néhányszor!” 

CS hang rögzítése

 - vokálisok végén Instrukció: “Most beszéljünk csöpögő nyelven! Mondjuk együtt: ucs-ücs-ocs-öcs-acs-ács-ecs-écs-ics”

CS hang automatizálása szavak végén

1. feladat: cs hangot tartalmazó képek nevének utánmondása

2. feladat: feladatlap a körülírt képek nevének kitalálása, a kitalált képek bekarikázása                Instrukció: -Mondd utánam a képek nevét!” (A képek megnevezése közben ismeretlen szavak megmagyarázása, szavak mondatba foglalása.)

 - “Melyik képre gondolok? Ha kitaláltad, karikázd be a képeket! Számold meg, hány képet karikáztál be!

(szarvas hordja a fején, otthon viseljük a lábunkon, a medve kicsinye, ezt lenyomva jutunk be a házba/szobába, gyönyörű, piros virág, ezzel verjük be a szöget) 

képanyag: papucs, csúcs, bocs, kapocs, kenőcs, kulacs, pipacs, pamacs, kalács,

Játékos szókincsfejlesztés

Instrukció: “Dobj a dobókockával!, Majd mondd meg mit látsz a kockán?”                   

Dobókockára főfogalmak képét ragasztottam. A dobás után a tanulónak az adott főfogalom alá tartozó szavakat kell mondania.

Kocka képei: autó, nyuszi, virág, répa, cseresznye, szék

Főfogalmak: jármű, állat, virág, zöldség, gyümölcs, bútor

Used digital devices
Quizlet
Evaluation plan

Szóbeli értékelés, jutalmazás (matrica)