Artikulációs tanítási tervezet "CS" hang fejlesztéséhez – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Oktatás
Argomento / Materia
artikulációs tanítási tervezet
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
Kommunikáció és együttműködés
Competenze e abilità professionali da sviluppare
vizuális figyelem fejlesztése, kategóriákban való gondolkodás fejlesztése, főfogalom alá rendelés, szókincsfejlesztés, finommotorika fejlesztése
Metodo didattico
szimuláció
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
A "CS" hang automatizálásának elősegítése
Concetti
hangfejlesztés
Strumenti necessari
dobokocka, színesceruza, matrica, tükör, képkártyák
Durata
30
Materials to be shared before the lesson/project task

nincsen

Introduzione e preparazione della lezione / project task

Ráhangolódás, Köszöntés, Tartalmi-technikai előkészítés, Elhelyezkedés a tükör előtt, Beszélgetés az aktuális iskola eseményekről   

Realizzazione della lezione / project task

Artikulációs mozgásügyesítő gyakorlatok

Áll-ajakgyakorlatok

- laza-nyitás -zárás (feszesség oldására) Instrukció: “ Nyisd ki lazán, majd zárd a szádat!”

- kerekítés-terpesztés (a felesleges izomfeszültség kiküszöbölésére) Instrukció: “Csücsöríts az ajkaiddal, majd húz az ajkaidat széles mosolyra!”

- puszi dobása csücsörített ajakkal. Instrukció: “Most csücsörített ajakkal dobj minél több puszit nekem! Megszámolom hány puszit küldtél.”

Szájtéren kívüli- és belüli gyakorlatok: 

- felső ajak betakarása széles nyelvvel Instrukció: “Széles nyelvedet felemelve, rejtsd el a felső ajkadat!”

-felső ajak betakarása széles nyelvvel, tartása 5-10 mp-ig Instrukció: “Tartsd meg a takarást 5-10 mp-ig!”

 - ajak felett elhelyezett pálcika széles nyelvevvel történő tartása  5-10 mp-ig Instrukció: “Tartsd meg a széles nyelveddel a felső ajkad fölé elhelyezett pálcikát!"

 - kanál formájú nyelv kialakítása. Instrukció: “Formálj a nyelvedből egy kanalat!”

- kanál formájú nyelv felső fogmederhez történő emelései Instrukció: “Nemsokára itt a fagyizás ideje. Képzeljük azt, hogy fagyit nyalunk. Kanalazó mozdulattal próbáljunk meg minél nagyobbat nyalni a fagyiból, majd rejtsük el a nyelvünket a felső fogsorunk mögé, hogy senki se lássa mit eszünk! Ismételjük meg néhányszor!” 

CS hang rögzítése

 - vokálisok végén Instrukció: “Most beszéljünk csöpögő nyelven! Mondjuk együtt: ucs-ücs-ocs-öcs-acs-ács-ecs-écs-ics”

CS hang automatizálása szavak végén

1. feladat: cs hangot tartalmazó képek nevének utánmondása

2. feladat: feladatlap a körülírt képek nevének kitalálása, a kitalált képek bekarikázása                Instrukció: -Mondd utánam a képek nevét!” (A képek megnevezése közben ismeretlen szavak megmagyarázása, szavak mondatba foglalása.)

 - “Melyik képre gondolok? Ha kitaláltad, karikázd be a képeket! Számold meg, hány képet karikáztál be!

(szarvas hordja a fején, otthon viseljük a lábunkon, a medve kicsinye, ezt lenyomva jutunk be a házba/szobába, gyönyörű, piros virág, ezzel verjük be a szöget) 

képanyag: papucs, csúcs, bocs, kapocs, kenőcs, kulacs, pipacs, pamacs, kalács,

Játékos szókincsfejlesztés

Instrukció: “Dobj a dobókockával!, Majd mondd meg mit látsz a kockán?”                   

Dobókockára főfogalmak képét ragasztottam. A dobás után a tanulónak az adott főfogalom alá tartozó szavakat kell mondania.

Kocka képei: autó, nyuszi, virág, répa, cseresznye, szék

Főfogalmak: jármű, állat, virág, zöldség, gyümölcs, bútor

Applicazioni utilizzate
Quizlet
Programma di valutazione

Szóbeli értékelés, jutalmazás (matrica)