Humor a költészetben (Kenn Nesbitt és Bruce Lansky versei) – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Művészetek és humán tudományok
Témakör, tanulási terület
Speciális szövegértés, elemzés
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Fejlesztendő szakmai vagy közismereti tantárgyhoz kapcsolódó készségek
kifejezőképesség
Tanítási, tanulásszervezési módszer
csoportmunka
Közismereti tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
kreativitás
Időtartam
45
Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Óravázlat – Humor a költészetben

Téma: Humoros versek elemzése – Kenn Nesbitt és Bruce Lansky művei
Osztály: 11. évfolyam
Időtartam: 45 perc
Tananyag:

  • Kenn Nesbitt: My Teacher Took My iPod, Sick Day
  • Bruce Lansky: My Teacher Sees Right Through Me
    Eszközök: Kinyomtatott versek, projektor/tábla, munkalap (gap-filling és kérdések), szókártyák

    A végén csatolt munkalap 3, 4., és 5. oldalát használnám fel. 

     

    1. Ráhangolódás (5 perc)

  • Nemrég volt Magyarországon Költészet Napja, ebből az apropóból veszünk elő verseket ma, de angolul. "Ki olvasta el a csoportba beküldött anyák napi verset? Hogy tetszett, miért tetszett, ha tetszett?"
  • „Mi a humor szerepe a költészetben? Tudsz mondani humoros verset vagy költőt?”
  • Rövid beszélgetés a tanulókkal a tanórán várható tartalomról: „Ma három vicces verset fogunk elemezni, és megvizsgáljuk, hogyan használják a költők a humort különböző célokra.”
Az óra / projekt megvalósításának tervezése

2. Olvasás és értelmezés (20 perc)

a) Első vers: My Teacher Took My iPod (Kenn Nesbitt) – 10 perc

  • A vers hangos felolvasása (tanár vagy kijelölt diák).
  • Gap-filling gyakorlat a vers szövegéből (munkalap alapján).
  • Megbeszélés a kérdések mentén:
    • Miért vette el a tanár az iPodot?
    • Hogyan változott meg a tanár hozzáállása?
    • Mit jelent a „grooving”, „startled”? (Szókincsfejlesztés)
  • Beszélgetés arról, hogy a szabályok néha hogyan változnak – humor segítségével bemutatva.

b) Második vers: My Teacher Sees Right Through Me (Bruce Lansky) – 5 perc

  • Felolvasás.
  • Miért nem működnek a kifogások?
  • Tanári kérdés: „Mi a csavar a vers végén?” – A tanár az apa.
  • Csoportos beszélgetés: Mi történik, ha a tanár egyben szülő is?

c) Harmadik vers: Sick Day (Kenn Nesbitt) – 5 perc

  • Felolvasás.
  • Kérdések:
    • Valóban beteg a diák?
    • Milyen tüneteket sorol fel?
    • Mely testrészeket említi?
    • Milyen szavak írnak le mozgást? (pl. trembling, rocking)
  • Humor és túlzás felismerése – irónia bemutatása.

3. Páros/csoportos feladat (10 perc)

  • Párokban/csoportban tanulók válaszolnak a munkalap szókincs-feladatára (Sick Day vershez tartozó definíciók-szókártyák párosítása).
  • Alternatíva: írjanak 3-4 soros mini-verset, amely egy „kifogást” tartalmaz, miért nem írták meg a házit (pl. „My hamster ate my essay”).

4. Reflektálás és lezárás (5 perc)

  • Kérdések:
    • Melyik vers tetszett a legjobban és miért?
    • Milyen költői eszközöket használtak a humor érdekében?
  • Összegzés: a humor lehet kritika, játék vagy túlzás eszköze a költészetben.
Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Google Tanterem
Tankockák (Learningapps)
Értékelési terv

Ezen az órán részfeladatokat értékelnék csak, de nem feltétlenül osztályzatokkal, mert mindenki más.

A kreativitást kifejezetten nehéz számokkal értékelni. Önmagában az igyekezetet, hogy sikerült megírni a verset, már azt is értékelném (akár kis 5-össel). De a vers minőségét sokkal nehezebb értékelni, mert nagyon szubjektív, mindenki számára más a kritériuma egy jó versnek, én pedig egyedül nem tudok zsűri lenni (de ami nagyon jó nyelvileg, szókincsben minőségi,. stb., arra adnék plusz egy kis 5-öst). Óvatosan bánnék ez utóbbi értékeléssel.

A szövegkitöltős illetve a szókincsfeladatok értékelhetők az általam használt pecsétekkel, melyekből ha 5-öt összegyűjt valaki, kaphat egy kis 5-öst. A feladatok bősége és jellege határozza meg, hogy akár kis 5-öst is adok-e egy-egy feladatért. 

 

Házi feladat, projektfeladat

Házi feladat (választható): 

1. Keress még több verset a fenti költőktől, és hozd el következő órára a kedvencedet. 

2. Írj egy rövid, vicces verset a saját „betegség napodról” vagy egy tanári élményről.