- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Óravázlat – Humor a költészetben
Téma: Humoros versek elemzése – Kenn Nesbitt és Bruce Lansky művei
Osztály: 11. évfolyam
Időtartam: 45 perc
Tananyag:
- Kenn Nesbitt: My Teacher Took My iPod, Sick Day
Bruce Lansky: My Teacher Sees Right Through Me
Eszközök: Kinyomtatott versek, projektor/tábla, munkalap (gap-filling és kérdések), szókártyákA végén csatolt munkalap 3, 4., és 5. oldalát használnám fel.
1. Ráhangolódás (5 perc)
- Nemrég volt Magyarországon Költészet Napja, ebből az apropóból veszünk elő verseket ma, de angolul. "Ki olvasta el a csoportba beküldött anyák napi verset? Hogy tetszett, miért tetszett, ha tetszett?"
- „Mi a humor szerepe a költészetben? Tudsz mondani humoros verset vagy költőt?”
- Rövid beszélgetés a tanulókkal a tanórán várható tartalomról: „Ma három vicces verset fogunk elemezni, és megvizsgáljuk, hogyan használják a költők a humort különböző célokra.”
2. Olvasás és értelmezés (20 perc)
a) Első vers: My Teacher Took My iPod (Kenn Nesbitt) – 10 perc
- A vers hangos felolvasása (tanár vagy kijelölt diák).
- Gap-filling gyakorlat a vers szövegéből (munkalap alapján).
- Megbeszélés a kérdések mentén:
- Miért vette el a tanár az iPodot?
- Hogyan változott meg a tanár hozzáállása?
- Mit jelent a „grooving”, „startled”? (Szókincsfejlesztés)
- Beszélgetés arról, hogy a szabályok néha hogyan változnak – humor segítségével bemutatva.
b) Második vers: My Teacher Sees Right Through Me (Bruce Lansky) – 5 perc
- Felolvasás.
- Miért nem működnek a kifogások?
- Tanári kérdés: „Mi a csavar a vers végén?” – A tanár az apa.
- Csoportos beszélgetés: Mi történik, ha a tanár egyben szülő is?
c) Harmadik vers: Sick Day (Kenn Nesbitt) – 5 perc
- Felolvasás.
- Kérdések:
- Valóban beteg a diák?
- Milyen tüneteket sorol fel?
- Mely testrészeket említi?
- Milyen szavak írnak le mozgást? (pl. trembling, rocking)
- Humor és túlzás felismerése – irónia bemutatása.
3. Páros/csoportos feladat (10 perc)
- Párokban/csoportban tanulók válaszolnak a munkalap szókincs-feladatára (Sick Day vershez tartozó definíciók-szókártyák párosítása).
- Alternatíva: írjanak 3-4 soros mini-verset, amely egy „kifogást” tartalmaz, miért nem írták meg a házit (pl. „My hamster ate my essay”).
4. Reflektálás és lezárás (5 perc)
- Kérdések:
- Melyik vers tetszett a legjobban és miért?
- Milyen költői eszközöket használtak a humor érdekében?
- Összegzés: a humor lehet kritika, játék vagy túlzás eszköze a költészetben.
Ezen az órán részfeladatokat értékelnék csak, de nem feltétlenül osztályzatokkal, mert mindenki más.
A kreativitást kifejezetten nehéz számokkal értékelni. Önmagában az igyekezetet, hogy sikerült megírni a verset, már azt is értékelném (akár kis 5-össel). De a vers minőségét sokkal nehezebb értékelni, mert nagyon szubjektív, mindenki számára más a kritériuma egy jó versnek, én pedig egyedül nem tudok zsűri lenni (de ami nagyon jó nyelvileg, szókincsben minőségi,. stb., arra adnék plusz egy kis 5-öst). Óvatosan bánnék ez utóbbi értékeléssel.
A szövegkitöltős illetve a szókincsfeladatok értékelhetők az általam használt pecsétekkel, melyekből ha 5-öt összegyűjt valaki, kaphat egy kis 5-öst. A feladatok bősége és jellege határozza meg, hogy akár kis 5-öst is adok-e egy-egy feladatért.
Házi feladat (választható):
1. Keress még több verset a fenti költőktől, és hozd el következő órára a kedvencedet.
2. Írj egy rövid, vicces verset a saját „betegség napodról” vagy egy tanári élményről.