Humor a költészetben (Kenn Nesbitt és Bruce Lansky versei) – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Művészetek és humán tudományok
Argomento / Materia
Speciális szövegértés, elemzés
Competenze e abilità da sviluppare
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Competenze e abilità professionali da sviluppare
kifejezőképesség
Metodo didattico
csoportmunka
Materie di interesse generale
Obiettivi di apprendimento
kreativitás
Durata
45
Materials to be shared before the lesson/project task
Introduzione e preparazione della lezione / project task

Óravázlat – Humor a költészetben

Téma: Humoros versek elemzése – Kenn Nesbitt és Bruce Lansky művei
Osztály: 11. évfolyam
Időtartam: 45 perc
Tananyag:

  • Kenn Nesbitt: My Teacher Took My iPod, Sick Day
  • Bruce Lansky: My Teacher Sees Right Through Me
    Eszközök: Kinyomtatott versek, projektor/tábla, munkalap (gap-filling és kérdések), szókártyák

    A végén csatolt munkalap 3, 4., és 5. oldalát használnám fel. 

     

    1. Ráhangolódás (5 perc)

  • Nemrég volt Magyarországon Költészet Napja, ebből az apropóból veszünk elő verseket ma, de angolul. "Ki olvasta el a csoportba beküldött anyák napi verset? Hogy tetszett, miért tetszett, ha tetszett?"
  • „Mi a humor szerepe a költészetben? Tudsz mondani humoros verset vagy költőt?”
  • Rövid beszélgetés a tanulókkal a tanórán várható tartalomról: „Ma három vicces verset fogunk elemezni, és megvizsgáljuk, hogyan használják a költők a humort különböző célokra.”
Realizzazione della lezione / project task

2. Olvasás és értelmezés (20 perc)

a) Első vers: My Teacher Took My iPod (Kenn Nesbitt) – 10 perc

  • A vers hangos felolvasása (tanár vagy kijelölt diák).
  • Gap-filling gyakorlat a vers szövegéből (munkalap alapján).
  • Megbeszélés a kérdések mentén:
    • Miért vette el a tanár az iPodot?
    • Hogyan változott meg a tanár hozzáállása?
    • Mit jelent a „grooving”, „startled”? (Szókincsfejlesztés)
  • Beszélgetés arról, hogy a szabályok néha hogyan változnak – humor segítségével bemutatva.

b) Második vers: My Teacher Sees Right Through Me (Bruce Lansky) – 5 perc

  • Felolvasás.
  • Miért nem működnek a kifogások?
  • Tanári kérdés: „Mi a csavar a vers végén?” – A tanár az apa.
  • Csoportos beszélgetés: Mi történik, ha a tanár egyben szülő is?

c) Harmadik vers: Sick Day (Kenn Nesbitt) – 5 perc

  • Felolvasás.
  • Kérdések:
    • Valóban beteg a diák?
    • Milyen tüneteket sorol fel?
    • Mely testrészeket említi?
    • Milyen szavak írnak le mozgást? (pl. trembling, rocking)
  • Humor és túlzás felismerése – irónia bemutatása.

3. Páros/csoportos feladat (10 perc)

  • Párokban/csoportban tanulók válaszolnak a munkalap szókincs-feladatára (Sick Day vershez tartozó definíciók-szókártyák párosítása).
  • Alternatíva: írjanak 3-4 soros mini-verset, amely egy „kifogást” tartalmaz, miért nem írták meg a házit (pl. „My hamster ate my essay”).

4. Reflektálás és lezárás (5 perc)

  • Kérdések:
    • Melyik vers tetszett a legjobban és miért?
    • Milyen költői eszközöket használtak a humor érdekében?
  • Összegzés: a humor lehet kritika, játék vagy túlzás eszköze a költészetben.
Applicazioni utilizzate
ChatGPT
Google Tanterem
Tankockák (Learningapps)
Programma di valutazione

Ezen az órán részfeladatokat értékelnék csak, de nem feltétlenül osztályzatokkal, mert mindenki más.

A kreativitást kifejezetten nehéz számokkal értékelni. Önmagában az igyekezetet, hogy sikerült megírni a verset, már azt is értékelném (akár kis 5-össel). De a vers minőségét sokkal nehezebb értékelni, mert nagyon szubjektív, mindenki számára más a kritériuma egy jó versnek, én pedig egyedül nem tudok zsűri lenni (de ami nagyon jó nyelvileg, szókincsben minőségi,. stb., arra adnék plusz egy kis 5-öst). Óvatosan bánnék ez utóbbi értékeléssel.

A szövegkitöltős illetve a szókincsfeladatok értékelhetők az általam használt pecsétekkel, melyekből ha 5-öt összegyűjt valaki, kaphat egy kis 5-öst. A feladatok bősége és jellege határozza meg, hogy akár kis 5-öst is adok-e egy-egy feladatért. 

 

Compiti a casa, project task

Házi feladat (választható): 

1. Keress még több verset a fenti költőktől, és hozd el következő órára a kedvencedet. 

2. Írj egy rövid, vicces verset a saját „betegség napodról” vagy egy tanári élményről.