- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
A múlt órán a szavakról és a szavak jelentéséről beszéltünk.
A mai órán megnézzük, hogy hány jelentése lehet egy szónak.
A szavaknak van hangalakjuk és ahhoz kapcsolódó jelentésük. Ha kimondjuk, hogy alma, az a szó hangalakja. Mikor kiejtjük az alma szót, rögtön eszünkbe jut az a piros, kerek gyümölcs.
Ez az alma jelentése.
- Tud valaki más jelentést is társítani az almához? - NEM!
- Szuper, menjünk tovább, mi a helyzet a könyv szavunkkal? -…
- Nem jut eszünkbe más, mint a téglalap alakú tárgy, amelyben lapok és betűk sorakoznak. Nagyszerű, akkor máris megtanultuk, hogy :
Egyjelentésű szónak nevezzük azokat a szavakat, amelyek hangalakjához csakis egyetlen jelentés társul.
3 oszlopba sorakoztattam fel szavakat a táblán. Nézzük meg, hogy melyik oszlopra vonatkozik az előbbi szabály. Ki tudja megmondani?..
EGYJELENTÉSŰ SZAVAK: kilenc, hétfő, rádió, jegesmedve
TÖBBJELENTÉSŰ SZAVAK: zebra - gyalogátjáró – állat / toll – íróeszköz – madártoll / körte – gyümölcs – világító izzó
A jelentések között van-e kapcsolat? A zebránál mindkettő csíkos. Mindkettőt írásra használták, régen madártollal írtak. A körténél is formai hasonlóságot láthatunk.
Ha a jelentések között találunk valami közös tulajdonságot, összefüggést ezeket úgy nevezzük, hogy Többjelentésű szavak.
AZONOS ALAKÚ SZAVAK: fog – rágószerv – kézben tart / dob – ütős hangszer – elhajít valamit / korom – égéstermék – éveim száma
Van-e kapcsolat a jelentések között? ..Nincs!
Tehát ha a jelentések között nincs kapcsolat, azokat a szavakat Azonos alakú szavaknak nevezzük.
Az anyag átadást követően 4 csoportra bontom az osztályt és borítékokat osztok ki. Minden borítékban 4 kép van és van egy kakukktojás (egyjelentésű szó). A többi kép jelentése vagy azonos alakú, vagy többjelentésű szó lehet. Ezeket kell csoportmunkában meghatározzák a gyerekek. A végén a helyes megfejtések átbeszélése után a kakukktojások kezdőbetűiből az óra VÉGE szó jön ki.
A gyerekek a tananyagátadást követően csoportmunkában dolgozhatnak, így az értékelés folyamatos szóbeli visszajelzéssel történik.