Egyjelentésű, Többjelentésű és Azonos alakú szavak – piani di lezione e project task completati

Tipologia di piano
Piano di lezione
Settore
Oktatás
Argomento / Materia
szavak
Materie tecniche/professionali
Competenze e abilità da sviluppare
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Competenze e abilità professionali da sviluppare
kommunikáció
Metodo didattico
csoportmunka
Obiettivi di apprendimento
megértik az összefüggéseket, felfedezik a jelentések közötti kapcsolódást vagy épp azt, hogy a jelentések között nincs összefüggés
Concetti
egyjelentésű, többjelentésű és azonos alakú
Strumenti necessari
tábla
Durata
45'
Introduzione e preparazione della lezione / project task

A múlt órán a szavakról és a szavak jelentéséről beszéltünk.

A mai órán megnézzük, hogy hány jelentése lehet egy szónak. 

A szavaknak van hangalakjuk és ahhoz kapcsolódó jelentésük. Ha kimondjuk, hogy alma, az a szó hangalakja. Mikor kiejtjük az alma szót, rögtön eszünkbe jut az a piros, kerek gyümölcs

Ez az alma jelentése

  • Tud valaki más jelentést is társítani az almához? - NEM! 
  • Szuper, menjünk tovább, mi a helyzet a könyv szavunkkal? -…
  • Nem jut eszünkbe más, mint a téglalap alakú tárgy, amelyben lapok és betűk sorakoznak. Nagyszerű, akkor máris megtanultuk, hogy :

Egyjelentésű szónak nevezzük azokat a szavakat, amelyek hangalakjához csakis egyetlen jelentés társul

3 oszlopba sorakoztattam fel szavakat a táblán. Nézzük meg, hogy melyik oszlopra vonatkozik az előbbi szabály. Ki tudja megmondani?..

EGYJELENTÉSŰ SZAVAK: kilenc, hétfő, rádió, jegesmedve

Realizzazione della lezione / project task

TÖBBJELENTÉSŰ SZAVAK: zebra  - gyalogátjáró – állat / toll – íróeszköz – madártoll / körte – gyümölcs – világító izzó

A jelentések között van-e kapcsolat? A zebránál mindkettő csíkos. Mindkettőt írásra használták, régen madártollal írtak. A körténél is formai hasonlóságot láthatunk.

Ha  a jelentések között találunk valami közös tulajdonságot, összefüggést ezeket úgy nevezzük, hogy Többjelentésű szavak

AZONOS ALAKÚ SZAVAK:  fog – rágószerv – kézben tart / dob – ütős hangszer – elhajít valamit / korom – égéstermék – éveim száma

Van-e kapcsolat a jelentések között? ..Nincs!

Tehát ha a jelentések között nincs kapcsolat, azokat a szavakat Azonos alakú szavaknak nevezzük.

 

Az anyag átadást követően 4 csoportra bontom az osztályt és borítékokat osztok ki. Minden borítékban 4 kép van és van egy kakukktojás (egyjelentésű szó). A többi kép jelentése vagy azonos alakú, vagy többjelentésű szó lehet. Ezeket kell csoportmunkában meghatározzák a gyerekek. A végén a helyes megfejtések átbeszélése után a kakukktojások kezdőbetűiből az óra VÉGE szó jön ki. 

Programma di valutazione

A gyerekek a tananyagátadást követően csoportmunkában dolgozhatnak, így az értékelés folyamatos szóbeli visszajelzéssel történik.