Egyjelentésű, Többjelentésű és Azonos alakú szavak – lesson / project plan

Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Oktatás
Thema, Lernbereich
szavak
Berufsbezogene Fächer
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
IKT (információ, kommunikáció, technológia)
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Produktivitás és számonkérhetőség
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
kommunikáció
Unterrichtsmethode
csoportmunka
Lern- und Entwicklungsziele
megértik az összefüggéseket, felfedezik a jelentések közötti kapcsolódást vagy épp azt, hogy a jelentések között nincs összefüggés
Konzepte
egyjelentésű, többjelentésű és azonos alakú
Erforderliche Werkzeuge
tábla
Dauer
45'
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans

A múlt órán a szavakról és a szavak jelentéséről beszéltünk.

A mai órán megnézzük, hogy hány jelentése lehet egy szónak. 

A szavaknak van hangalakjuk és ahhoz kapcsolódó jelentésük. Ha kimondjuk, hogy alma, az a szó hangalakja. Mikor kiejtjük az alma szót, rögtön eszünkbe jut az a piros, kerek gyümölcs

Ez az alma jelentése

  • Tud valaki más jelentést is társítani az almához? - NEM! 
  • Szuper, menjünk tovább, mi a helyzet a könyv szavunkkal? -…
  • Nem jut eszünkbe más, mint a téglalap alakú tárgy, amelyben lapok és betűk sorakoznak. Nagyszerű, akkor máris megtanultuk, hogy :

Egyjelentésű szónak nevezzük azokat a szavakat, amelyek hangalakjához csakis egyetlen jelentés társul

3 oszlopba sorakoztattam fel szavakat a táblán. Nézzük meg, hogy melyik oszlopra vonatkozik az előbbi szabály. Ki tudja megmondani?..

EGYJELENTÉSŰ SZAVAK: kilenc, hétfő, rádió, jegesmedve

Umsetzung des Unterrichts / Projektplans

TÖBBJELENTÉSŰ SZAVAK: zebra  - gyalogátjáró – állat / toll – íróeszköz – madártoll / körte – gyümölcs – világító izzó

A jelentések között van-e kapcsolat? A zebránál mindkettő csíkos. Mindkettőt írásra használták, régen madártollal írtak. A körténél is formai hasonlóságot láthatunk.

Ha  a jelentések között találunk valami közös tulajdonságot, összefüggést ezeket úgy nevezzük, hogy Többjelentésű szavak

AZONOS ALAKÚ SZAVAK:  fog – rágószerv – kézben tart / dob – ütős hangszer – elhajít valamit / korom – égéstermék – éveim száma

Van-e kapcsolat a jelentések között? ..Nincs!

Tehát ha a jelentések között nincs kapcsolat, azokat a szavakat Azonos alakú szavaknak nevezzük.

 

Az anyag átadást követően 4 csoportra bontom az osztályt és borítékokat osztok ki. Minden borítékban 4 kép van és van egy kakukktojás (egyjelentésű szó). A többi kép jelentése vagy azonos alakú, vagy többjelentésű szó lehet. Ezeket kell csoportmunkában meghatározzák a gyerekek. A végén a helyes megfejtések átbeszélése után a kakukktojások kezdőbetűiből az óra VÉGE szó jön ki. 

Evaluierungsplan

A gyerekek a tananyagátadást követően csoportmunkában dolgozhatnak, így az értékelés folyamatos szóbeli visszajelzéssel történik.