Fekvésváltás – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Szektor
Oktatás
Témakör, tanulási terület
Fekvésváltás
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő kompetenciák, készségek
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Fejlesztendő szakmai kompetenciák, készségek
Fekvésváltás
Módszer, tanulásszervezési
szemléltetés
Közoktatási tantárgy(ak)
Tanulási, fejlesztési célok
Természetes, laza testtartás, komfortérzet megtalálása, biztonságos hangszertartás
Fogalmak
Testtartás, balkéz érzetek, karsúly, skála, intonáció, népdal
Szükséges eszközök
Hegedű, vonó, kottaállvány, kotta, tájékoztató füzet, hangjegyfüzet
Időtartam
30 perc
Óra előtt vagy projekthez kiadott anyagok

Dénes-Réger-Németh: Hegedű ABC
Editio Musica Budapest, Z.14098

Az óra / projekt bevezető része, előkészítése

Elmondom, hogy a következő hetekben a
fekvésváltást fogjuk tanulni és ennek
előkészítéséhez milyen módszereket fogok
alkalmazni

Egyenes testtartás: fontos a természetesség
- tornagyakorlat: húzza föl a vállait a
füléhez, ebben a helyzetben vigye hátra,
majd ejtse le
- a hegedűtartásnál a nyakizmok oldottak
legyenek, a fej súlya lazán, de határozottan
billenjen a hegedűre
- ha a test bármely része szorít, akár az
arcizmok, akár a vádli, az akadályoztathatja
a többi izom oldottságát, minden izom
kihatással van a többire
- kérem, hogy érezze, hogy elterülnek a
cipőben a lábujjak, laza a lábfej
- a két kart úgy emeljük fel a magasba, hogy
a vállak ne feszüljenek, majd leejtjük őket,
engedve a föld vonzásának

Az óra / projekt megvalósítása

Skála pedagógus felügyeletével: ha
szükségét látom, akkor kap instrukciót akkor
is, miközben játszik
Megbeszéljük az előjegyzést, mielőtt
játszani kezdené a skálát. Elmondom, hogy - először külön vonóval, milyen vonásokat,
ritmusokat kérek. Figyelek, hogy telt,
egyenletes hangon, lendületes vonóhúzással
játsszon. A vonóhúzásnál az ujjak kövessék
a jobb kar természetes mozdulatainak
irányát. A billentés tenyérből történjen. A
kötéseken belül foglalja össze a hangokat.
Húrváltás gördülékeny legyen.

Tananyag készítéséhez használt alkalmazás
Canva
Értékelési terv

- Megkérdezem hogyan érezte magát az
órán, átbeszéljük, mire figyeljen az otthoni
gyakorlásnál
- Ő fogalmazza meg a tanult és gyakorlandó
feladatokat
- Beírom a tájékoztató füzetbe az
instrukciókat, házi feladatot

Differenciálás

Miután többször eljátssza az órán,
alájátszom az alsó szólamot, ezáltal a
növendék zenei élményhez jut.
Felhívom a növendék figyelmét, hogy ne
csak a saját szólamára figyeljen, a közös
zenélés élményére is.

Házi feladat, projektfeladat

D-dúr skála vonásokkal, kötésekkel
Hej, Rózsa... népdal I.pos.