MI az informatikai rendszerüzemeltetésben – Óraterv

Terv típusa
Óraterv
Bővebb szakterület
Információs és kommunikációs technológiák
Témakör, tanulási terület
Mesterséges intelligencia alkalmazása az informatikai rendszerüzemeltetésben
Szakmai tantárgy(ak)
Évfolyam
Fejlesztendő "puha" kompetenciák, készségek
Digitális készségek
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Feljesztendő szakmai/tantárgyi készségek
Monitoring, automatizált üzemeltetési folyamatok, biztonsági és adatvédelmi szemlélet fejlesztése.
Tanítási, tanulásszervezési módszer
Tanári előadás
Tanulási, fejlesztési célok
Az óra végére a diákok képesek lesznek megérteni, hogyan támogatja a mesterséges intelligencia a rendszerüzemeltetést monitoring, automatizálás és biztonság terén
Időtartam
45perc
Bevezető rész, előkészítés

Az óra bevezetésében Mango AI által animált fényképes videót használtam, amelyben a saját hangommal felolvasott szöveg hangzott el. Célom az volt, hogy szemléletes felütéssel bemutassam az MI jelenlétét és sokoldalú képességeit.

Megvalósítás részletes tervezése

A bevezetőt frontális magyarázat követte, a tanulók időnkénti bevonásával. A Gamma.app segítségével készített modern, vizuálisan rendezett diákat használtam az AI működésének, valamint az Azure AI Foundry rendszerüzemeltetésben betöltött szerepének bemutatására. Közösen áttekintettük, hogyan támogatja az MI a monitoringot, az automatizált üzemeltetési folyamatokat és a biztonsági feladatokat, valamint milyen előnyökkel és kockázatokkal jár ezek használata.

Az óra végén egy rövid beszélgetést kezdeményeztem, amelyben a diákok megoszthatták, milyen AI-megoldásokat használnak a mindennapokban, és milyen, számukra meglepő vagy elgondolkodtató élményeik voltak eddig a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A beszélgetés célja az volt, hogy személyes tapasztalataikra építve tovább mélyítsük az óra témáját, és erősítsük a kritikus gondolkodást.

Tananyagkészítéshez és az órai munkához használt alkalmazás
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Egyéb, az előző listában nem szereplő digitális eszköz
Mango AI
Értékelési terv

Az óra során formatív (fejlesztő) értékelést alkalmaztam. A tanulók megértését a frontális magyarázat közben feltett kérdésekkel, valamint az óra végi irányított beszélgetésben vizsgáltam. A szóbeli válaszokból és a diákok által megosztott személyes példákból felmértem, mennyire értik az MI szerepét a monitoring, az automatizált folyamatok és a biztonság területén. Az óra zárásaként rövid önreflexióra ösztönöztem őket, amelyben megfogalmazhatták, milyen AI-megoldásokat használnak, és mi volt számukra a legmeglepőbb élmény az MI kapcsán. Az értékelés célja a megértés támogatása és a gondolkodás fejlesztése volt, formális számonkérés nélkül.

Fájl csatolása