Type of plan
Óraterv
Sector
Információs és kommunikációs technológiák
Topic, learning area
Mesterséges intelligencia alkalmazása az informatikai rendszerüzemeltetésben
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Produktivitás és számonkérhetőség
Vocational competences, skills to be developed
Monitoring, automatizált üzemeltetési folyamatok, biztonsági és adatvédelmi szemlélet fejlesztése.
Teaching method
Tanári előadás
Learning and development goals
Az óra végére a diákok képesek lesznek megérteni, hogyan támogatja a mesterséges intelligencia a rendszerüzemeltetést monitoring, automatizálás és biztonság terén
Duration
45perc
Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Az óra bevezetésében Mango AI által animált fényképes videót használtam, amelyben a saját hangommal felolvasott szöveg hangzott el. Célom az volt, hogy szemléletes felütéssel bemutassam az MI jelenlétét és sokoldalú képességeit.

Implementation of the lesson / project plan

A bevezetőt frontális magyarázat követte, a tanulók időnkénti bevonásával. A Gamma.app segítségével készített modern, vizuálisan rendezett diákat használtam az AI működésének, valamint az Azure AI Foundry rendszerüzemeltetésben betöltött szerepének bemutatására. Közösen áttekintettük, hogyan támogatja az MI a monitoringot, az automatizált üzemeltetési folyamatokat és a biztonsági feladatokat, valamint milyen előnyökkel és kockázatokkal jár ezek használata.

Az óra végén egy rövid beszélgetést kezdeményeztem, amelyben a diákok megoszthatták, milyen AI-megoldásokat használnak a mindennapokban, és milyen, számukra meglepő vagy elgondolkodtató élményeik voltak eddig a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. A beszélgetés célja az volt, hogy személyes tapasztalataikra építve tovább mélyítsük az óra témáját, és erősítsük a kritikus gondolkodást.

Digital tools used
ChatGPT
Gamma.app - prezentáció készítő
Other tool not included in the previous list
Mango AI
Evaluation plan

Az óra során formatív (fejlesztő) értékelést alkalmaztam. A tanulók megértését a frontális magyarázat közben feltett kérdésekkel, valamint az óra végi irányított beszélgetésben vizsgáltam. A szóbeli válaszokból és a diákok által megosztott személyes példákból felmértem, mennyire értik az MI szerepét a monitoring, az automatizált folyamatok és a biztonság területén. Az óra zárásaként rövid önreflexióra ösztönöztem őket, amelyben megfogalmazhatták, milyen AI-megoldásokat használnak, és mi volt számukra a legmeglepőbb élmény az MI kapcsán. Az értékelés célja a megértés támogatása és a gondolkodás fejlesztése volt, formális számonkérés nélkül.

Fájl csatolása