- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Nem szükséges.
Az óra előtt a diákok egy korábbi tanórán megismerkednek a soft skills és a hard skills ("puha" kompetenciák és szakmai készségek) fogalmakkal, illetve azok szerepével a munkavállalásban.
A tanár az óra előtt készít egy feladatlapot és képeket ChatGPT-vel , illetve egy hanganyagot NotebookLM segítségével (mindkettő az óratervhez csatolva).
Felhasznált források:
https://toggl.com/blog/100-soft-skills-questions-to-help-you-hire-top-talent
ChatGPT and NotebookLM generated material on the topic of soft skills
1. Bemelegítő, ráhangoló feladat (kiscsoportos és frontális) 5 perc
- A diákok háromfős csoportokban dolgoznak.
- A tanár kivetít vagy feladatlapon mutat két MI által generált képet és megkéri a diákokat, hogy találják ki milyen kérdéseket illusztrálnak a képek (lásd csatolmányok).
- A táblára, illetve a feladatlapra felkerül néhány hiányos, kiegészítendő interjú kérdés, hogy segítse a diákokat a kitalálásban.
- Miután sikerült kitalálni a kérdéseket, a tanár megkérdezi a tanulókat, milyen soft skilleket tesztelnek a kérdések egy állásinterjú során és ezek a készségek miért fontosak.
2. Hallott szöveg értése és jegyzetelés (önálló és pármunka) 7-8 perc
A diákok meghallgatnak egy NotebookLM által generált podcastot (témája: soft skillek tesztelése az állásintrjún) és leírnak legalább 7 készséget a beszélgetésben elhangzottakból (lásd link).
https://notebooklm.google.com/notebook/0ac57fca-8be7-41ff-8892-2e7bba3233e3/audio
- A podcast meghallgatása után a tanulók párban ellenőrzik a válaszaikat, majd csoportos ellenőrzés következik.
3. Soft skillek és meghatározások/ szómagyarázatok párosítása (önálló és pármunka) 9-10 perc
- A tanulók önállóan dolgoznak a feladatlapon, összepárosítják a "puha" kompetenciákat azok meghatározásaival, ha szükséges a tanár segít a szókinccsel (lásd csatolt feladatlap).
- A diákok ellenőrzik párban a megoldásaikat, majd frontális ellenőrzés következik. Röviden megbeszélik, melyek számukra az eddig ismeretlen, új kompetenciák. Cél a fogalmak pontos megértése, illetve az új szavak, kifejezések megismerése.
4. Kommunikációs feladat (pármunka) 10-12 perc
- A diákok párban interjút készítenek egymással, a feladatlap kérdéseit használják és további kiegészító kérdéseket tesznek fel, hogy több információhoz jussanak. A számukra legérdekesebb válaszokról egy-egy kulcsszóval rövid jegyzetet készítenek.
- Az interjúk végén néhány tanuló röviden beszámol a csoportnak egy-egy számukra érdekes vagy különös válaszról, amit a társuktól hallottak az interjú során.
5. Tudatosítás/ Soft skilleket tesztelő kérdések felismerése (csoportmunka és frontális) 7-8 perc
- A tanulók 3-4 fős csoportokban dolgoznak és megpróbálják beazonosítani melyik interjú kérdés melyik kompentenciát teszteli a korábban felsoroltak közül.
- A tanár segítségével a végén leellenőrzik a feladatot és megbeszélik a helyes válaszokat.
- Amennyiben marad még idő, a feladatalpon szereplő "Follow-up" további kérdéseit is megbeszélhetik.
6. Házi feladat 2 perc
- Soft skills interjú generálása ChatGPT-vel és Text to Speech (például ElevenLabs) alkalmazások felhasználásával - a tanulók válasszanak öt különböző interjú kérdést a feladalapon szereplő források kérdésbankjából, és az MI segítségével alkossanak olyan hangos interjút, amelyben a készség neve nem hangzik el. A beszélgetéseket a következő órán meghallgatjuk, és a diákok megpróbálják kitalálni, milyen készségekre utalnak az azokban szereplő kérdések.
- A tanulók írjanak önállóan öt soft skillt tesztelő interjú kérdést - ezeket is felhasználhatjuk a későbbiekben az órán, akár újabb interjúk készítésére.
- Kreatív szorgalmi feladat: Egy olyan kép generálása MI segítségével, amely vagy egy soft skillt, vagy egy "Would you rather...? típusú kérdést ábrázol. A képeket felhasználhatjuk a következő órán, arra hogy kitaláljuk mire utalnak, milyen kérdések rejlenek bennük, és mindez terméstetesen további órai beszélgetéseket eredményezhet.
A házi feladatra elkészített interjúk, kérdések és képek egyben visszajelzést adnak a tanárnak arról, hogy a diákok hogyan sajátították el az órán tanultakat. Az új szavak, fogalmak és készségek gyakorlása folytatódhat a következő órán/ órákon és a tanár kérheti a diákokat önértékelésre. A későbbiekben történhet írásbeli vagy szóbeli számonkérés.