Soft skills in the workplace – lesson / project plan

Type of plan
Lesson plan
Sector
Nem jellemző
Topic, learning area
Soft skillek ("puha" kompetenciák) tesztelése az állásinterjún - A munka világa
Competences, skills to be developed
Digitális készségek
Kezdeményezés és önirányítás
Kommunikáció és együttműködés
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Rugalmasság és alkalmazkodókészség
Professional competences, skills to be developed
szókincsbővítés (B2-C1-es szinten), hallott szöveg utáni jegyzetelés, kommunikációs készség, kritikus gondolkodás és problémamegoldás, kreativitás, munkahelyi kompetenciák fejlesztése/ tudatosítása
Teaching method
önálló feladatmegoldás
pármunka
kiscsoportos munka
kreatív alkotás
a CLIL alapelveinek beépítése a tanulási folyamatba
General subject(s)
Learning and development goals
A diákok megismerkednek a legfontosabb "puha" kompetenciákkal, új szókincset,fogalmakat sajátítanak el, megtanulják felismerni az állásinterjú kérdéseiben azokat, amelyek soft skilleket tesztelnek, illetve ezáltal számukra előnyös válaszokat tudnak adni.
Required tools
Számítógép, projektor vagy TV képernyő, mobiltelefonok vagy tabletek, feladatlapok nyomtatott vagy digitális formában
Duration
45 perc
Materials released before class or for a project

Nem szükséges.

Introductory part and preparation of the lesson / project plan

Az óra előtt a diákok egy korábbi tanórán megismerkednek a soft skills és a hard skills ("puha" kompetenciák és szakmai készségek) fogalmakkal, illetve azok szerepével a munkavállalásban.

A tanár az óra előtt készít egy feladatlapot  és képeket ChatGPT-vel , illetve egy hanganyagot NotebookLM segítségével (mindkettő az óratervhez csatolva).

Felhasznált források:

https://toggl.com/blog/100-soft-skills-questions-to-help-you-hire-top-talent

https://business.linkedin.com/talent-solutions/resources/interviewing-talent/behavioral-interview-questions-important-soft-skills

ChatGPT and NotebookLM generated material on the topic of soft skills

 

Implementation of the lesson / project plan

 1.  Bemelegítő, ráhangoló feladat (kiscsoportos és frontális)   5 perc

  • A diákok háromfős csoportokban dolgoznak.
  • A tanár kivetít vagy feladatlapon mutat két MI által generált képet és megkéri a diákokat, hogy találják ki milyen kérdéseket illusztrálnak a képek (lásd csatolmányok).
  • A táblára, illetve a feladatlapra felkerül néhány hiányos, kiegészítendő interjú kérdés, hogy segítse a diákokat a kitalálásban.
  • Miután sikerült kitalálni a kérdéseket, a tanár megkérdezi a tanulókat, milyen soft skilleket tesztelnek a kérdések egy állásinterjú során és ezek a készségek miért fontosak.

 2. Hallott szöveg értése és jegyzetelés (önálló és pármunka)  7-8 perc 

  • A diákok meghallgatnak egy NotebookLM által generált podcastot (témája: soft skillek tesztelése az állásintrjún) és leírnak legalább 7 készséget a beszélgetésben elhangzottakból (lásd link).

    https://notebooklm.google.com/notebook/0ac57fca-8be7-41ff-8892-2e7bba3233e3/audio

  • A podcast meghallgatása után a tanulók párban ellenőrzik a válaszaikat, majd csoportos ellenőrzés következik. 

 3. Soft skillek és meghatározások/ szómagyarázatok  párosítása (önálló és pármunka) 9-10 perc   

  • A tanulók önállóan dolgoznak a feladatlapon, összepárosítják a "puha" kompetenciákat azok meghatározásaival, ha szükséges a tanár segít a szókinccsel (lásd csatolt feladatlap).
  • A diákok ellenőrzik párban a megoldásaikat, majd frontális ellenőrzés következik. Röviden megbeszélik, melyek számukra az eddig ismeretlen, új kompetenciák. Cél a fogalmak pontos megértése, illetve az új szavak, kifejezések megismerése.

 4. Kommunikációs feladat (pármunka) 10-12 perc

  • A diákok párban interjút készítenek egymással, a feladatlap kérdéseit használják  és további kiegészító kérdéseket tesznek fel, hogy több információhoz jussanak. A számukra legérdekesebb válaszokról egy-egy  kulcsszóval rövid jegyzetet készítenek.
  • Az interjúk végén néhány tanuló röviden beszámol a csoportnak egy-egy számukra érdekes vagy különös válaszról, amit a társuktól hallottak az interjú során.

 5. Tudatosítás/ Soft skilleket tesztelő kérdések felismerése (csoportmunka és frontális) 7-8 perc

  • A tanulók 3-4 fős csoportokban dolgoznak és megpróbálják beazonosítani melyik interjú kérdés melyik kompentenciát teszteli a korábban felsoroltak közül.
  • A tanár segítségével a végén leellenőrzik a feladatot és megbeszélik a helyes válaszokat.
  • Amennyiben marad még idő, a feladatalpon szereplő "Follow-up" további kérdéseit is megbeszélhetik.

 6. Házi feladat 2 perc

  1. Soft skills interjú generálása ChatGPT-vel és Text to Speech (például ElevenLabs) alkalmazások felhasználásával - a tanulók válasszanak öt különböző interjú kérdést a feladalapon szereplő források kérdésbankjából, és az MI segítségével alkossanak olyan hangos interjút, amelyben a készség neve nem hangzik el. A beszélgetéseket a következő órán meghallgatjuk, és a diákok megpróbálják kitalálni, milyen készségekre utalnak az azokban szereplő kérdések.
  2. A tanulók írjanak önállóan öt soft skillt tesztelő interjú kérdést - ezeket is felhasználhatjuk a későbbiekben az órán, akár újabb interjúk készítésére.
  3. Kreatív szorgalmi feladat: Egy olyan kép generálása MI segítségével, amely vagy egy soft skillt, vagy egy "Would you rather...? típusú kérdést ábrázol. A képeket felhasználhatjuk a következő órán, arra hogy kitaláljuk mire utalnak, milyen kérdések rejlenek bennük, és mindez terméstetesen további órai beszélgetéseket eredményezhet.
Digital tools used
ChatGPT
Gemini
Google NotebookLM
Other tool not included in the previous list
ElevenLabs - Text to speech
Evaluation plan

A házi feladatra elkészített interjúk, kérdések és képek egyben visszajelzést adnak a tanárnak arról, hogy a diákok hogyan sajátították el az órán tanultakat.  Az új szavak, fogalmak és készségek gyakorlása folytatódhat a következő órán/ órákon és a tanár kérheti a diákokat önértékelésre. A későbbiekben történhet írásbeli vagy szóbeli számonkérés.