Penrose triangle feladat:
A feladat négy részből áll. Az első részében szabadkézzel kell lehetetlen háromszöget rajzolni. A feladat második részében számítógépes grafikai programban (Illustrator) fogjuk a háromszöget megrajzolni, majd az Illustratorban készült lapokat felhasználva saját fotóból szürreáls fotógrafikát fogunk készíteni belőle. A feladat negyedik része pedig egy “valódi” penrose háromszög építése (például legóból), amelyet le is kell fotózni. A három részfeladatot egy kollázson kell bemutatni az értékeléskor. A feladatokról készítsetek munka közben is képeket (werkfotó), hogy a végén legyen mit dokumentálni.
A témával foglalkozó alkotóművészek:
Oscar Reutersvärd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Reutersvärd
Maurits Cornelis Escher:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher
http://www.mcescher.com/gallery/
Orosz István:
http://www.erdekesvilag.hu/orosz-istvan-az-anamorfozis-magyar-mestere/
https://www.kollergaleria.hu/artist/orosz_istvan-26-hu
Farkas Tamás:
http://www.farkas-tamas.hu/4a.html
impossible shapes:
https://im-possible.info/english/articles/real/real4.html
INSPIRÁCIÓ:
https://www.youtube.com/watch?v=Bzlv0XU3Lwc
https://www.youtube.com/watch?v=rRSeHeHAZmw
https://www.youtube.com/watch?v=fYeU-cdawZA
https://www.youtube.com/watch?v=Hd18IW42r1g
https://www.youtube.com/watch?v=uDlVFZET4Tc
https://www.youtube.com/watch?v=qJGT-aZKCYk
https://www.youtube.com/watch?v=4-1GGrcrlPQ
waterfall:
https://www.youtube.com/watch?v=0v2xnl6LwJE&list=PLa5Z2Dg1ixCfZMBOoBMGTUlS1GqrB_Jk8
https://www.youtube.com/watch?v=Lwm-yGCjOjU&list=PLa5Z2Dg1ixCfZMBOoBMGTUlS1GqrB_Jk8&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=wbi8-L-TJkA&list=PLa5Z2Dg1ixCfZMBOoBMGTUlS1GqrB_Jk8&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=8leA2SWBzc0
1. Lehetetlen háromszög rajzolása:
Rajzolj lehetetlen háromszöget szabadkézzel. A szükséges eszközök: rajzlap, vagy rajztömb (tetszőleges méretben), ceruza és tűfilc, vonalzó. Dokumentáljátok a munkát, és az elkészült rajzot reprózzátok le!
Inspiráció és segítség:
https://www.youtube.com/watch?v=W9ErGC87auI
https://www.youtube.com/watch?v=ZW0evffIxEM
2. Lehetetlen háromszög rajzolása illustratorban:
https://www.youtube.com/watch?v=gSW8GZonn0s&list=UUxf0wzAQaN475PEGJygJBEw&index=
3. Szürreális fotógrafika készítése a háromszögből:
https://www.youtube.com/watch?v=uVwNzo-VyoU&list=UUxf0wzAQaN475PEGJygJBEw&index=8
3. “Térbeli” lehetetlen háromszög építése:
https://www.youtube.com/watch?v=5VFCmRojWso
https://www.youtube.com/watch?v=_B2D5h74mMA
Gyakorlati feladat: manuális rajz készítése a penrose háromszögről. Használható eszközök: rajztömb, ceruza, tűfilc, vonalzó. A háromszöget Adobe Illustratorban is meg kell rajzolni. Ez a feladat kezdőknek sem túl nehéz. Három párhuzamos vonal 60o-os forgatással, majd a vonalak végeit kell a megfelelő helyre igazítani. A vektoros rajzból könnyen lehet Photoshop maszkot létrehozni a fotógrafikához. A feladat célja, hogy a manuális munkát össze kapcsolja a grafikai programok alkalmazásával. A végeredmény pedig egy saját fényképből készült fotógrafika. A feladathoz célszerű oktatóvideókat használni.
Az értékelés szempontjai:
1. a részfeladatok megléte (manuális rajz, Illustrator rajz, Photoshop grafika, saját tárgyról fotó - legóból épített penrose háromszög)
2. manuális rajz értékelési szempontok: pontosság, az illúzió, a térhatás, a grafikai techinkák (tónusok, satírozás, sraffozás), háttér kidolgozása
3. illustrator grafika értékelési szempontok: pontosság, illúzió, vonalvégek csatlakozása, kontúrvonal, alakzatok kitöltése, kitöltőminták, háttér, térhatás, összhatás
4. Photoshop értékelési szempontok: pontosság, maszkhasználat, smart object alkalmazása, smart filter alkalmazása, alakzatok kitöltése, háttér, térhatás, összhatás, kompozíció
5. legóból épített penrose háromszög fotó készítése: élesség, térhatás, összhatás, illúzió, megfelelő objektí alkalmazása
Példák a tanári értékelés szempontjaira:
https://drive.google.com/file/d/197rvTTccEYG0ub9M04u2NvXBNQZFDwyN/view?usp=sharing
Kreatív, művészeti tárgyakat tanítok fotósoknak és dekoratőröknek. Az órák célja részben a számítógépes grafikai programok elsajátítása, másrészt pedig az alapvető vizuális készségek és tervezési szabályok megismerése és azok alkalmazása. Az órai munka keretét a tanár-diák kontextusból egy életszerűbb, megrendelő-megbízott kontextusba helyezem át. Én, mint egy reklámügynökség művészeti vezetője megbízom a tanulókat egy komoly munkával, amelyre pályázni lehet. A pályázat győztese az lesz, aki a legtöbb szempontból képes a követelményeknek megfelelni. A feladatok megoldásához megkapják az összes információt. Előre tisztázzuk a munka célját, és az értékelés alapvető szempontjait (például: tagolás, elrendezés, ismétlés, kontraszt). Fontos, hogy ezek a szempontok egyértelmű és objektív szempontok legyenek, amelyeket a csoport minden tagja ért és elfogad. Az értékelés általában egy közös prezentáció, amely keretében mindenki bemutatja a saját munkáját. A tanulók egy átlag csoportban a legkülönfélébb stílussal és igényességgel oldják meg a feladatot. A munkák között hatalmas a kontraszt mind stílusban, mind pedig a kivitelezésben. Egy biztos, hogy az összes munkában a tanulók saját szubjektív értékei jelennek meg a leghatározottabban. Az átlag tanulónak a mű elsősorban a saját szubjektív világának a kivetülése, és csak másodsorban felel meg az értékelés szabályainak. A „mert nekem így tetszik” álláspont szubjektív álláspont, és nagyon nehéz elérni, hogy a tanuló képes legyen ettől - az egyébként igen kényelmes - nézőponttól eltávolodni. A problémát nem, vagy csak részben oldja meg az előre meghatározott szakmai szempontok számonkérése. A csoport tagjai irigykedve figyelik egymás munkáját. Lesznek, akik marginalizálódnak és kialakulnak a a „véd és dacszövetség” csoportok. Egy ilyen helyzetben nehéz úgy értékelni a csoport munkáját, hogy az mindenki számára megnyugtató legyen és növelje az aktivitást. Ha én osztom a jegyeket, az a csoport szemében elsősorban szubjektív döntésnek fog tűnni, még akkor is, ha a jó előre megállapított szabályrendszerre hivatkozom. De ha az értékelésbe bevonom a csoportot, úgy nagyobb esély van a szubjektív ítéletek kiszűrésére. Az értékelés alapvető szempontjai szerint mindenkinek adok egy jegyet. Az értékelés az osztályzásnak megfelelően 1-től 5-ig terjed. Mindenki kap egy jegyet a munkájára, majd a jegyek összegét felírom a csoportnak a táblára.
Egy 15 fős csoport esetében egy szerkesztés feladatra az alábbi osztályzatokat adtam:
Ha a pontokat elosztom a csoport létszámával, akkor 3,2-es átlagot kapok. Az első körben csak a csoportátlagot mondom meg és a csoport munkát értékelem. A névtelenség miatt ez már egy olyan információ a csoportnak, amelyből objektív következtetéseket tudnak levonni. Közepesre sikerült megoldaniuk a feladatot, de vajon ki kaphat ötöst? Hányan kaphatnak 4-est, vagy 3-ast? A legfontosabb, hogy az egész csoport motivált legyen, és képesek legyenek maguk között kialakítani egyfajta értékrendet a már meghatározott szempontok alapján. Hagyni kell, hogy ők maguk alkalmazzák a feladathoz kapott szempontokat és egymás között döntsék el, mi legyen a munkák sorrendje. Nagyon fontos, hogy az első körbe semmiképp ne szóljak bele. Ebben a szakaszban csakis moderátor szerepet tölthetek be. Ez a helyzet nagyon sok értékes információval szolgálhat a csoportról, amelyek ismeretében könnyebb lesz jó irányba motiválni őket. Ki fog derülni, hogyan értelmezték az értékelés szempontjait. Fontos visszajelzés, hogy vajon mennyire egyezik meg a csoport értékelése az enyémmel? Vajon ugyanazokat a munkákat tartják majd a legjobbnak, mint én? Melyik munkát fogják a legkevésbé értékelni? Képesek lesznek-e megfogalmazni a véleményüket? Amennyiben a csoport önértékelése sikeres és meggyőző, de nem teljesen egyezik az eredeti célkitűzéssel, nem feltétlen szükséges azonnal számon kérni a közösen elfogadott értékelési szempontokat. Az a legfontosabb, hogy a csoportban elindult egy folyamat, amelybe nem szabad direkt módon beavatkozni. Ebben az esetben a fejlődésnek sokkal nagyobb teret és lehetőséget ad az egyéni konzultáció. Ha a csoport önértékelése irreális, akkor muszáj velük közölni az érdemjegyek számát. Ettől a ponttól kezdve számukra a legfontosabb kérdés az lesz, hogy vajon ki kapta az érdemjegyeket? Ki kapta az 1-est? És kik kaptak 5-öst? Nehéz feladat, de következetesen el kell várni a csoporttól, hogy ők maguk osszák szét a jegyeket egymás között. Csak a legvégső esetben szabad nyilvánosságra hozni a saját, név szerinti értékelésemet. Ha sikerül megszüntetni a tanár-diák fronton kialakult demarkációs vonalat, akkor van esély, hogy a csoport képes lesz az objektív önértékelésre. Ha csoportszinten nem működik az önértékelés, akkor visszatérek az eredeti felálláshoz, és mint „művészeti vezető” az előre lefektetett szempontok szerint értékelni a munkáikat.
II. ADOBE PORTFOLIO
Saját portfólió összeállítása a Creative Cloudban, az Adobe Portfolio online tartalomszerkesztő alkalmazásával. Válogassátok ki és csoportosítsátok a legjobban sikerült iskolai feladataitokat. A képek rendszerezéséhez és feltöltéséhez használjátok a Lightroom desktop és online alkalmazást. Válasszatok sablont, és alakítsátok át úgy, hogy passzoljon a saját stílusotokhoz.
Inspiráció:
https://portfolio.adobe.com/examples/photography
Portfolio tutorials:
https://helpx.adobe.com/creative-cloud/how-to/create-portfolio-website.html
YouTube tutorials: