Radnóti Miklós eclogái - bevezető óra – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Nem jellemző
Tema, učno področje
Műfajelmélet, verselemzés
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Ismeretbővítés, önálló gondolkodás.
Metoda poučevanja
magyarázat
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére a diákok képesek lesznek az ecloga műfaji jellegzetességeinek felimerésére, bemutatására.
Koncepti
ecloga, időmértékes verselés, hexameter
Potrebna orodja
füzet, szöveggyűjtemény, okostábla
Trajanje
45 perc
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt
  • 2 perc - Adminisztráció jelenlét felszerelés
  • 2 perc - Az óra céljának  meghatározása:
    • Megismertetni a tanulókat az ecloga műfajával, történetével és Radnóti eclogáinak jelentőségével.
    • A hexameter szerkezetének megértetése.
    • Az Első ecloga értelmezése: tematikai, formai és hangulati szempontból.
    • Kreatív gondolkodás ösztönzése a házi feladaton keresztül.
  • Ráhangolódás a tanórára
  • Előző órai ismeretek felidézése néhány mondatban (Radnóti élete)
Izvajanje učne ure/projekta
1. Ráhangolódás / Bevezetés (5 perc)
  • Rövid beszélgetés: Mit jelent az, hogy „idill”? Ismernek-e pásztorokat/természetábrázolást irodalomból?
  • Bevezető kérdés: „Milyen lehet pásztoridillt írni egy világháború idején?”
2. Műfaji áttekintés – Az ecloga (6 perc)

Tanári magyarázat:

  • Az ecloga eredetileg antik lírai műfaj, a római költészetben Vergilius tette híressé.
  • Pásztori költemény, gyakran párbeszédes formájú, idilli hangulatot áraszt.
  • Az idill sokszor feszültségbe kerül a valósággal – ez Radnótinál különösen hangsúlyos.

Kulcsszavak a táblára:

  • ecloga
  • pásztori
  • idill
  • antik hagyomány
  • dialogikus forma
3. A hexameter magyarázata (6 perc)

9. évfolyamon tanultak felelevenítése

  • A hexameter időmértékes verssor, 6 verslábból áll, daktilusok és spondeusok váltakoznak.
  • Az utolsó előtti versláb mindig daktilus, az utolsó spondeus vagy trocheus.

Gyakorló feladat:

  • Egy Radnóti-hexameter ("Régen láttalak erre, kicsalt a rigók szava végre?") közös tagolása, verslábak megjelölése.
4. Az Első ecloga elemzése (20 perc)
  • Szempontok:
    • Forma: hexameter, ecloga párbeszédes formája.
    • Szereplők: Pásztor és a Költő
    • Téma: értelmiségi lét, háborús fenyegetettség, morális felelősség.
    • Hangulat: melankolikus, feszültséggel teli, de intellektuálisan fegyelmezett.
  • Tanári kérdések a szöveghez (válaszokat diákokkal együtt keresve):
    • Ki beszél és kihez?
    • Mi a konfliktus a két szereplő között? Miből adódik? Valós-e ez a konfliktus?
    • Hogyan jelenik meg a háború árnyéka a versben?
    • Melyik magyar költőre ismersz a versben?
    • Mit jelképes a tölgy?
    • Milyen színek jelennek meg?
    • Milyen évszak jelenik meg a versben?
  • Rövid tanári összegzés:
    • Radnóti az antik műfajt kortárs tartalommal tölti meg.
    • A 21. században is érvényes mondanivalót hordoz.
5. Óra zárása, házi feladat (5 perc)

Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!

  • Tartalmazza:
    • Radnóti neve,
    • az „ecloga” szó magyarázata,
    • az Első ecloga egyik idézete,
    • képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját. 

📩 Leadás: a Kréta levelező rendszerén keresztül PDF-ben vagy link formájában a következő órára.

Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Canva
ChatGPT
Načrt vrednotenja
3 perc

Frontális beszélgetés

  • Pozitívumok kiemelése.
  • Fejlesztendő területek kiemelése.
  • Tanulnivaló tananyag pontosítása.
  • Érdeklődés, hogy milyen nehézségeket látnak a tanulók az elsajátítandó tananyagban.
Domača naloga, projektna naloga

Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!

  • Tartalmazza:
    • Radnóti neve,
    • az „ecloga” szó magyarázata,
    • az Első ecloga egyik idézete,
    • képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.