- Prijava ali Registracija za objavo komentarjev
Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Nem jellemző
Tema, učno področje
Műfajelmélet, verselemzés
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
Ismeretbővítés, önálló gondolkodás.
Metoda poučevanja
magyarázat
Predmet(-i) javnega izobraževanja
Cilji učenja in razvoja
Az óra végére a diákok képesek lesznek az ecloga műfaji jellegzetességeinek felimerésére, bemutatására.
Koncepti
ecloga, időmértékes verselés, hexameter
Potrebna orodja
füzet, szöveggyűjtemény, okostábla
Trajanje
45 perc
Uvodni del učne ure / Priprave na projekt
- 2 perc - Adminisztráció jelenlét felszerelés
- 2 perc - Az óra céljának meghatározása:
- Megismertetni a tanulókat az ecloga műfajával, történetével és Radnóti eclogáinak jelentőségével.
- A hexameter szerkezetének megértetése.
- Az Első ecloga értelmezése: tematikai, formai és hangulati szempontból.
- Kreatív gondolkodás ösztönzése a házi feladaton keresztül.
- Ráhangolódás a tanórára
- Előző órai ismeretek felidézése néhány mondatban (Radnóti élete)
Izvajanje učne ure/projekta
1. Ráhangolódás / Bevezetés (5 perc)
- Rövid beszélgetés: Mit jelent az, hogy „idill”? Ismernek-e pásztorokat/természetábrázolást irodalomból?
- Bevezető kérdés: „Milyen lehet pásztoridillt írni egy világháború idején?”
2. Műfaji áttekintés – Az ecloga (6 perc)
Tanári magyarázat:
- Az ecloga eredetileg antik lírai műfaj, a római költészetben Vergilius tette híressé.
- Pásztori költemény, gyakran párbeszédes formájú, idilli hangulatot áraszt.
- Az idill sokszor feszültségbe kerül a valósággal – ez Radnótinál különösen hangsúlyos.
Kulcsszavak a táblára:
- ecloga
- pásztori
- idill
- antik hagyomány
- dialogikus forma
3. A hexameter magyarázata (6 perc)
9. évfolyamon tanultak felelevenítése
- A hexameter időmértékes verssor, 6 verslábból áll, daktilusok és spondeusok váltakoznak.
- Az utolsó előtti versláb mindig daktilus, az utolsó spondeus vagy trocheus.
Gyakorló feladat:
- Egy Radnóti-hexameter ("Régen láttalak erre, kicsalt a rigók szava végre?") közös tagolása, verslábak megjelölése.
4. Az Első ecloga elemzése (20 perc)
- Szempontok:
- Forma: hexameter, ecloga párbeszédes formája.
- Szereplők: Pásztor és a Költő
- Téma: értelmiségi lét, háborús fenyegetettség, morális felelősség.
- Hangulat: melankolikus, feszültséggel teli, de intellektuálisan fegyelmezett.
- Tanári kérdések a szöveghez (válaszokat diákokkal együtt keresve):
- Ki beszél és kihez?
- Mi a konfliktus a két szereplő között? Miből adódik? Valós-e ez a konfliktus?
- Hogyan jelenik meg a háború árnyéka a versben?
- Melyik magyar költőre ismersz a versben?
- Mit jelképes a tölgy?
- Milyen színek jelennek meg?
- Milyen évszak jelenik meg a versben?
- Rövid tanári összegzés:
- Radnóti az antik műfajt kortárs tartalommal tölti meg.
- A 21. században is érvényes mondanivalót hordoz.
5. Óra zárása, házi feladat (5 perc)
Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!
- Tartalmazza:
- Radnóti neve,
- az „ecloga” szó magyarázata,
- az Első ecloga egyik idézete,
- képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.
📩 Leadás: a Kréta levelező rendszerén keresztül PDF-ben vagy link formájában a következő órára.
Digitalne naprave, ki se uporabljajo za ustvarjanje lastne vsebine
Canva
ChatGPT
Načrt vrednotenja
3 perc
Frontális beszélgetés
- Pozitívumok kiemelése.
- Fejlesztendő területek kiemelése.
- Tanulnivaló tananyag pontosítása.
- Érdeklődés, hogy milyen nehézségeket látnak a tanulók az elsajátítandó tananyagban.
Domača naloga, projektna naloga
Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!
- Tartalmazza:
- Radnóti neve,
- az „ecloga” szó magyarázata,
- az Első ecloga egyik idézete,
- képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.