- Anmelden oder Registrieren, um Kommentare verfassen zu können
Plantyp
Unterrichtsplan
Bereich
Nem jellemző
Thema, Lernbereich
Műfajelmélet, verselemzés
Klasse
Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Berufliche Kompetenzen, zu entwickelnde Fähigkeiten
Ismeretbővítés, önálló gondolkodás.
Unterrichtsmethode
magyarázat
Allgemeine(s) Fach,Fächer
Lern- und Entwicklungsziele
Az óra végére a diákok képesek lesznek az ecloga műfaji jellegzetességeinek felimerésére, bemutatására.
Konzepte
ecloga, időmértékes verselés, hexameter
Erforderliche Werkzeuge
füzet, szöveggyűjtemény, okostábla
Dauer
45 perc
Einführungsteil und Vorbereitung des Unterrichts- / Projektplans
- 2 perc - Adminisztráció jelenlét felszerelés
- 2 perc - Az óra céljának meghatározása:
- Megismertetni a tanulókat az ecloga műfajával, történetével és Radnóti eclogáinak jelentőségével.
- A hexameter szerkezetének megértetése.
- Az Első ecloga értelmezése: tematikai, formai és hangulati szempontból.
- Kreatív gondolkodás ösztönzése a házi feladaton keresztül.
- Ráhangolódás a tanórára
- Előző órai ismeretek felidézése néhány mondatban (Radnóti élete)
Umsetzung des Unterrichts / Projektplans
1. Ráhangolódás / Bevezetés (5 perc)
- Rövid beszélgetés: Mit jelent az, hogy „idill”? Ismernek-e pásztorokat/természetábrázolást irodalomból?
- Bevezető kérdés: „Milyen lehet pásztoridillt írni egy világháború idején?”
2. Műfaji áttekintés – Az ecloga (6 perc)
Tanári magyarázat:
- Az ecloga eredetileg antik lírai műfaj, a római költészetben Vergilius tette híressé.
- Pásztori költemény, gyakran párbeszédes formájú, idilli hangulatot áraszt.
- Az idill sokszor feszültségbe kerül a valósággal – ez Radnótinál különösen hangsúlyos.
Kulcsszavak a táblára:
- ecloga
- pásztori
- idill
- antik hagyomány
- dialogikus forma
3. A hexameter magyarázata (6 perc)
9. évfolyamon tanultak felelevenítése
- A hexameter időmértékes verssor, 6 verslábból áll, daktilusok és spondeusok váltakoznak.
- Az utolsó előtti versláb mindig daktilus, az utolsó spondeus vagy trocheus.
Gyakorló feladat:
- Egy Radnóti-hexameter ("Régen láttalak erre, kicsalt a rigók szava végre?") közös tagolása, verslábak megjelölése.
4. Az Első ecloga elemzése (20 perc)
- Szempontok:
- Forma: hexameter, ecloga párbeszédes formája.
- Szereplők: Pásztor és a Költő
- Téma: értelmiségi lét, háborús fenyegetettség, morális felelősség.
- Hangulat: melankolikus, feszültséggel teli, de intellektuálisan fegyelmezett.
- Tanári kérdések a szöveghez (válaszokat diákokkal együtt keresve):
- Ki beszél és kihez?
- Mi a konfliktus a két szereplő között? Miből adódik? Valós-e ez a konfliktus?
- Hogyan jelenik meg a háború árnyéka a versben?
- Melyik magyar költőre ismersz a versben?
- Mit jelképes a tölgy?
- Milyen színek jelennek meg?
- Milyen évszak jelenik meg a versben?
- Rövid tanári összegzés:
- Radnóti az antik műfajt kortárs tartalommal tölti meg.
- A 21. században is érvényes mondanivalót hordoz.
5. Óra zárása, házi feladat (5 perc)
Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!
- Tartalmazza:
- Radnóti neve,
- az „ecloga” szó magyarázata,
- az Első ecloga egyik idézete,
- képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.
📩 Leadás: a Kréta levelező rendszerén keresztül PDF-ben vagy link formájában a következő órára.
Verwendete Anwendungen
Canva
ChatGPT
Evaluierungsplan
3 perc
Frontális beszélgetés
- Pozitívumok kiemelése.
- Fejlesztendő területek kiemelése.
- Tanulnivaló tananyag pontosítása.
- Érdeklődés, hogy milyen nehézségeket látnak a tanulók az elsajátítandó tananyagban.
Hausaufgabe, Projektaufgabe
Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!
- Tartalmazza:
- Radnóti neve,
- az „ecloga” szó magyarázata,
- az Első ecloga egyik idézete,
- képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.