- Loghează-te sau înregistrează-te să postezi comentarii
Type of plan
Lesson plan
Sector
Nem jellemző
Topic, learning area
Műfajelmélet, verselemzés
Grade
Competences, skills to be developed
Információs műveltség
Kommunikáció és együttműködés
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Professional competences, skills to be developed
Ismeretbővítés, önálló gondolkodás.
Teaching method
magyarázat
General subject(s)
Learning and development goals
Az óra végére a diákok képesek lesznek az ecloga műfaji jellegzetességeinek felimerésére, bemutatására.
Concepts
ecloga, időmértékes verselés, hexameter
Required tools
füzet, szöveggyűjtemény, okostábla
Duration
45 perc
Introductory part and preparation of the lesson / project plan
- 2 perc - Adminisztráció jelenlét felszerelés
- 2 perc - Az óra céljának meghatározása:
- Megismertetni a tanulókat az ecloga műfajával, történetével és Radnóti eclogáinak jelentőségével.
- A hexameter szerkezetének megértetése.
- Az Első ecloga értelmezése: tematikai, formai és hangulati szempontból.
- Kreatív gondolkodás ösztönzése a házi feladaton keresztül.
- Ráhangolódás a tanórára
- Előző órai ismeretek felidézése néhány mondatban (Radnóti élete)
Implementation of the lesson / project plan
1. Ráhangolódás / Bevezetés (5 perc)
- Rövid beszélgetés: Mit jelent az, hogy „idill”? Ismernek-e pásztorokat/természetábrázolást irodalomból?
- Bevezető kérdés: „Milyen lehet pásztoridillt írni egy világháború idején?”
2. Műfaji áttekintés – Az ecloga (6 perc)
Tanári magyarázat:
- Az ecloga eredetileg antik lírai műfaj, a római költészetben Vergilius tette híressé.
- Pásztori költemény, gyakran párbeszédes formájú, idilli hangulatot áraszt.
- Az idill sokszor feszültségbe kerül a valósággal – ez Radnótinál különösen hangsúlyos.
Kulcsszavak a táblára:
- ecloga
- pásztori
- idill
- antik hagyomány
- dialogikus forma
3. A hexameter magyarázata (6 perc)
9. évfolyamon tanultak felelevenítése
- A hexameter időmértékes verssor, 6 verslábból áll, daktilusok és spondeusok váltakoznak.
- Az utolsó előtti versláb mindig daktilus, az utolsó spondeus vagy trocheus.
Gyakorló feladat:
- Egy Radnóti-hexameter ("Régen láttalak erre, kicsalt a rigók szava végre?") közös tagolása, verslábak megjelölése.
4. Az Első ecloga elemzése (20 perc)
- Szempontok:
- Forma: hexameter, ecloga párbeszédes formája.
- Szereplők: Pásztor és a Költő
- Téma: értelmiségi lét, háborús fenyegetettség, morális felelősség.
- Hangulat: melankolikus, feszültséggel teli, de intellektuálisan fegyelmezett.
- Tanári kérdések a szöveghez (válaszokat diákokkal együtt keresve):
- Ki beszél és kihez?
- Mi a konfliktus a két szereplő között? Miből adódik? Valós-e ez a konfliktus?
- Hogyan jelenik meg a háború árnyéka a versben?
- Melyik magyar költőre ismersz a versben?
- Mit jelképes a tölgy?
- Milyen színek jelennek meg?
- Milyen évszak jelenik meg a versben?
- Rövid tanári összegzés:
- Radnóti az antik műfajt kortárs tartalommal tölti meg.
- A 21. században is érvényes mondanivalót hordoz.
5. Óra zárása, házi feladat (5 perc)
Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!
- Tartalmazza:
- Radnóti neve,
- az „ecloga” szó magyarázata,
- az Első ecloga egyik idézete,
- képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.
📩 Leadás: a Kréta levelező rendszerén keresztül PDF-ben vagy link formájában a következő órára.
Digital tools used
Canva
ChatGPT
Evaluation plan
3 perc
Frontális beszélgetés
- Pozitívumok kiemelése.
- Fejlesztendő területek kiemelése.
- Tanulnivaló tananyag pontosítása.
- Érdeklődés, hogy milyen nehézségeket látnak a tanulók az elsajátítandó tananyagban.
Homework, project task
Házi feladat:
📌 A tanuló készítsen egy plakátot a canva.com-on Radnóti Miklós eclogáiról!
- Tartalmazza:
- Radnóti neve,
- az „ecloga” szó magyarázata,
- az Első ecloga egyik idézete,
- képi elem(ek), mely(ek) megjelenítik a vers hangulatát, tartalmát, mondanivalóját.