Zongoraóra – lesson / project plan

Vrsta učne ure/projektnega načrta
načrt lekcije
Sector
Művészetek és humán tudományok
Oktatás
Tema, učno področje
Zongoradarabok tanulása, gyakorlása
Poklicni predmet(i)
Razred
Kompetence/spretnosti, ki jih je treba razviti
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Strokovne kompetence in spretnosti, ki jih je treba razviti
stílusérzék, stílusismeret fejlesztése, egyenletes billentés fejlesztése, kifejezőkészség fejlesztésetempó-egység érzet kialakítása
Metoda poučevanja
projektalapú tanulás
Cilji učenja in razvoja
tempóegység-érzetének fejlesztése, a helyes billentésmód kialakítása, a darab karakterének megéreztetése és a kifejezőkészség fejlesztése
Koncepti
crescendo, diminuendo, dolce, spirituoso,
Potrebna orodja
Jól hangolt zongora, a tanult darabok kottája
Trajanje
45 perc
Gradiva, ki se izdajo pred poukom ali za projekt

Clementi: C-dúr szonatina 1. tétel, Lack: Tarantella 

https://www.youtube.com/watch?v=URvcBnLSxOQ

Uvodni del učne ure / Priprave na projekt

Bemelegítő  skálajáték C-dúrban, figyelve az ujjak egyenletes billentésére és a csukló lazaságára, a megfelelő karhasználatra. A lépegető skálát  éneklő legato és staccato billentéssel is gyakorolja. A hármashangzat felbontásnál figyelve a a helyes karmunkára.

Izvajanje učne ure/projekta

A szonatina eljátszása lassabb, gyakorló tempóban, részenként. Menet közben a technikai, ujjrendi problémák javítása, megbeszélése. Ezután a darab karakterének, dinamikájának megbeszélése kérdésekkel, rávezetéssel. Miután tisztáztuk, a növendék is próbálja beépíteni a játékába a helyes dinamikát, frazeálásokat, artikulációt. Még lassabb tempóban, hogy mindenre tudjon figyelni. Többször is átjátssza figyelve a megbeszéltek megvalósítására.

A másik darab Lack: Tarantella című műve, amelyet a tanuló már kotta nélkül is el tud játszani. Már olyan fázisban van, hogy a figyelem nagy részét a kidolgozásra tudjuk fordítani. A karakter minél hitelesebb megformálására, a jó tempó beállítására, és a dinamikai sokszínűségre. Telefonnal felvesszük, utána visszanézzük és először ő mondja meg, mi volt jó, és mi nem sikerült. 

 

Drugo orodje, ki ni vključeno v prejšnji seznam
youtube
Načrt vrednotenja

A Clementi Szonatina bevezető része már elég jól megy, de az egyenletesség nincs mindenhol megoldva. A kidolgozási részben még nem elég magabiztosan tudja a ,,kottaszöveget". Addig a dinamikára sem tud teljesen figyelni. 

A Lack Tarantella darabot jól érzi a karakterét, tempóját, de néhány helyen kissé belesiet. A dinamikát is szépen megcsinálja.

Domača naloga, projektna naloga

A Clementi Szonatinát részenként metronómmal adtam fel az egyenletesség fejlesztése érdekében. A kidolgozási részben pedig a ,,kottaszöveg " minél pontosabb megtanulása a feladat.

A Lack Tarantellában a sietős részeket lassú, egyenletes tempóban gyakorolja.